Gå til innhold
Arkivverket

[#43515] En husmann fra Trøgstad


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg leter etter informasjon om en husmannsfamilie fra Trøgstad i Østfold. Han heter Lars Klemetsen og er i 1865 bosatt på Fjeld sammen med kone Inger Andersd og 3 barn. LenkeEr det noen som har mer informasjon om deres forfedre ??Mvh, bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865-tellingen er Lars Clemmetsens alder 52 år, f.ca. 1813. I IGI finner jeg to stk. Lars Clemmetsen, med samme foreldrepar, døpt i Trøgstad: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500222209501&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og LenkeI VRI finner jeg en Clemmet Olsen som gifter seg i Askim i 1799 med Marte Pedersdatter Lenke og det er kanskje det samme paret som står registrert med følgende barn: Hans, døpt 8.9.1799, Askim; Maria, døpt 31.10.1802, Trøgstad; Ole, døpt 9.6.1805, Trøgstad; Kari, døpt 21.8.1808, Trøgstad; Ole, døpt 3.3.1811, Trøgstad; Lars, døpt 1815 og Lars døpt 1817 (se ovenfor).Her er i allefall Clemet og Marte i Trøgstad i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Grethe,Takk for kjapt svar. Jeg sjekket også 1801 folketellingen for Trøgstad og min mistanke gikk også i retning av Clement og Marte, han var den clemet som passet best aldersmessig. Enig i at jeg må sjekke dette nærmere.Hva med Lars Clemetsen's kone Inger andersdtr, noen som vet noe om henne ??Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 står det oppgitt 1809-1810 som tidsintervall på Ingers fødselsår. Jeg har foretatt et søk i IGI med fødselsår 1810 +/- 2 år, og da finner jeg følgende kandidater:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500222220064&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, Lenke, Lenke, og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei igjen Grethe,Takk for kjapt svar igjen. Jeg får vel vente til en har lagt ut de eldre kirkebøkene. Ellers så er det min samboer som stammer fra Maria, døpt 27.08.1843.Takk for god hjelp. Dersom noen skulle ha annen informasjon så er detbare å ta kontakt.Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Hei Bill,Dessverre gis det ikke opplysninger om Lars' far ved vielsen i 1836. Jeg så i kirkeboken for noen år siden.Allikevel tror jeg at jeg kan bidra med noen opplysninger om Lars Clemetsen.Lars Clemetsen som døpes i Trøgstad i desember 1815, dør straks etter, den 9. mars 1816, og han begraves den 17. mars i Trøgstad.Lars Clemetsen som døpes i Trøgstad den 25. februar 1817 vokser derimot opp, og han konfirmeres i Trøgstad den 9. oktober 1831.Lars Clemetsen og Kari Clemetsdtr (en eldre søster av Lars) opptrer begge som faddere ved dåpen til deres niese, min tippoldemor, Karen Nilsdtr i 1833 i Eidsberg. Se også nr. 17 på: Lars Clemetsen opptrer igjen som fadder for en annen niese, min tippoldemors søster, Lena Nilsdtr i mars 1836 i Eidsberg. Da oppholder Lars seg på Ultvedtplass i Eidsberg. Det må eventuelt være kort før han gifter seg med Inger. Karen og Lena får forøvrig en lillebror, Carl, i 1839.Moren til Karen, Lena og Carl heter Maria Clemetsdtr (enda en eldre søster av Lars). Maria Clemetsdtr er da min tipp-tippoldemor.Ettersom den Lars Clemetsen som bor på Fjeld under Sæter i Trøgstad skal være født i Trøgstad, så er det ikke særlig mange andre mulige kandidater å finne i kirkebøkene enn den Lars Clemetsen, f. 1817 som er nevnt ovenfor. Merk at to av barna til Lars og Inger (Lena og Carl) har samme navn som to av barna til Maria Clemetsdtr. At Lars og Inger kaller et av barna Maria er også verd å merke seg. Hun er nok oppkalt etter Lars' søster.Håper dette kan være til hjelp.mvh Jan Ove Askautrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Her er forresten Lars og Inger ved FT 1875 for Fet:LenkeDa har de også en sønn Karl. Navneoppkalling synes å gå igjen for Karl også.Vet noen hvor lenge Lars og Inger levde?Jan Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.