Gå til innhold
Arkivverket

[#43557] Thomas Bersvendsen født ca 1709-1714 i Selbu/Guru Jonsdtr. f ca 1710


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine aner Thomas Bersvendsen og Guru Jonsdatter. Ifølge bygdeboka for Malvik ble Thomas født i Selbu i 1709. Har prøvd å lese kirkeboka for Selbu 1708-1714, men jeg greide ikke å finne han som døpt der. Kirkeboka var ikke enkel å lese, og det er ikke sikkert at Stjørdal bibliotek har alle mikrofilmer her. Da han ble gravlagt 05.10.1778 er han oppgitt å være 64 eller 69 år. Kona Guru Jonsdatter er oppgitt å være 70 år da hun ble gravlagt 24.02.1780. Kan ikke se at de ble gift i Malvik, og de 2 eldste barna er heller ikke døpt i Malvik. Deres barn:1)Beret Thomasdatter Wigen født ca 1739, som ble trolovet i Malvik kirke med Jon Olsen Bromset 25.04.1779, og de ble gift i Lade kirke 24.07.1779. Jon var enkemann da de ble gift, og han var opprinnelig fra Vikhammer. Han var bruker i Bromset fra 1765.2)Marit Thomasdatter født ca 1742-45. Var 59 år i 1801 da hun bodde i Vigen, og er født i 1745 i bygdeboka. Trolovet med Anders Pedersen Gulseth i Malvik kirke 25.04.1779, og de ble gift i Malvik kirke 30.05.1779. Marit døde i 1808, og ble gravlagt 10.04.1808.Selv om hun er oppgitt å være ugift ved folketellingen i 1801, så må det være henne som da bodde i Wigen sammen med broren Bersvend med familie.3)Bersvend Thomassen Wigen døpt i Malvik kirke Dom. Jubilate(01.05)1746, og han ble konfirmert i samme kirke 06.04.1766. Trolovet 1 ble han med Ingeborg Olsdatter Sanden Dom.Latare(26.03)1775.Ingeborg døde i 1803, og Bersvend ble da gift med Malena Andersdatter Bonaunet etter det. Bersvend ble far så sent som 10.06.1824, i en alder av 78 år!Han døde 16.12.1824, og ble gravlagt samme dag.4)Jon Thomassen Wigen ble døpt i Malvik kirke 2.p.epiphan(19.01)1749, og han ble konfirmert i samme kirke 16.p.trinit(04.10.1767). Han døde i 1822 ifølge bygdeboka. Trolovet ble han Dom.1.ma.paascat(20.04)1783 i Malvik kirke med Berit Christiansdatter Volden, og de ble gift i samme kirke Feria 2 paascat eller 2.p.paascat(03.05?) 1783.5)Helge Thomasdatter Wigen døpt 2.p.trinit(13.06)1751.Hun ble konfirmert i Bratsberg kirke 21.p.trinit(23.10)1768. Trolovet ble hun med Sivert Jonsen Saxvigen 19.01.1781. Ved folketellingen 1801 var Helge blitt enke, og arbeidet på Malvig gård.6)Lars Thomassen Wigen døpt 14.p.trinit(23.09.1753 i Malvik kirke, og han ble konfirmert i Bakke kirke 30.09.1770. Han var gift med en eller 2 Jodda, og i 1780 fikk han datter Ane med Jodda Olsdatter. Det ser ut som om de da var gift, og i 1787 ved datteren Gurus dåp var han gift med Jodda Andersdatter. Det er disse og datteren Guru som er mine aner. Lars døde i 1807, og han var leieboer og bruker i Volden ved folketellingen 1801.Mulig barn som har dukket opp i kirkeboka:7)Karen Thomasdatter Wigen som ble trolovet med Peder Andersen Brandø i Malvik kirke 15.p.trinit(04.09)1785.Fikk sett litt i bygdebøkene for Malvik sist jeg var i Stjørdal, men det kan være noe der jeg ikke har funnet om mine aner. Oppsummerende spørmål:1)Hvor var Guru Jonsdatter(ca 1710-1780) fra, og hvem var hennes aner?2)Hvem var anene til Thomas Bersvendsen født i Selbu ca 1709?3)Hvor og når ble Guru Jonsdatter og Thomas Bersvendsen gift, og hvor ble de to eldste barna deres født?Jeg fikk ikke sett kirkebøkene for Selbu i Stjørdal, fordi at de der har bare kirkebøker til 