Gå til innhold
Arkivverket

[#43511] Straumsnes: Johan Samuelson Saltkjel f. ca. 1721. Hvor var han fra?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Johan Samuelson f. ca.1721, d. 63 år gammel i 1784, var gift med Kari Eriksdatter, som døde som enke på Nålsundeidet i 1785, 64 år gammel. De hadde barna: 1. Esten/Østen f. 1752 i Lesja, gift 1792 med Anne Audensdatter Jåvik f. 1763. Bosatt Saltkjelen under Nålsund. 2. Erik f. ca. 1763, konfirmert i 1780. 3. Samuel f. ca. 1764, gift 1794 med Lisbet Sofie Eriksdatter Svensvik, Tustna. Er det noen som kjenner til denne familien? Hvor kommer Johan og Kari fra? De hadde i hvert fall bodd en tid i Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg fant Østen på FS/IGI i Lesja [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221908492&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. Da kan du vel sjekke kirkeboka eller få noen til å se i den for og se om det står et gardsnavn på dem.Det er jo ikke navneregister i Lesjabøkene (slik som det heller ikke er for bøker fra ei øy på ytre/nordre Nordmøre ;-) ), og du bør vel ha et gardsnavn å gå etter skal du slå opp i Lesjabøkene, hvis du ikke skal bla og bla.(Et apropos til navneregister; det er ikke noe nytt fenomen. På slutten av 1960-tallet er det flere artikler i Heimen som anbefaler navneregister i bygdebøker, og skisserer hvordan man kan lage forskjellige registre! Og etter 1970 har jo datateknikken gjort sitt inntog. Bare et lite hjertesukk, Kjell.)Men det er en Samuel Johansen som blir døpt i Lesja 14/1 1770 med far Johannes Bergshagen; FS/IGI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Et annet forslag. Gravlagde i Lesja 1724-1819 ligger som en database her på Digitalarkivet. Hvis du søker etter døde som heter Samuel får du opp to kandidater som er i alderen til å være far til Johan Samuelsen. Den ene [url="http://da2.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=lesjabg&gardpostnr=623&merk=623#ovre>Lenke Samuel Olsen Æckre var 39 år da han døde i 1741, og den andre Lenke Samuel Gudmunds. Ruuste var 81 år da han døde i 1779.Og hvis du søker etter døde med farsnavn som børjar på 'sam' får du opp 11 stykker. Der får du opp at Ole Samuels. Æckre, Krogsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Tore!Takk for svar, men jeg har allerede gått gjennom både bygdebøker og kirkebok for Lesja, så de er nok desverre ikke derfra. Heller er ikke noen av de andre sønnene døpt der. Det var bare tilfeldig at jeg fant Esten/Østen mens jeg lette etter noen annet. Da bodde foreldrene på Stavemshaugen under Stavem. Johan Samuelsen står nevnt i Lesjaboka bind 2, s. 168. Og jeg sjekket kirkeboka både årene før og årene etter for om mulig å finne mere, men fant ingenting. Trolig var de bare på gjennomreise i distriktet. Har altså trålet både bygde- og kirkebøker som sagt. Tenkte at det kanskje var noen som hadde en mulighet til å se etter i de militære legdsrullene for Tingvoll og Straumsnes, for om mulig å se om enten Erik eller Samuel er nevnt der, og at det der kunne stå hvor de er født.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.