Gå til innhold
Arkivverket

[#43543] Drøbak - Røyken/Hurum: Fredrik Jacobsen og Anne Mortensen.


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

I Ft 1865 for Drøbak finner vi i gårdnr 54 i Bjergene i Øst matros Fredrik Jacobsen, , 49 år, født i Røyken sogn og kona Anne Mortensen (feilskrevet Martinsen), 48 år, født i Hurum sogn, samt noen av deres barn. Jeg har lett etter Fredrik blandt døpte i den scannede kirkeboken for Røyken uten å finne ham. Kan noen hjelpe med å identifisere hans opphav?Er det noen som kan bidra med spor etter Anne Mortensens opphav?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Fredrik Jacobsen gift den 13.6.1841 i Hurum med Anne Margrethe Mortensdatter (IGI). Blant døpte i Hurum finner jeg denne Lenke. ovre. Kunne ikke se at det var noen annen i årene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Takk Grethe og Berit....Etter å ha sett litt i de digitaliserte kildene for Hurum er jeg enig i at Morten Olsen og Maren Johanne Andersdatter på Sands-/Storsandseiet, gift 29 juli 1817, mest sannsynlig er Anne Mortensens foreldre.I så fall vil farforeldrene være Ole Arnesen og Marte Jacobsdatter som vi finner på Solberg i 1801 mens mormoren Anne Olsdatter i 1801 bor som enke hos søsteren Maren, g m Bent Friedrichsen , på Myre. Jeg antar at jeg vil komme et stykke videre her ved hjelp av de digitaliserte kildene.Fredrik Jacobsen har jeg imidlertid ikke funnet noe mer om. Her vil jeg være takknemlig for mer hjelp.Vet noen om det finnes en bygdebok, gårdshistorie el. for Hurum?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Ja Grethe, jeg har funnet Anne i 1875. Fant henne også i 1900 til tross for at hun da heter Anne Jacobs. Hun er nå enke og bestemor og bor hos datteren Josefine (skrevet Josofsine) og hennes mann skomakeren Jachob Østmark, fortsatt i Bjergene i Øst i Drøbak.Men Fredrik Jacobsen og hans opphav er fortsatt en nøtt.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Tom Erik Har fulgt med på hva du søker, men vil bare fortelle deg at Østmark har leid hos min tippoldemor og hennes datter. Stedet heter nå Råkeløkka nr.4. Huset var i Jegersbergs eie,fram til 1958. Vet ikke om det har noen betydning for deg, men bilde av huset slik det ser ut i dag,er på vår hjemmeside.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Kathrin...Østmark-er ble det etter hvert mange av i Drøbak.Jachob Pedersen Østmark, født i 1843 på Kongsvinger, kom til Drøbak og giftet seg med ovennevnte Fredrik Jacobsen og Anne Mortensens datter Josefine.Etter hva jeg kan se hadde de sønnene Jacob (1873), Ferdinand (1875), Olaf (1878), Johan (1880), Fredrik (1885) og Nikolay (1887). I 1900 var Jacob gift, bodde i Bj. i øst og hadde sønnene Bjarne (1898) og Paul (1900). Ferdinand var også gift, bodde i Tamburbakken og hadde to døtre. Alle de nevnte bar familienavnet Østmark.Det kan godt være at en av Østmarkene senere flyttet til Råkeløkka. Allerede i 1900 finner vi der i matr nr 289 Josefines bror skomakermester Otto med kone og barna Rudolf og Ingrid.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Jeg antar at det er min Fredrik Jacobsen jeg finner død 24 juni 1867 i digitalisert kirkebok for Drøbak. Dessverre står her intet om familie eller opphav. Alderen oppgis til 50 år hvilket stemmer godt med alderen 48 år i Ft 1865 og støtter en antagelse om fødsel rundt 1816/17.Jeg har påny søkt etter Fredrik blandt døpte og konfirmerte i Røyken uten resultat. Han kan jo likevel være født i Røyken for så å bli døpt i et av nabosognene.Hurum er det neppe for jeg finner han ikke i de digitaliserte kirkebøkene der.Om noen har tilgang til kb. for Drøbak eller Frogn (Bergholmen og Hallangen hørte jo til Frogn) vil jeg være takknemlig om en ser etter Fredriks dåp.I innlegg 2 antydes det at Fredrik giftet seg 13. juni 1841 i Hurum. Dette året er hverken scannet eller digitalisert. Er det noen som har tilgang til denne kilden på annen måte som kan fortelle hva som står om Fredrik der.??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Etter å ha reist spørsmål vedrørende dette temaet under tema 43 754 velger jeg å legge inn svarene her.I Ft 1865 bodde Fredrik Jacobsen med familie i gårdnr. 54. Dette tilsvarer dagens Damveien 5. I samme telling bodde Fredriks sønn Johan Sigvart Fredriksen med familie i gårdnr. 46. Dette tilsvarer dagens Råkeløkkveien 6.I Ft 1875 er Fredrik Jacobsen død. Enken Anne Mortensen bor i gårdnr. 46, Råkeløkkveien 6 der sønnen Johan bodde i 1865 mens Johan nå har flyttet til gårdnr. 295 som idag benevnes Hagenbakken 17.I Ft 1900 finner jeg ikke Johan Sigvart Fredriksen , men jeg har en sterk mistanke om at det er han som av en eller annen grunn velger å benytte familienavnet Blaahela og bor i matrnr. 297 som tilsvarer dagens Baybakken 8.Men Fredrik Jacobsens opphav har jeg ikke funnet mer om.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