1737 og det som var mellom 1741 og 1757 var kun med kommunikanter. Finnes det kirkebøker for Selbu på mikrofilm med annet enn bare kommunikanter? Fant heller ikke Guru og Thomas som kommunikanter i 1740-årene, men kirkeboka var nesten umulig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Hei Anne Lise, har du forsøkt bygdebøkene for Selbu (Selbu i fortid og nåtid)? Det er mange bind hvor forfatterne Kjell Haarstad og Per O. Rød har samlet det meste av det som har vært av bosetning i Selbu den tid det finnes kirkebøker. Navnet Thomas Bersvendsen var tydeligvis et vanlig navn i bygda. I min oversikt etter å kartlagt litt av anene til noe av slekta på Dønna er hele tre Thomas Bersvendesen (men ingen f. rundt 1709). Disse tre er alle nevnt på gården Aftret (i bind 7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for henvisningen til bygdeok for Selbu. Skal prøve å få sett på Afteret i bind 7 biblioteket i Stjørdal hvor jeg tror de har disse. Siden jeg ikke visste hvilken gård Thomas kom fra i Selbu så ville det jo bli som å lete etter 'nåla i høystakken'. Derfor så jeg ikke i bygdebøkene for Selbu sist jeg var der. Nå vet jeg jo at jeg skal prøve å finne han i Afteret. Så takk igjen.Finnes det kirkebøker for Selbu 1737-57? Jeg fant bare kommunikanter i perioden imellom. Jeg skulle gjerne hatt Thomas og Guru Jonsdatter som gift og de eldste barna som døpt. Så etter dette for lenge siden i Malvik, men jeg kan jo ha oversett noe i kirkebøkene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om det kun er bind 3 og 4 som er lagt ut. Søkte både på Thomas Bersvendsen og Afteret uten å få treff. Jeg skal jo til Stjørdal over jul igjen, og kan se bygdebøkene da. Det beste hadde jo selvfølgelig vært om noen kunne slå opp i bind 7 av bygdeboka under Afteret og legge ut svaret her. Det er vel for mye å håpe på nå i førjulsstresset.Syns jo fremdeles at det er merkelig at jeg ikke Thomas var å finne blant de døpte i kirkebøkene på mikrofilm 1708-1714, men han kan selvfølgelig være født før 1708. Jeg håpet jo at jeg da skulle kunne finne ut hvilken gård han kom fra, og så gå på bygdebøkene. Det kan jo hende jeg har oversett noe i årene 1708-1714, og kirkebøkene var vanskelige å lese. Dette var første gang jeg så disse kirkebøkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Har sett under Aftret i Selbuboka, men de to Thomas Bersvendsen som bodde der er nok ikke dine. Skal innom biblioteket igjen til uka , og håper å finne noe da. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for innsatsen Odd Annar, og ser frem til å høre om du finner noe til uka. Det må jo bli omtrent som den berømte dråpen i havet hvis du skal se igjennom 7 bind av Selbubøkene da, og det er synd jeg ikke har noe gårdsnavn utenom Afteret i vise til. Skriver opp faddere og forlovere på de barna jeg har som døpt og forlovet, og siden det kan være slektninger kan det gi en pekepinn videre:-Berit Thomasdatter. Ved trolovelsen 25.04.1779 med Jon Olsen Vikhammer var disse forlovere: Berits bror Bersvend og Anders Wighammer. -Marit Thomasdatter ble trolovet 25.04.1779 med Anders Pedersen Guldseth, og forloverne var: Hennes brødre Lars og Bersvend.