Gå til innhold
Arkivverket

[#43523] Forkortninger og hvordan tolke 1900 tellingen.


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, Martin er sannsynligvis sønn av Oles avdøde kone fra hennes tidligere ekteskap, og dermed Oles stesønn. Bolette er Oles datter, og fungerer som husmor, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har funnet ekteskapet til Ole Kristian Olavusen i Skjeberg. Han giftet seg 3.3.1882 med pige Anne (Anna?) Charlotte Andersdatter, f. 1844, Sverige. Hun var datter av Anders Storm. Kanskje Martin er hennes sønn fra ”tidligere forhold”? Det kunne muligens forklare hvorfor Martin kalles stesønn i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Martin er sannsynligvis konfirmert i Skjeberg, og disse kirkebøkene er scannet. Der vil du få opplyst hvem som var hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Martin Toresen Sandaas står oppført når min Oldemor Martha Torine Toresen Sandaas komfirmeres i Skjeberg kirke. Moren skal være Elise Mathilde Tranemyr, hun finner jeg ingenting av!? Lurer på å ha funnet Martha på Sandaas gård i 1900 tellingen, hun er født 12-08-1896 men det står 1897.. Men da skjønner jeg ikke sammenhengen! ? :/http://www.opelkadett.net/slekt/martha.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven
LenkeHer er dåpen til Martha, der står ikke moren som Tranemyr, men som født på Tranemyr.. Alexandersdatter?Martin Thoresen er født 1873 som i 1900 tellingen på Rønnildhaugen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Lenken virker ikke. Har du valgt permantent sideadresse eller bildeadresse? Ellers er det helt vanlig at gårdsnavnet ble tatt til etternavn etter hvert som man gikk fra patronymer (-sen/-datter) til slektsnavn fra ca. 1900 og utover. Så om fornavnet stemmer, er det nok riktig mor du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det står nok Aleksandersdatter som farsnavn på mor til Martha Thorine. Faren er vel stesønnen til Ole Kristian Olavesen som det hele startet med… Morens fødselsår er 1878. Her er vel Marta Torine i f.t. 1900 – pleiebarn [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=98&filnamn=f00115&gardpostnr=500&personpostnr=3341&merk=3341#ovre>Lenke. Er det moren som er tjenestejente her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven
LenkeJa kan dette være min Elise Mathilde Aleksandersdatter?Hun skal ifølge kirkeboka når Martha komfirmerte seg være født i 1878 men dette kan vel fort bli 77? Har ikke funnet Elise Mathilde i de scannede kirkebøkene for Rakkestad, de går bare tilbake til 78..Eneste jeg også har funnet med ca dette navnet..Noen som har kirkebøker for Rakkestad 1877 ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.