Gå til innhold
Arkivverket

[#43496] Caroline Eriksdatter Hitra , når døde henne?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.En bror av en av oldefedre giftet seg i Østersund med Johanna Olsdatter fra Hitra. Jeg finner familien boende i 1865 på Øya Indtian. Johanne og min oldefars bror reiste fra Trondheim i 1891 til Philadelphia. Jeg har gode hjelpere i Amerika og har funnet alle uten disse. Hvorfor, jo, hovedårsaken er at de tok navnet Olsen, eller Olsson. Det er millioner av dem der borte.Eneste mulighet jeg har for å finne dem er nok om det står noe etter at hennes mor Caroline Eriksdatter's død.Lendsmannsprotokollen etc.Når Caroline døde vet jeg ikke , og dessverre så er ikke de filmene lagt ut her. Hun bor i 1900 som enke på Hitra, Sulen, som enke med fattigunderstøttelse 67 år. Har noen muligheter til å lete litt for meg??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei! Her tror jeg du har siden der du finner Karolines død i kirkebok for Nord-Frøya, 1907. Det står riktignok Inntian (på Frøya) som fødested. Det er sikkert en noteringsfeil, for både FT og Frøyaboka har Tr.heim som fødested på henne. LenkeVennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Det pussige her er at det kan tyde på at Karoline døde allerede 18.11.1905, men ble ikke skrevet inn i kirkeboka før 1907. Hun ble begravet 29.11.1905, mens hun 'ble' jordfestet i mars 1907.Pussig!Tusen takk for hjelpen! mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Tormod! Jeg stusset over det samme, og lurte på om jeg tydet feil. Derfor la jeg inn lenke så du kunne tyde datoer og årstall selv. (Ser nå at lenken ikke fungerer, men du fant det jo likevel).Det var uvanlig lang tid mellom dødsfallet, begravelsen og jordfestelsen. Hvis en ser på andre noteringer i samme område, ser en at det ofte var mange måneder mellom begravelsen og jordfestelsen. Dette var vel vanlig flere steder der store områder hadde bare en sokneprest. Frøya er jo et vidt område med mange øyer, og Sula ligger rimelig langt til havs! Soknepresten hadde ikke anledning til å delta i alle begravelsene, og kom i slikt oppdrag for å foreta denne hellige handlingen, der han 'samlet opp flere'. Ser også at det var minst en jordfestelse til på Sula den samme datoen, 28/3-07. Det rare er at jeg ser at det i løpet av 06 var flere jordfestelser på Sula (Sulen). Etter sigende skulle vel graveren holde rede på hvilke graver som var jordfestet. Kan nesten tyde på en slags 'forglemmelse' i dette tilfellet da.Lykke til med videre leting. Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Enig og kanskje det ikke var noen av familien som holdt til i området, slik at ingen 'trykket på' . Du skriver Frøyaboka. Er det en bok som omhandler folk og familier fra Frøya?? Kanskje sogar mulig å få på lån til et bibliotek??Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Ja da, 'Frøyaboka' er i tre bind, skrevet av Maurits Fugelsøy. Den er dessverre ikke spesielt bra, men jeg har nå blitt hjulpet av den mange ganger. Bind 1 omhandler Frøya generelt; geologi, arkeologi, prester, kirker, folkeminne osv. Bind 2 og 3 er om stedene og innbyggerne på Frøya. (Gamle bøker fra 60-tallet).Jeg kan sitere hva som står om 'din familie' i bind 3, under Inntian:'Inntian løpenr. 236 hadde Lars Peter Pedersen kjøpt.........Under denne gård lå en husmannsplass med disse beboere i 1875: Ole Johannesen f. 1820 og kone Karoline Eriksdtr. f. 1836 i Trondheim. Deres barn: Kristian Ulrik f. 1866, Johan Elineus f. 1872, Ingeborg Ulrikke f. 1861, Johanna Kristine f. 1863 og Lorentine Margrete f. 1869.'Regner med bøkene er å få lånt (bestilt til lån) på biblioteket. Kommer du ikke videre, kan du si fra, så kan jeg kanskje hjelpe deg med noen oppslag. Vi er iferd med å få dannet lokallag av DIS her på Hitra nå, og har tilgang på en del kilder.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.