-Bersvend Thomassen døpt 01.05.1746 i Malvik kirke. Faddere: Karen Sneesen(?), Ane Hunstad, Ole Kiønaasen, Christian Volden, Peder Jonsen Vennen. Forlovere ved trolovelsen 26.03.1775 med Ingeborg Olsdatter Sande var Peder Sanden og Nils Stav-Jon Thomassen døpt 19.01.1749. Faddere: Gunille Kiønaasen, Gjertrud Sneasen, Erik Sneasen(?), Ole Kiønaasen, Gunder Aunet.Hans forlovere 20.04.1783 da han ble forlovet med Berit Christiansdatter Wolden var Jon Vennen og Lars Wolden(det er mulig dette var Jons bror og min ane Lars som kan ha bodd i Wolden da?)-Helge Thomasdatter døpt 13.06.1751. Faddere: Ane Snestad,Marithe Aasen, Kirsten Eriksdatter Sneasen, Jon Engen, Johan Eriksen Sneasen. Forlovere ved hennes trolovelse 19.01.1781 med Sivert Jonsen Saxvigen var Anders Olsen Bjørnstad og Ole Olsen Saxvigen.-Lars Thomassen døpt 23.09.1753. Faddere: Kari Sneisen eller Sneaasen, Jon Midtsand, Ole Kiønaasen, Siri Wæsal, Joen Wæsal.Disse gårdsnavnene er vel for det meste fra Malvik, men kanskje kan det også gi en pekepinn på hvor Guru Jonsdatter var fra. Kan f.eks. Peder Jonsen Vennen være bror av Guru? Hun kan jo være fra Malvik? Var noen av fadderne eller forloverne opprinnelig fra Selbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Annar Tangen

Hei igjen Anne Lise og god jul. Har sett gjennom kirkebøkene for Selbu i aktuelle tidsrom uten å finne din Thomas, (søkte fra 1701 til 1720) uten å lykkes. I bygdebøkene for Selbu vrimler det av Bersvend og Thomas i flere familier, men jeg kunne ikke finne de du etterspør. Jeg må samtidig innrømme at jeg ikke var så veldig grundig i mitt søk i de samme bøkene. Skal holde et øye med de folkene du søker. Fortsatt god jul. Hilsen Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du prøvde å hjelpe iallefall, og jeg håper jeg kan hjelpe deg en annen gang. Hvilke kirkesogn lå under Selbu? Var f.eks. Tydal et kirkesogn under Selbu? Er det egne kirkebøker og bygdebøker for Tydal? Ellers var jo kirkeboka for Selbu ikke særlig god å lese for de årene jeg prøvde meg på iallefall(1708-1714). Det er sjelden jeg gir opp å lese en kirkebok, men det var like før jeg ga opp da jeg prøvde meg på årene 1708-1714 for Selbu sist jeg var i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

De første kirkebøkene for Selbu fra 1699 inneholder kirkesognene Selbu og Tydal. Egne kirkebøker for Tydal får du ikke før på tidlig 1800 tall. Det er egne bygdebøker for Tydal, tror det er 5 bind. Jeg har intrykk av at forfatteren ikke har brukt primærkilder i stor grad, så etterprøving kreves. V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Selv om det ser håpløst ut her¨, så er det noe som kan gi en pekepinn: Eldste sønn Bersvend er oppkalt etter farfar, og neste sønn Jon er oppkalt etter morfar. Man skulle jo da tro at mor til Thomas Bersvendsen het Berethe(eldste datter til Thomas), og at mor til Guru Joensdatter kanskje het Marit(nest eldste datter).Når jeg kommer meg på biblioteket på Stjørdal en gang i februar/mars når jeg besøker mine foreldre på Stjørdal skal jeg prøve å følge opp fadderne og forloverne til Thomas og Gurus barn og se hvor jeg havner. Det ser jo ut som om de fleste fadderne var fra Malvik da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Knut i innlegg 6: Nå først legger jeg merke til at du har kartlagt noen av anene på Dønna. Thomas Bersvendsen og Guru Joensdatter var tippoldeforeldre til min oldemor Laura Jensine Larsdatter født 1862, og hun var gift med Anton Mathias Kristensen født på Horn på Løkta i Nesna(nå Dønna)06.01.1853, men Laura var født i Buksnes i Lofoten. Holder du på med samme slekt her? Øya Løkta