Gå til innhold
Arkivverket

[#43518] Problemer med søking i database


Gjest Bjørn Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Brekke

Ved søking i databsen for Vigde i Eiker 1785-1800 Lenke greier jeg ikke å søke på fornavn brud og brudgom i kombinasjon. Er det meg det er noe galt med, eller er det en feil i søkerutinen? (Det samme gjelder for De andre databasen som er laget på samme måte)Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Brekke

For å klargjøre innlegget ovenfor. Det jeg ønsker å gjøre er å finne alle ekteskap i denne perioder der brudgomens fornavn begynner på Anders og brudens fornavn begynner på Mar (Maria, Marie, Maren ....)Jeg går fram som vist i bildet.

bilete1496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tusen takk for en veldig god forklaring av problemet!Det ser ut som det er en feil i søkesystemet. Når du ber om alternativer på brudens fornavn skal du få listet dem og ikke Anders. Det kan se ut som systemet er litt for strengt hengt opp i utvalget som er gjort. Dette må vi få ordnet, men til det trenger vi Jan Oldervoll og han er på jobb i USA for tiden så det må pent vente er jeg redd.I mellomtiden kan jeg tilby følgende løsning når du søker: start med å gjøre utvalg på den du er mest usikker på. Kjenner du brudgommens navn, men er usikker på skrivemåten på bruden ville jeg ha startet med henne. Ønsker du å plukke bruker du 'børjar på (vis)' og er det ikke så nøye, så kjører du gjennom med 'børjar på'. Deretter søker du fram brudgom fra disse, ettersom du vet sånn cirka at han heter Anders så kan du kjøre rett gjennom på 'børjar på'. Mens jeg opplevde samme feil som deg ved å gjøre ditt eksempel, kom det ingen feil ved å starte med bruden først. Merkelig og nok en ting vi må få Jan Oldervoll til å se på når han er tilbake.Ikke det beste svaret du kunne håpe på, beklager, men det vil nok bli fikset så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Brekke

Hei AnetteTakk for tilbakemelding. Da er det bare å vente. Det er forøvreig det samme problemet med alle databaser som bruker denne søkerutinen. (Der du kan oppgi rolle) Er det lenge til Oldervoll er tilbake?Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.