'BLAAHELLA'Jeg er ikke lenger i tvil om at Johan Blaahela i Ft 1900 er min Johan Sigvart Fredriksen.Når Johans sønn Johan Alfred døpes i Drøbak kirke 6. mars 1864 benevnes faren både som Johan Fredriksen og Johan Blaahela.Den scannede kirkeboken for Drøbak dekker bare dåpen til Johan SIgvart Fredriksens to yngste søsken. Både ved Caroline Auguste Cecilies dåp 27. okt 1861 og ved Otto Julius dåp 9. okt 1864 benevnes faren med navnet Fredrik Jacobsen Blaahella.Er Blåhella navnet på en plass eller et sted i Røyken? Hvis ja, -hvilken gård hører plassen under og hvor kan en evt finne ut om folk som har bodd der?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Blaahella synes å ha vært en plass (fisker-/fragtemannsleie) under gnr 48 Sundby i Røyken. Plassen ligger ved dagens Båtstø.Finnes det litteratur som sier noe om hvem som bodde her på begynnelsen av 1800-tallet?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Tom ErikDet er ikke noe litteratur som forteller hvem som bodde i Blåhella rundt 1800. Jeg har sjekket mine informasjoner og den eneste som kan være interessant er Sjømann og husmann Jacob Larsen som i 1816 ble trolovet på Strømsø med enken Sophia Cecilie Wegener (kilde: skannede kirkebøker Strømsø). Iht de skannede kirkebøker fra Røyken er de meldt innflyttet til Røyken i 1819. Men de må ha kommet hit i 1816 da de fikk en sønn i 1816 som er døpt i Røyken. Presten har notert ved dåpen at de returnerer til Strømsø. De bodde på Huseby,Sundby, Båtstø. Jeg har ikke tilgang til kirkebøkene fra Strømsø for døpte i 1815-16 for å sjekke om de fikk en sønn som het Fredrik i Strømsø. De fikk flere barn i Røyken foruten Lars. Men ingen Fredrik. Er det noen som har kopi av Strømsøbøkene som kan sjekke ? Mvh Jan helness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Jan og Berit.I et vidtfavnende søk i omkringliggende sogn hadde jeg notert dåpen av Jacob og Sophies sønn Fredrik i Drammen som et mulig spor. Opplysningene fra Jan gir meg en tilnærmet sikker visshet om at vi har funnet rette Fredrik med foreldre.med takknemlig hilsenTom Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjen...I (4) ble Anne Mortensens mormor identifisert som Anne Olsdatter som i Ft 1801 bodde som enke på Myre i Strømmen i Hurum.Anne Olsdatter var født ca 1759 og ble 8. mars 1794 gift med Anders Nilsen Kind (1770 - 1799).Om Annes opphav har jeg ikke funnet annet enn at hun ved giftet skal ha kommet fra Gjerudseiet.Anders Nilsen var sønn av Nils Fredriksen Kind (1732 - 1796) og Maren Andersdatter Kind. Hennes opphav har jeg ikke funnet.Nils Fredriksens far var Fredrik Kind (ca 1693 - 1773). (Han kan ha hatt farsnavnet Ottosen.).Etter hva jeg kan se ligger Solberg, Myre og Kinn ved siden av hverandre på vestsiden av Drammensfjorden rett syd for dagens Svelvik.Er det noen som vet mer eller vet hvor jeg kan finne ut mer om ovennevnte personer?? mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.