Gå til innhold
Arkivverket

[#43551] Hjelp til tyding av kirkebok, Bragernes 1820


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Jeg trenger hjelp til å tyde to innførsler i Kirkebok for Bragernes 1820,konfirmasjon side 519. Det gjelder to jenter, nr. 17 Torgine Erichsdatter med far Erich Knudsen og nr 18 Gunnhild Amundsdatter med far Amund Helgesen.Jeg klarer ikke å lese det som står under fedrenes navn. Jeg prøver meg på en lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

17: Smed ved Hassel Jern[tegnet for hankjønn må leses slik] Verk, nu und. Øren, Karen Jørgensdr.18: Goer Knudsdr h[eiegt??]arbeider boer nu i Fierdingen.Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Tusen takk for hjelpen begge to. Gro Knudsdatter og Gunhild kommer fra Heieeie i Nes, så det passer jo bra. Jeg har også problemer med å lese hva som står under navnet til Torgine. Jeg tror det står: fød på Eger, og kanskje: for Syver Knudsen Ørenleie? Under Gunhilds navn står det: fød i Nes i Hallingdal, men så klarer jeg dessverre ikke å lese resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

17. Jørgine Erichsd. fød paa Eger hos Syver Knuds. Ørenteier.18. Gunhild 'fød i Næss i Hallingdal hjemme h[os] s[in] Moder.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for kjempefin hjelp. Greit å få avklart riktig fornavn. Det gjør seinere søk så mye enklere. Da må jeg prøve å finne noe om gårdene Øren og Fierdingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Øren var tidligere gnr. 10 i Bragernes sogn i Lier herred, jfr 1886-matrikkelen. Fjerdingen tror jeg ikke var/er noen gård, men et strøk på Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Brekke

Ang. Jørgine. Som angitt ved konfirmasjon er faren Erich smed ved Hassel Jernverk. Dette verket lå på grensen mellom Eiker (Skotselv) og Modum. Tror nok derfor at det er ment Øren på Modum. Samtidig er det angitt at hun er døpt i Bake Anex kirke i Haug. I kirkebok for Haug kirke vil du finne følgende: Giørine født 27/1 1805 døpt 10/2 1805. Foreldre: Erik Knudsen Hasselverket og Kari Jørgensdr. Faddere: Annichen Sophia Ulvelandsbakken, Ingebørg Knudsdr. Hasselverket, Hans Jacob Danielsen Ulvelandsbakken, Peder Bierke Hasselverket, Jacob Knudsen ibd.Erik er sønn av Knud Jørgensen, Smed ved Hassel Jernværk og Anne Monsdatter. Disse er også mine forfedre. Har noen info om Knut Jørgensen's fødsel (f.ca 1744) - ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Jeg vet dessverre ikke noe om Knud Jørgensen. Har du navn på event. andre barn av Knut Jørgensen og Anne Monsdatter? Det er mulig jeg er helt på viddene her, men jeg leter etter Gro Knudsdatter sine foreldre, og hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Brekke

Hei; Knut Jørgensen og kona hadde ingen barn som het Gro eller noe som lignet på dette. Det kan være en ide for deg og søke på beslektede skrivemåter av Gro. Når det gjelder konfirmasjonene i kirkeboken for Bragernes, synes jeg morens navn godt kan tydes til Goro. Tok en rask sjekk av 1801-tellingen for Hallingdal. Her fant jeg: Amund Helgesen 37 år, Gor Knutsdr. 34 år og sønnen Helge 4 år under gården Kaalsrud, i Næss/Flaae Annex. Muligens vil kirkeboka for Flaae (Flå) vise datterens dåp, og på 1790-tallet ekteskap for foreldrene. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Øren gård. En av de eldste gårdene i Drammensdalens nedre del, trolig ryddet i tidlig kristen tid. Den har et naturnavn og er utledet av eyrin, som betyr sandbanke. Gården ble delt i en Søndre Øren og en Nordre Øren i 1757, men samlet igjen etter noen få år. Det ble tidlig en ikke landbrukspreget bebyggelse her.Helt fra 1600-tallet ble det bygslet bort tomter mot avgifter til gården. I 1866 var de to klynger med hus, en ved nåværende Rosenkrantzgate og en ved Ørentajet. Da bodde det på Øren gårds grunn, vel også da medregnet de som bodde nede på Landfalløya, 2 bondefolk, 10 tjenestefolk, 7 husmannsfolk, 48 håndverksfolk, 129 arbeidsfolk, 2 sjøfolk, 2 fattigfolk og 17 andre. Gården hadde på gammel tid også en bekkekvern som lå på grensen til Lille Landfall.Gården ble i 1870 innlemmet i Drammen. Den lå tidligere i Åssiden sogn av Lier. Drammen kommune kjøpte eiendommen i 1913.Hovedbygningen på gården sto til inn i 1950-årene. Da ble den revet for oppførelse av Øren skole og for opparbeidelse av Øren idrettsbane.Gamle navn under Øren er Ørenløkka, som lå nedenfor gården, Ørenbjerget ovenfor Ørentajet, som betyr innhegning hvor man samlet dyrene om våren. Holstetajet ligger like i nærheten av Sukka, som finnes i gatenavnet Sokkaveien og Haukelia. Videre Ørenkollen med Grubeåsen lenger inn. Kilde: Drammen Byleksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Det er den Gro/Gor Knudsdatter i Flå jeg prøver å finne ut hvor kommer fra. Hun er ikke døpt eller konfirmert i Flå/Nes. Da sønnen Helge Amundsen gifter seg med Eli Tronsdatter i Bragernes i 1822, er Tron Aslaksen og Erich Knudsen, Trætta forlover. Da Gro giftet seg for andre gang i des. 1822 med Tron Aslaksen, er Erich Knudsen Guulskogen en av forloverne. Det er kanskje en liten mulighet for at Erich er bror til Gro. Men nå har jeg hvertfall utelukket en Erich Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.