utenom gården Horn tilhørte Dønna, og i dag tilhører hele Løkta øya Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Hei Anne Lise og godt nytt år. Den slektsgren fra Selbu som jeg har skrevet ned er etter min svoger på Dønna. Det nærmeste han og jeg ellers kommer i slektsrelasjoner blir åttemenninger, men det blir felles aner på Helgeland og ikke til Sør-Trøndelag. Ettersom noen av din Antons aner også er felles med min kones, holder jeg også på med deler av denne slekten. Sendt meg gjerne en e-post så kan jeg konkretisere dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre har jeg ikke e-postadressen din lengre, men jeg legger ut min her så du kan ta kontakt: anlih@online.no Har et dokument på over 60 sider når det gjelder anene til mor til Anton Mathias Kristensen Ane Kierstina Larsdatter født 1815, men du er kanskje ikke interessert i alt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Annar tangen

Til (11), så stemmer nok dine teorier. Kirkeboka for Selbu 1703 viser at Bersvend Thomassen og Berit Larsdatter gifter seg. Dette kan jo være foreldre til din Thomas. Dette finnes på side 253 i kirkeboka.Desverre står det ikke flere opplysninger under copulasjon, jeg fant de ikke forlovet.Håper dette gir litt inspirasjon.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Odd Annar. Når jeg kommer meg til Stjørdal skal jeg prøve å følge opp disse to, og de barna de får døpt i kirkeboka. Hvis de kaller opp eldste sønn etter farfar så burde da Thomas være den eldste, og kan jo da være født noen år før 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrm

Dette paret som nevnes til slutt her står det slik om i Selbu bygdebok B 6 s 320. Bersven Tomassen f ca 1660, tjente på Ustigarden Nervik i 1701, hos Jon Haldorsen, som trolig var svogeren. To år senere ble han gift med Berit Larsdtr. Det er trulig at de var plassfolk, men flyttet vistnok ut. De hadde fire barn mens de bodde her: Anne f 1705, Lars f 1706, ?, Dordi f 1713.? kan selvfølgelig være din Thomas, eller han hvis dette er foreldrene kan være født etter at de flyttet ut fra Sellbu. Det står ingenting mer om noen av dem, bortsett fra at den sansynlige søsteren til Tomas het Marit f ca 1668 og døde 1742Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Jeg prøver å sammenligne de navnene som du Anne kommer med i forhold til barna til min ane Thomas. Jeg ser iallefall at her finnes det en Marit, og den yngste broren som er min ane heter jo Lars(kan være etter det som kan bli oldefaren-far til Berit Larsdatter).Hvis foreldrene flyttet til Malvik og Thomas ble født der så er det iallefall ikke mulig å finne han som døpt, for kirkebøkene der starter på 1727. Skulle ønske det fantes innrulleringsmanntall for Malvik og Selbu som var mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva står det om kone og barn til Jon Haldorsen i Ustigarden i Nervik? Kan det være far til Guru Jonsdatter som Thomas var gift med? Vet jo egentlig ikke om hun var fra Selbu eller Malvik. Da stemmer det jo ikke med svoger, men jeg spør likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nå kan jo det barnet som ikke er nevnt med navn være din Thomas. Forfatteren av bygdeboka vet tydeligvis ikke noe om hvem hverken Bersven eller Berit er eller var fra eller deres foreldre. De er nevnt under ukjente plasser i Vika. Jon Haldorsen og Marit Thomasdtr hadde barna Jon f 1693, tok over bruket. Kari f 1695 g Bersven Olsen Kjøsnes. Barn ? (ukjent navn) og Tomas f 1699 g Brynhild Pålsdtr Samstad og kom dit.