Gå til innhold
Arkivverket

[#43522] Skifte Sunnfjord: Lars Rognaldsen Soleim Brandsøy 1772-1779


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 26. september 1775 og nevner at enken, uten oppgitt navn, ville fradele sin del samtidig. Som arvinger står barna Ole Larsen Solem, Syneve Larsdatter, g.m. Ole Stavøen, og Karen Larsdatter, g.m. Giert Solem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg kan nemne at Lars Rognaldson Solheim (Solheim i Nordalsfjorden) var gift minst 2 ganger. Andre gangen 24.6.1752 med den nære slektningen Kari Simonsdatter.Første gangen var Lars Rognaldson gifte med Synneve Andersdatter Øren. Dette ekteskapet skjedde truleg på midten av 1740-talet. Synneve døde i 1749, jf. skifte av 16.10.1749 og ho etterlot seg da barna- Ole Larsson, 1 år.- Synneve Larsdotter, 5 år.- Kari Larsdotter, 3 år.Den døde Synneve Andersdatter med nemnde barn er også omtala i skifte etter mora Ingebor Sjursdatter på garden Øren 17.5.1752.Kari Larsdotter f. ca. 1746 blei i 16.7.1771 gifte med den nære slektningen Gjert Larsson frå Nordal. Dette slektskapet har Gjert frå bestemora Marthe Gunnarsdotter Trettevik son var frå garden Øren.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Her var det mye ukjent for meg. Jeg hadde vielsen og ekteskapsløyvet til Lars og Kari Simonsen, men skulle gjerne hvem hennes foreldre er, hvordan slektskapet er.Jeg har også ekteskapet mellom Ingeborg Sjurdtr og Anders Gunnarson Øren Lenke ; er det nevnt andre barn i tillegg til Synneve i Ingeborgs skifte? Jeg finner ingen døpte på Øren i aktuelt tidsrom på Digitalarkivet.Når det gjelder slektskapet mellom Kari Larsdotter og Gjert Larsson Nordal, er det så å forstå at Gjerts bestemor Marthe Gunnarsdotter Trettevik og Karis morfar Anders Gunnarson Øren, var søsken?Med vennlig hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

For å ta det siste først. Gjert Larsson var sonen til Lars Larsson Nordal, jf. skifte etter Brite Larsdotter på Skorpa i 1798. Kona til Lars Larsson Nordal var Sara Hendriksdatter Trettevik, jf. skifte av 9.6.1751 på Trettevik. Mora til Sara Hendriksdatter var Marthe Gunnarsdatter som eg ikkje kan finne noko anna forklaring på, enn at ho er syster til Anders Gunnarson Øren, jf. tema 26167.I ekteskapsløyvet for Gjert Larsson og Kari Larsdotter er dei oppførde med slektskapsforhold (EF). Da dei gifte seg som 'ungkar' og 'pige', må dei difor være anten søskenbarn eller tremenninger, eller midt i mellom.Eg kan legge til at Lars Larsson Nordal var frå Eimhjellen i Hyen, og hadde 7 syskjen nemnde i skiftet i 1798. Gjert Larsson hadde også 7 syskjen så langt som eg har funne ut. Eg har god oversikt over alle disse. I skiftet 17.5.1752 på garden Øren etter Ingebor Sjursdatter er fylgjande nemnde:-Enkjemannen Anders Gundersson.-Sonen Ole Andersson, bur på garden.-Dottera Britt Andersdatter gift med Johannes Olson Tonheim.-Dottera Synnøve Andersdatter, død og etterlater seg barna: Ole Larsson, 4 år, Synnøve Larsdatter, 7 år og Karen Larsdatter, 5 år.- Dottera Guni Andersdatter gift med Berent Hansson Eikefjord.-Dottera Karen Andersdatter, 24 år, ugift og bur på Øren. Truleg er dette Kari Andersdatter Øren som er nemnd som gift med Nils Rognaldson Solheim/Skorven/Frammasvik i 1753 både i bygdebok for Askvoll og Naustdal. Truleg er Nils Rognaldson i Frammasvika, jf. bygdebok for Naustdal bd. I, bror til Lars Rognaldson Solheim.Det at du ikkje finn døypte på Øren i kyrkjeboka, er truleg av den grunn at nokre av bladene i kyrkjeboka mangler. Eg trur det står noko om dette i Florasoga til Albert Joleik.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Takk for oppklarende opplysninger, Leif. Jeg har vært bortreist i helgen og ikke fått sett på dette før nå.Ingebor Sjurdtr er min tipptipp...mor og hennes bror Eivind Sjurson Sandvik tipptipp...far til min mann, så her er det mye familie.Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.