Gå til innhold
Arkivverket

[#43541] Lov om husmannsvesen 24.9.1851. Noen som er interessert i en scannet versjon?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiFør denne loven kom var det to kjente forordninger, den siste i 1792. Denne ble gjenstand for mange store debatter i noen ti-år, fram til den endelige loven kom i 1851.Loven gir i alle fall meg et innblikk i levekårene til husmennene.Jeg har scannet denne loven, og er det noen som vil ha den, så kan jeg maile dere et eksemplar. Jeg vil i så fall sende til flere samtidig (masseutsendelse)Gi meg beskjed på : lars.ove.wangensteen@gmail.comMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Har du skannet den til en word-fil eller hva? Jeg kunne jo legge den inn på hjemmesiden min hvis det er interesse for det. For øvrig finnes det et utdrag av loven her:LenkeDag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei DagDette var jo ikke bare et utdrag av loven, men hele.Jeg var ikke klar over at den var å finne her, og da blir jo mitt tema overflødig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

1851-loven inneholdt 23 paragrafer, mens UIB har stanset på § 16, så det *kan* være av interesse å få lagt ut hele loven. SÅ bør man vel anmerke de steder som er blitt endret opp gjennom årene før opphevelsen.Pussig nok oppgir UIB 'Norsk Lovtidende' som kilde for loven, noe som må være feil all den tid Norsk Lovtidend kom ut med sitt første nummer i 1877...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei DagJeg var ikke klar over at loven hadde flere §.Og jeg ser at UIB har samme kilde som jeg; 'Kilder til norsk historie 1560-1940' av Jostein Nerbøvik. Der står det også at kilden er Norsk Lovtidende 1851.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I samme bok står det skrevet om:Forordning om husmenn 9.10.1750. Forordning om husmenn 29.4.1752. Forordning om husmenn 29.6.1792.Skriv fra stiftamtmann v. Rappe og biskop Dorph 30.5.1750. Skriv fra vicestattholder Benzon 15.1.1752. Erklæring fra generalprokuratør Stampe 3.9.1760.Alt omhandler husmannsvesenet.I tillegg er det 8 sider om 'Jordeier og leilending i 1600 og 1700 årene.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Vel, det fantes vel andre kunngjørelsesorganer før 1877 også, men da het det som sagt ikke Norsk Lovtidend. Og jeg burde jo vite det, siden jeg jobber i redaksjonen i nevnte organ...Vel, vel, får se om jeg får tid til å legge ut den gamle lovteksten på min prv. hjemmeside om ikke så altfor lenge.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Nevnte forordninger ble opphevet av nevnte lov, jf. § 23. For øvrig skrev J.C Lous Lous 'Om husmandsvæsenet', som ble utgitt i Christiania i 1851.LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Kort oppfølging ift. innlegg 8: Husmannsloven (1851) § 23 lød:§ 23. Forordningen af 9de October 1850, forsaavidt den endnu maatte være gjældende, Forordningen af 29de April 1752 §§ 1-5 inclusive, samt Forordningen af 29de Juni 1792 ophæves. Ligesaa ophæves § 24 af Lov om civile og militaire Embedsgaarde af 25de August 1848.Paragrafene 14, 16, 21 og 22 ble senere opphevet, ellers endringer i bl.a. § 13.Husmannsloven (1851) ble vel opphevet på begynnelsen av 1960-tallet, uten at jeg finner det nøyaktige tidspunktet akkurat nå.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

De som er interessert i dette temaet har kanskje også interesse av bokaHusmannskontrakter og lovregulering : regulering av avtaleforholet mellom husmann og gårdbruker 1687 til 1851 - særlig sett i lys av kontraktpraksis fra Totenav Pål Prestesæter (bearbeidet hovedoppgave)utgitt i Institutt for offentlig retts skriftserie ; 3/1998 (Oslo) 302 s.som bla. innholder flere relevante lover og avskrifter av husmannskontrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.