Gå til innhold
Arkivverket

[#43554] Jodda Andersdatter(Olsdatter?) f ca 1748 i Malvik


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Jodda Andersdatter som ved folketellingen 1801 for Malvik er oppgitt å være 53 år. Hun var gift med Lars Thomassen Wigen,som ble døpt i Malvik kirke 14.p.trinit.1753. Ved folketellingen 1801 var han arbeidsmann og logerende i Wolden. Han døde i 1807. De fikk blant annet disse barna:1)Guru Larsdatter døpt i Malvik kirke 2.a.trinit(17.06)1787, og hun ble konfirmert i 1803. Da bodde hun i Hommelvig. Gift med Hans Olsen den 28.09.1819 i Malvik kirke. Deres sønn Lars født 17.11.1819 er den jeg skal videre på.2)Anders Larsen Wigen døpt Dominic 23.1.trinit(03.11)1793 i Malvik kirke, og han døde i 1867.Han var husmann i Stugguberget i Hommelvik, og gift med Siri Jensdatter Grønberg.3)Christian Larsen Wigen, som den 06.05.1823 ble gift med Martha Pedersdatter Halvspondet(????). Dette er det eneste jeg har på han, og han er ikke nevnt i bygdeboka for Malvik som barn her.Dette giftermålet er det også noen år siden jeg fant, og det kan være feiltolkning her så han kanskje ikke skal være i denne familien?Lars Thomassen Wigen fikk datteren Ane døpt 2.ma.trinit.1780 med Jodda Olsdatter som mor.Finner ikke Lars Thomassen i kirkeboka for Malvik som gift med Jodda Olsdatter 1774-1780, og ikke med Jodda Andersdatter 1781-1787. Så også Bratsberg og Lade for en av disse periodene. Har presten skrevet feil navn på Jodda i 1780? Det står ikke noe om at Ane født 1780 var uekte.Jeg fikk ikke sett mikrofilm HF-1226 da jeg var på biblioteket i Stjørdal, men så HF-1220(1727-1780 hvor jeg så fra 1774), og HF-1221(1781-1840. Jeg så til 1787 her).Vet noen noe om Jodda Andersdatter evt. Olsdatter og hennes aner? Ble hun født i Malvik? Har noen noe giftermål på Lars Thomassen Wigen og de 1 eller 2 Jodda han var gift med?Siden jeg ikke vet om hun heter Olsdatter eller Andersdatter til etternavn og om hun ble født i Malvik var det ingen vits i å prøve å finne henne som døpt da jeg var i Stjørdal på biblioteket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ikke mye å bidra med, men du skriver at sønnen Anders bodde i Stugguberget i Hommelvik. Kan dette være dødsfallet til moren hans, Jodda Andersdatter? Lenke. Hun døde i 1828, 79 år gammel, f. ca. 1749; hun var legdslem og E (er vel enke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kan godt være henne, og jeg har notert fra tidligere da jeg så mikrofilm med kirkebøker for Malvik at en Jodda Andersdatter døde i 1828. Den gangen fant jeg også en dame med samme navn som døde i 1804. Ut fra det jeg nå vet om sønnen Anders så tror jeg at hun som døde i 1828 er den riktige Jodda. Tenkte ikke på å se i innscannede kirkebøker når det gjaldt Malvik. Kom ikke på å se en gang til etter dødsfallet hennes da jeg var i Stjørdal. Tusen for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, og lurer spesielt på om noen har greid å finne giftermålet til Lars Thomassen og hans 2 koner Jodda Olsdatter og Jodda Andersatter. Sjansen er jo også der for at det kan være samme Jodda som får barn med ektemannen Lars Thomassen i 1780 og 1787. Merker meg at mange av fadderne til min formor Guru Larsdatter i 1787(ca midt på venstre side):Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Malvik i Strinda, Ministerialbok nr. 606A02 /2 (1781-1817), Kronologisk liste 1787, side 223-224. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17042&idx_id=17042&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert.Jodda Olsdatter Viggen f 1773 på Oppstu Viggja, Børsa. Død 1809.Begge foreldrene fra Rennebu.Jodda er et ofte nyttet navn i Rennebu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jodda Olsdatter f.1773 var datter av Ole Trondsen Meslo, f.ca 1723, d.1805 og hans 2.hustru Marit Olsdatter Kosberg, f.ca.1729, d.1805. Ole ble 1.gang gift i 1750 med Jodda Jonsdatter Meslo, f.ca. 1720, d.1771. Børsaboka bd.2,side 171.Jodda Olsdatter ble gift 1798 med Jon Ellingsen Gjølmeslien f.ca. 1763. d.1800. De fikk et barn Gjertrud før han døde. Jodda ble nok gift igjen uten at jeg i farten vet noe mer.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svarene, men dette kan ikke være den samme Jodda Olsdatter siden hun kun var 7 år i 1780. Det var jo i 1780 at Lars Thomassen Vigen og Jodda Olsdatters datter Ane ble født. Hadde jeg bare greid å finne giftermålet mellom Lars Thommassen Wigen og Jodda Olsdatter, og hans giftermål med Jodda Andersdatter. Jeg vet jo omtrent hvor Hommelvik ligger(hvor de var i 1787 da datteren Guru ble født), og jeg regnet med at Malvik i Strindens prestegjeld eller Stjørdal(Værnes kirke) kunne være naturlig å lete. Der fant jeg ikke noe giftermål hverken for 1778-1780 eller 1786-1787. Jeg mener at Lade må bli for langt unna, men er usikker på hvor Bratsberg og Bakke ligger i forhold til Hommelvik, og jeg tror jeg har sett der tidligere. Det er ellers også merkelig at det ikke ble født flere barn mellom 1780 og 1787 og 1787 og 1793. Jeg har letet tidligere i Malvik etter flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jo det kan utmerket godt være mine aner dette, men da må jo Jodda Olsdatter være feil i 1780. Jeg har jo Stjørdalsbøkene, så ejg skal se hva jeg finner der nå. Tusen takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jo det kan utmerket godt være mine aner dette, men da må jo Jodda Olsdatter være feil i 1780. Jeg har jo Stjørdalsbøkene, så ejg skal se hva jeg finner der nå. Tusen takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg jeg nå ser på linken angående trolovelse og giftermål mellom Lars Thomassen og Jodda Andersdatter i Stjørdal, så er jeg litt usikker på om 28.september var datoen for trolovelsen eller giftermålet? Kan de ha blitt trolovet 12.06 og gift 28.09 eller var 28.09 dato for trolovelsen. På mange av de andre står det jo i margen når de ble gift.Jeg regner med at dette er mine, og at forloveren Anders Andersen Hognesaune kanskje var Joddas bror. Finner en Anders Andersen som husmann i Hognesaune i bygdeboka for Stjørdal født ca 1743 og død i 1785. Den eneste Anders Andersen jeg finner døpt i perioden 1742-46 i Stjørdal var fra Hegra og søpt 18.p.trinit.1743 med Anders Skjelstad til far, men finner ingen Jodda Andersdatter døpt i Stjørdal 1746-1753. Siden hun fikk siste barn i 1793, så er det lite sannsynlig at hun ble født før 1746 siden hun da blir for gammel til å få barn. Har tidligere sett i Malvik etter Jodda født ca 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.