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Jeg hadde jo ellers også håpet at de kanskje sto dødsfall på Bersvend Thomassen og kona Berit, slik at det kanskje var mulig å senere finne dem igjen på skifter. Det er vel da Marit Thomasdatter og Bersvend Thomassen som er søsken. Synd at kirkebøkene for Selbu mangler mellom 1737 1757, og at det ikke er mulig å finne giftermålet mellom Guru Jonsdatter og Thomas Bersvendsen. Jeg får prøve å se om jeg finner dem blant kommunikantene mellom 1737 og 1746, for de ser ut til å være der i den perioden det ellers mangler kirkebok. Det sto iallefall en lang rekke med navn der, men det var vanskelig å lese. Det har vel med det at jeg ikke har vennet meg til den kirkeboken, for jeg leser ellers kirkebøker uten problemer på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har gått igjennom manntallet 1701, og funnet 9 Bersvend i Selbu og 2 i Tydal som kunne passe som far til Thomas. Hører gjerne om noen av disse kan utelukkes eller bekreftes som far til Thomas:1)Bersvend Pedersen 15 år(født ca 1686), og sønn av oppsitter Peder Pedersen 55 år i Fuglum i Selbu.2)Bersvend Olsen 19 å(født ca 1682), og sønn av Ole Bersvendsen som var oppsitter i Kjøsnes. Ole var 52 år i 1701.3)Bersvend Halvorsen 56 år(født ca 1645) og oppsitter i Slinden(??). Sønner: Halvor 12 år, Jon 9 år, Peder 6 år.4)Bersvend Thomassen 32 år(født ca 1669) var i tjeneste hos Jon Haldorsen Nervigen. Tidligere skrevet om.5)Bersvend Ingebrigtsen 54 år og oppsitter i Rølset(født ca 1647). Sønner: Ingebrigt 16 år, Olle 12 år, Bjørn 6 år6)Bersvend Jonsen 60 år og oppsitter i Lille Exvigen(??)7)Bersvend på 30 år som var soldat, og bodde på samme gård som forrige.8)Bersvend Olsen 17 år, og i tjeneste hos Jon Halvorsen Udhus.9)Bersvend Larsen 7 år(født ca 1694. Far: Lars Bersvendsen 41 år, og oppsitter i Østbye. Hvis han skal være aktuell så må evt.sønn Thomas være født noen år senere enn 1708.Fant disse i Tydal:10)Bersvend Jonsen 19 år(født ca 1682). Han var sønn av Jon Thomassen som var 45 år og oppsitter i Rønsberg.11)Bersvend Olsen 17 år, og ført under sønn på Uthus i Tydal. Navnet på oppsitteren var uleselig, og alder var ikke oppgitt på oppsitteren.Jeg skulle egentlig se manntallet 1701 for Helgeland og se mange aner der, og så jobbe med Selbu igjen senere. Så var Selbu på samme mikrofilmen, men det er jo bra da. Kan noen av de overfor nevnte Bersvend utelukkes eller bekreftes som far til Thomas? Vil vel si at nr. 4,6 9 og 10 skiller seg ut med hensyn til oppkalling av navn senere(Thomas hadde sønner som het Bersvend, Jon og Lars og selv het han jo Thomas), men nt 6 er vel for gammel mens nr. 9 er for ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ingenting kan vel bli helt sikkert, men utifra bygdebøkene for Selbu kan du utelukke nr 1, 2, 3, 5, de skal ikke ha hatt noen sønn Tomas.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, og nå er nr.1, 2,3 og 5 strøket. Skal se mer i bygdebøkene når jeg kommer meg til Stjørdal. Skal se om jeg finner bygdebøker for Tydal også der angående kandidat 10 og 11. Fant ikke noe mer i bygdebøkene for Selbu, men nå har jeg jo noen nye navn å forholde meg til så jeg skal se en gang til i disse også når jeg kommer meg til Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.