Gå til innhold
Arkivverket

[#43524] Kirkebøker i Oslo


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har en familie i Oslo. Jeg har funnet vielsen deres i Gamle Aker krk, det siste barnets fødsel og begravelsen til hustruen har jeg funnet i Uranienborg krk.Jeg vet at dette bare er å sjanse, men hvilke kirkebøker ville det være naturlig å lete etter fødslene til de andre barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvilket tidsrom er det snakk om? Før eller etter 1900? Folketellinger og adressebøker kan gi en pekepenn på hvor familien bodde og hvilken menighet de da tilhørte. Hvis et par ble viet i Gamle Aker, kan det kanskje ha med at bruden var født i menigheten.Har du slekt i Kristiania/Oslo etter 1900, kan en søke etter familien i de kommunale folketellingene som finnes i Oslo kommune, Byarkivet. De dekker hovedsakelig tidsrommet 1899-1954, og tellinger som er eldre enn 60 år, er fritt tilgjengelige [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_folketellinger.asp>Lenke. For å finne personene i folketellingen, må en derfor bruke adressebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den siste setningen i forrige innlegg ble litt uforståelig. Årsaken til at en må bruke adressebøkene, er at folketellingene er ordnet på gatenavn. Finner en gatenavnet i adresseboka, kan en gå til aktuell telling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk for hjelpen, de ble gift 2/7-1978 i Gamle Aker. 1896 har jeg en fødsel og 1897, ett dødsfall, begge Uranienborg. Jeg tenkte egentlig jeg kunne forsøke med kirker i nærheten...Ligger adressebøkene på nettet, eller må jeg en tur til Oslo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo har adressebøkene på lesesalen. Byarkivet har mikrofilm av adressebøkene. Personlig synes jeg at det er raskere å slå opp i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For tida før 1900 (og litt ut på 1900-tallet) er man nå, så vidt jeg vet, henvist til mikrofilm også på RA/SAO, sikkert pga stor slitasje på originalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.