Gå til innhold
Arkivverket

[#43537] 'Forsvunnen' Eurenius-familie


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Mine tipp-tippoldeforeldre, Hans Kristoffersen (født ca. 1802, Norderhov) og Boel Halvorsdatter (født ca. 1794, også Norderhov), flyttet til Kristiania før 1860, og er bosatt på Vaalerengen i Aker ved 1865-tellingen. I huset, som han eier (han var snekker), bor det flere, blant dem to av døtrene og deres familier, mens den eldste datteren, Karen Randine (min tippoldemor), er gift i Hole/Norderhov. Det er særlig Christiane Hansdatter og Wilhelm Jacob Eurenius jeg er på jakt etter.Det står ikke nærmere adresse enn Vaalerengen i FT, men jeg har funnet dåpen til alle 'Eurenius-barna', og Galgegt. 77, mener jeg det står ett sted, mens jeg har tydet det til 'Galgeb nr. 79' ved en annen dåp.Det rare er at hele familien blir 'dønn' borte for meg etter dåpen til det yngste (?) barnet, Carl Victor Wilhelmsen Eurenius, 15. september 1867 (Grønland), der morfar Hans Kristoffersen er en av fadderne. MEN tvillingdøtrene Honora Bolette og Mathilde Kathinka (døpt 26. juli 1863), reiser begge til Amerika hhv 1880 og 1881, der de gifter seg, noe som vel tyder på at de har bodd her i landet fram til da? Familien kan ha flyttet 'tilbake' til Buskerud, men 1875-tellingen er ikke tilgjengelig.I tillegg er det logisk å tenke at hele familien dro over, ikke minst fordi Wilhelm Jacobs siste oppførte yrke var 'Sømand' (tidligere jernbanesnekker), men jeg har ikke klart å finne ut av det. Nevnes skal også at selv om han var født i Christiania (ca. 1837), var familien på farssiden svensk, men jeg finner ingen utflytting dit.Her er barna jeg vet om:Emma Valborg Marie Wilhelmsdatter Eurenius, døpt 11. august 1861.Tvillingene Mathilde Kathinka og Honora Bolette, jfr. over.Axel Henry Wilhelmsen Eurenius, døpt 13. august 1865.Carl Victor, jfr. over.For å vanskeliggjøre saken, staves navnet på mange måter: Eurenius, Aurenius, Aurenias m.m. All hjelp om de 'forsvunne' mottas med stor takk, også hva gjelder Hans og Boel (evt. dødsår o.l.),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg hadde IKKE denne sønnen, som vel er oppkalt etter hennes far (William/Wilhelm), så takk skal du ha!hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Nå har jeg endelig funnet dødsfallene til Hans Kristoffersen og Boel Halvorsdatter, jfr. innlegg 1. Østre Aker: Boel døde 14. november 1870, 78 år (født ca. 1792) og Hans 3. desember 1875 (født 1802), begge med adresse Vaalerengen.Da er iallefall et 'mysterium' avklart, MEN jeg er like langt hva gjelder Eurenius-familien, så jeg lever fortsatt i håpet om at noen kan hjelpe....vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Den svenske slekten Eurenius kan føres tilbake til Jakob Abrahamsson Eurenius, född 1625-07-23 i Ödsgård, Edsele, SverigeJan Erenius fra Täby i Sverige har kartlagt store deler av slekten. Hans e-post adresse er oppgitt på nettet til jan.eurenius@lottingelund.se Eurenius-slekten har bl.a. etterkommere i Lennartsfors like ved grensen til Norge, der jeg har bygget hus nr. 2, og bor deler av året.Jeg har tilgang til opplysninger om deler av slekten Eurenius, men anbefaler å ta direkte kontakt med Jan Eurenius som står bak forskning på denne slekten.Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk til dere begge to!Berit: jeg hadde ikke funnet vielsen til Kristane og Vilhelm, så det var flott!!Kai: jeg har vært i kontakt med Jan Eurenius tidligere + sett på hjemmesidene hans. Han visste dessverre lite om 'min' gren, men setter stor pris på at vi prøver å finne ut mer.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Astrid K. Natvig Her har du litt fra din tilknytning til slekten,klippet fra fra Jan Eurenius: Vilhelm Jakob Eurenius (från familj 250), född Okän i Oslo,Norge, död Okän. Skeppstimmerman. Gift med Christiane Hansdotter, född Okän. Barn: * Hanora Bolette Wilhelmsdatter, född 1863-02-21 i Akershus,Oslo,Norge, död Okän. * Mathilde Katinka Wilhelmsdatter, född 1863-02-21 i Akershus,Oslo,Norge, död Okän. * Axel Henry Wilhelmsson, född 1865-03-13 i Akershus,Oslo,Norge, död Okän. Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk igjen, Kai. Foreldrene til Vilhelm Jakob, Carl Johan Eurenuis og Marthe Olsdatter, giftet seg i Oslo Domkirke 3. oktober 1834. Ifølge Folketellingen 1865 er han født ca. 1837, mens han er oppført som 26 år når han og Kristiane gifter seg 13. mai 1860, så her spriker årstallene litt.Hvor i all verden bliver de av, jfr. det første innlegget mitt. Jeg finner ikke noe om dem etter dåpen til sønnen i 1867, men de to tvillingjentene drar til Amerika i 1880/81, og det skulle vel tyde på at familien fortsatt var i landet????hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Den som leiter, finner!Aller først, Jacob Wilhelm ble døpt i Domkirken 26. desember 1834 (Jacob Wilhelm Karlsen, sønn av Carl Johan Eurenius og Marthe Olsdatter). MEN jeg har funnet konfirmasjonen til de fire eldste barna, alle i Øvre Aker, så de har flyttet fra Galgeberg/Galgegt. siden dåpen i 1867, jfr. 1. innlegg.Emma Valborg Marie, i 1876: adresse Havegaten. Tvillingene Hannora Bolette og Mathilde Katinka (som dro til Amerika i 1880/81), 13. okt. 1878: Nedre Havegt. 1, og Aksel Henry, 13. april 1880: Nedre Havegt. 1 (Vålerenga).Det er derfor nærliggende å tro at de bodde i Oslo i 1875, men hittil har jeg ikke funnet noen av dem noe sted.... De eneste som heter Eurenius i Oslo, er broren til Wilhelm Jacob og hans familie, så hvis de 'dukker opp' på skjermen hos noen, hadde det vært fint med tilbakemelding.Jeg lurer også på om 'Havegaten/Nedre Havegt.', er dagens Hagegate???hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg gjentar spørsmålet i innlegg 10: er 'Havegaten/Nedre Havegt' dagens Hagegate???Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker så meget - da vet jeg det! Du skulle ikke, tilfeldigvis, vite noe om Eureniusene?????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Sverige, jfr. innleggene 6 og 8. Jeg har som nevnt vært i kontakt med Jan Eurenius, men han vet lite om 'mine', som blir dønn borte. Kanskje reiste alle til Amerika, og kanskje bodde de i Buskerud i 1875 (manglende telling), men likevel...Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke mere om slekten, dessverre. Er det et svensk ord som er latinisert i dette navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det vet jeg ikke, men den 1. Eurenius som Jan E. har registert, var født i Sverige i 1625. Det er varianter av navnet, som Eurenia og Aurenius, Aurenias - mulighetene er utallige...Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.