Gå til innhold
Arkivverket

[#43513] Hvorfor er Lysning for 1944 borte? Ullerøy kirke.


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Hei, jeg har tittet etter lysningen til Farmor og Farfar når de giftet seg. Men i de scannede kirkebøkene på nettet ligger ikke året 1944 for Ullerøy kirke, ei heller 1943.Kan dette ha med krigen å gjøre? MVH Carola K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det tror jeg du har rett i. I Oslo mangler det lysninger fra høsten 1942 til sommeren 1945, i alle fall i en håndfull sogn jeg har sett etter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Ja, det har nok med krigen å gjøre. Våren 1942 la svært mange av landets prester ned sine embeter. Allikevel utførte de kirkelige handlinger, av hensyn til menigheten, men ofte uten at handlingene ble ført inn i kirkebøkene. Sivile folkeregistre ble opprettet ved lov av 6.august 1942. Disse førte protokoller over fødsler, vielser og dødsfall. Prestene ble etter frigjøringen pålagt å ajourføre kirkebøkene på grunnlag av disse folkeregisterprotokollene.Lysningsboka Carola har vært inne i illustrerer dette godt: her er det ikke gjort en enenste innførsel mellom 16.3.42, s. 70 og 26.6.45, s. 71. Rene bøker for lysning, som forutgående handling for vielse, ble nok ikke ajourført etter pålegget. Så, Carola; jeg tror nok du må innfinne deg med at den finner du ikke noe sted. Men selve vielsen bør du kunne finne som etterinnført, i en klokkerbok i Statsarkivet i Oslo som løper helt til 1959 og som er for 'ung' til å bli filmet og lagt ut eller i ministerialboken som ennå ikke er avlevert fra soknepresten i Skjeberg. Eller i den samtidig førte folkeregisterprotokollen, som (uten at jeg har undersøkt for deg) også bør finnes i Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.