Gå til innhold
Arkivverket

[#43546] Hvilket yrke står det her?


Gjest Roy Øivind Hetland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Øivind Hetland

Hei! Kan noen hjelpe meg med hva yrke det står her på Iver Salvesen Hetland, og ikke minst hva er det for noe? Kirkebok 1847 Mvh. Roy Øivind Hetland

bilete1498.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg finner ham i FT 1865 for Stavanger. Der står yrke oppgitt til 'simpel arbeidsmand' Lenke.Håndskriften er så uregelmessig at det er vanskelig å tyde den ut fra et så lite utsnitt. Ved første blikk kan det se ut som 'Lods...', men resten passer ikke. En slags 'L..fanger' kan det også være, men fantasien strekker ikke til der. Det fjerde tegnet ville jeg ta for en gotisk s, om det ikke var for at Salvesen var skrevet med latinsk liten s. - 'Lovsanger' kanskje ... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Øivind Hetland

Tusen takk Gunnar for oppklaringen. Tusen takk til Ketil og Terje, eg går nok for denne, hvis ingen andre har protester. :-)Mvh. Roy Øivind Hetland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.