Gå til innhold
Arkivverket

[#43499] Kirkesognene Inderøy - Mosvik - Ytterøy ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Hei BeritMulig at det ble rot da jeg ba DA om å oppdatere linken 'Same område' i forbindelse med mine kilderegistreringer for Ytterøy prestegjeld. Ytterøy inneholdt kirkesogna Ytterøy, Mosvik og Verran - sistnevnte ble innlemma i prestegjeldet fra 1766, men før den tid lå det under Inderøy. Det kan jo også være noe i det at hele Ytterøy lå under Inderøy Fogderi.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svaret Mette, men så langt jeg kan se under mikrofilmer så hørte Mosvik ikke under Inderøy. Jeg håper du får tatt en titt på det mellom slagene, hvis det opp til deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er jeg som har registrert fødte, vigde og døde for Inderøy, og jeg har bedt om at disse tre databasene føres inn under både Inderøy og Mosvik.Det nevnes under innlegg (3) her, at Mosvik ikke hørte til under Inderøy.Det som allefall er et faktum, er at det er ført en rekke fødsler, vielser og begravelser, som vitterlig har foregått i Mosvika, i kirkeboka for Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei. Dersom man leser 'Sognehistorien' under skannede kirkebøker fremgår det at Mosvik ble lagt til Inderøy i 1970, samtidig som Ytterøy prestegjeld ble lagt ned. Da er det ikke så rart at kirkeboka for Inderøy inneholder også noe fra Mosvik. Hele den innfløkte historien står under Sognehistorikk.Med vennlig hilsenAsbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det var visst vanskelig å skjønne dette her.Jeg skal derfor komme med noen få eksempler. Gårdsnavnet Voldset er registrert på flere personer, både blant fødte, vigde og begravde. Likeså gårdsnavn som Grande, Gipling og Hovd. Disse fire gårdene er i den nåværende Mosvik kommune. I likhet med en god del andre gårder fra Mosvik, også ført i kirkeboka for Inderøy, for årene 1733-1762.Hvis man tar seg tid til å lese soknehistorikken for Nord-Trøndelag, som finnes her:Lenkeså kan man lese under INDERØY: 'Ved reskript 28.2.1766 ble Verran sokn overført til Ytterøy prestegjeld'. Altså lå Verran (hvor Mosvik var en del av) overført fra Inderøy til Ytterøy.Den første kirkeboka for Inderøy dekker årene 1733-1764. I denne boka er det dermed en rekke innføringer for folk fra Mosvika. Vi må her huske på at det såkalte 'Fram-Verran', den nordligste parten av Mosvik kommune (langs Verrabotn) ble overført fra Verran til Mosvik kommune (1960-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk igjen Hallvard.Det er nok ikke så greit for ikke-trøndere å vite hvilket sogn de forskjellige gårdene tilhørte til de forskjellige tider. Heller ikke at en del av Mosvik tilhørte Verran. Og 'Fram-Verran har jeg nok aldri hørt om før.Men man lærer jo etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen BeritAller først... Long time, no see - og jeg håper du har det bra :))...Jeg må si meg enig med deg at det kan virke forvirrende at Mosvik er blitt lenka med kirkebøkene for Inderøy for perioden 1733-1764. Dette fordi Mosvik hele tida har ligget under Ytterøy inntil for 36 år sida, fram til 1970. Det året ble Ytterøy prestegjeldet nedlagt og Mosvik havna dermed under Inderøy og Ytterøy havna under Levanger. Verran var blitt skilt ut allerede i 1966.I Ytterøys kirkebøker finnes det innførsler av handlinger som er utført i helt andre prestegjeld, blant annet i Skogn og Inderøy, men jeg mener allikevel at det vil bli feil å lenke Ytterøys kirkebøker til Skogn og/eller Inderøy. Dette fordi de ikke tilhører 'Same område'. Når det gjelder innafor prestegjeldets egne sogn - i mitt tilfelle Ytterøy, Mosvik og Verran - sier det seg sjøl for meg at jeg lenker Verran til både Ytterøy prestegjeld og Inderøy prestegjeld, i og med at Verran tilhørte Inderøy fram til 1766. Men når det gjelder Mosvik, klarer jeg dessverre ikke å se noen forbindelse med Inderøy, annet enn at de er naboer...... Det er jo innførsler 'hentet' fra andre prestegjeld i de fleste kirkebøkene her i landet, både fra nære og fjerne prestegjeld. Det ville bli utrulig forvirrende om disse ble lenka rundt omkring, histen og pisten.... Men dette er jo min mening da...Jeg sendte en liten oppdateringsliste til DA for en god stund sida angående 'Same område' lenkene for Ytterøy, noe som raskt ble ordna opp i, men jeg har jo sett i etterkant at det fortsatt er store mangler når det gjelder mange av mine baser, som gjelder nettopp prestegjeldet Ytterøy.. Jeg tror nok at det er vi som sender inn filer til DA og DP som sjøl må gi beskjed om disse lenkene, og jeg har dessverre ikke hatt anledning ennå til å gå gjennom alt og sende inn nye oppdateringer... Men når folket begynner å etterlyse det, må jeg jo bare prøve å få gjort det så fort som mulig :))... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Saken er rimelig klar fra min side, Verran var mye større i utstrekning (areal) før. Verran var geografisk både nord og sør for Verrabotn (sidearm av den nordligste delen av Trondheimsfjorden). Den sørlige delen av 'gamle' Verran, kaltes 'Fram-Verran', og ble overført Mosvik. Tidspunktet har jeg ikke oversikt over her.Gårder i nåværende Mosvik lå altså i daværende Verran, som ble ført under Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal dere ha begge to. Da lar vi det hvile der.Hei Mette, det står bra til, samme med deg håper jeg. Lenge siden jeg har vært på RA.Jeg får nok søke i alle sognene etter de jeg skal ha i det området siden jeg jo ikke aner hvilken gård de bodde på. Men det går greit så lenge jeg vet om dette. Dette minner meg veldig på Skoger, Tangen og Strømsø, bare at der er det snakk om fylkesgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg missforstod Hallvards første innlegg (4), og svaret mitt ble deretter. Jeg tenkte at kirkehandlingene han refererte til hadde foregått i dengangens Mosvik (som ikke hadde noe med Inderøy å gjøre), men ut i fra Hallvards andre innlegg (7) (som jeg dessverre ikke fikk med meg før jeg la inn mitt innlegg (9)), hvor han refererer til gårdsnavn i dengangens Verran, skjønner jeg at det er Framverran det er snakk om som ganske riktig fra 1967 tilhører nåtidens Mosvik....Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.