Gå til innhold
Arkivverket

[#43517] Sandsvær - Åse Halvorsdatter og Hans Jonsen begge Rogstad ved vielse 8/4/1822.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ved inngåelse av ekteskap er Åse 25 og Hans 24 år - begge adresse Rogstad. Cautionister Ole Ellef Rogstad.Kjenner noen denne Åse Halvorsdatter? Hun dør 54 år gammel 22 jun 1849 i Laugerudeie (Åsen)og begraves 30 jun.Sannsynligheten for at begge tjente på Rogstad er til stede - Hans Johnsen heter Bringsrud og familien er omtalt i Sandsværs historie bind VI side 58.Finner ingen Åse Halvorsdatter under Rogstad.Finner en Åse Marie Halvorsdatter fra Winsnes konfirmert 14 år gammel i 1811.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Du kan nok se bort fra Åse Marie Halvorsd. Winæs.Hun gifter seg 26/4 1822 med Gjermund Torstensen Jarnes (fra Rollag).Jeg er enig med deg at Åse nok tjener på Rogstad, og har en følelse av at det kom en god del tjenestejenter fra Telemark. Du må nok også lete etter navn som ligner på Aase, f.eks. Aasle, Aasne og Aaste.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Arnt, da eliminerer jeg henne. Jeg hadde begynt å lete andre steder enn Sandsvær etter Åse - dette kan nok være den berømte 'nålen', men 'nåler' har jo blitt funnet før! Synd at de bare fikk en datter, Olea oppkalt etter farmor - det hadde vært en liten ledetråd om en jente eventulet var oppkalt etter mormor..... Nå må jeg frem med atlaset for å se hvilke steder i Telemark som kan være sannsynlig.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at foreldrene til den Anne Halvordatter jeg fant døpt i Efteløt, bor i Botne i 1801. Finner ikke datter Anne nevnt i folketellingen , så hun er muligens død tidlig, om hun ikke alt er ute i tjeneste, men det var vel litt ung? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen Gunn. Ja hun kunne passe, men jeg finner ikke familien i FT 1801 verken i Sandsvær eller Kongsberg. Jeg fortsetter å lete. Sjekket innreiste til Sandsvær i skannede kib, uten hell. Har funnet en i Telemark (ref Arnt) - hun er fra Klyve gård i Solum - her må jeg sjekke kart, er på tynn is når det gjelder Telemarks geografi! Men du hvor mye man lærer av det i slektsforskning. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Gunn - familien 'din' har flyttet til Botne under gården Gudum - men Aase Marie er ikke med i FT, død? Jeg sjekker videre. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Guro! Familien til den Anne Jeg fant har døpt datteren Anne i Efterølt ( Sandsvær) de har nok flyttet til Botne siden jeg finner familien der i 1801 . ( Under Vestfold ) men ikke langt fra Efteløt til Botne.Ellers fant jeg en del med Anne i fornavn og Halvorsdøtre i Buskerud i 1801. En i Brgernes 1 på Eker 3 i Sandsvær 0g 2 i Rollag.Jeg legger lenke til den ene fra Rollag: LenkeSkal fortsette letingen litt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Gunn - ooops fornavnet er Aase, jeg har sjekket de som kan være sannsynlige i Sandsvær. Som Arnt sa, så giftet hun på Vinsnes med en annen. Det finnes en til under Ristvedt (9 år), men hun ble også gift med en annen og slo seg ned på farsgården. Så hun har nok kommet et annet steds fra. Takk for at du alltid 'trår til'. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Der kan du se hvor lite våken jeg har vært i dag. Beklager at jeg lette etter Anner og ikke Aaser. Skal prøve flere søk. Men om du tror den aase du leter etter kan komme fra Solumbygden, så kan du jo prøve deg med en henvendelse til Solum historielag. De har en hjemmeside med en søkbar datbase også.LenkeRiktignok søkte jeg på Anne men du finner sikkert Aaser også her i passe alder. Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, nå må veg nok ta en pause, ser at jeg skrev Anne, men det var en Aase Marie som ble født med far Halvor ,her. ( Så mange skrivefeil, må vel være et trøtthetsfenomen, håper jeg.) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Det gjør ingen ting, Gunn - takk for den fine lenken, den visste jeg ikke om. Men - akk, hun også giftet seg med en annen.... Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for mail! Jeg prøver med en lenke her til Olea Hansdatter døpt 8 mars , datter av Hans og Aase , Hedenstad-LenkeLitt vanskelig å tyde teksten. En av fadderene heter Guroe Halvorsdatter fra Ramnes om jeg ikke tyder feil ( Mulig en søster av Aase?)Skal se om jeg finner flere opplysninger.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Teksten finner du øverst til høyre på kirkebokbladet. Trykk på forstørrelsesikonet nederst til høyre.Jeg har vansker med å lese alle navn på faddere, Berta Gurine Johnsdatter , Bringsrud? mulig søster til Hans?Guroe Halvorsdatter , Mulig søster til Aase . ( Vet ikke om jeg har lest feil på Ramnes?) Greier ikke å finne fulle navn på alle. En Josefine --- og en Peder Evensen? Finner også Langerud-navnet nevnt til slutt.Håper flere kan hjelpe deg med å tolke teksten!mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøver også på en lenke til sønnen Halvards dåp 15 januar 1831: LenkeHer er også litt vanskelig å lese. Oppfatter at han er hjemmedøpt 15 jan , muligens bekreftet i Hedrnstad kirke 4. april? Foreldre: Hans Johnsen Langerud eie og Aase Halvorsdtr. Faddere: John Sørensen ( ...) Guro Halvorsdtr Ramnessogn , Hans Hansen? Langerud, Ener Halvorsen, ibid.Håper noen med god trening kan hjelpe deg med teksten herfra. Dåp nr. 26 . Se forstørrelen .Håper dette kan være en hjelp til å finne Aases opphav.( Det er både en Guro og en Ener Halvorsen av faddere?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for at du alltid er så hjelpsom, Gunn. Jeg mener det står Ramnes sogn på Gro/Guro Halvorsdatter når sønnen Halvor blir døpt. Jeg er sikker på at dette er Åses søster. Fra Ramnes Vestfold? som du foreslo? Dette titter jeg mer på senere i dag. Når det gjelder fadder enke Anne-Gurine Jonsdatter ved Oleas dåp, så er hun søster av Hans. Hun var gift med John Sørensen Kongsgården, som var fadder til Halvor i 1831, men som døde i 1833.Jeg føler jeg har kommet et langt skritt videre vedrørende Åse Halvorsdatters opphav - takket være deg. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.