Gå til innhold
Arkivverket

[#43562] Olea Jensdatter, f. 1799 - d. 1884. Stokke. Flere feil i kildene.


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Olea Jensdatter døde på Rørkoll 19.05.1884 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4796&uid=ny&idx_side=-183>Lenke , og hun skal være født på Vear mars 1799.1865 bor hun hos sønnen på Rørkoll Lenke .Hun gifter seg 26.11.1830 med Ole Jensen Lenke . Fedrene skal være Jens Olsen og Jens Hansen. Olea født ca. 1802. Oleas bopel Vårnes-eie.Hun konfirmeres 31.10.1813, 15 år gammel. Bopel Vårnes-eie. Lenke .På Vear bor 1801 Olene, 5 år, datter til Jens Johannesen Lenke. Hun har en søster Berte på 2 år.I Stokke kirkebok finnes Olea, født 25.03.1799. Og Berte er født 13.09.1795. Foreldre Jens Johannesen og Helvig Christophersdatter. De vies i Stokke 24.07.1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en ny lenke til 1865-telling og Olea Jensdatter på Rørkoll. Lenken din viser en annen gård i Stokke, og da blir det litt forvirrende?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøvde med et foreldresøk på ekteparet Jens Johannessen og Helvig Christophersdatter på IGI. Fant følgende barn av ekteparet døpt:Christopher dpt 21 april 1779 Vor Frue , TønsbergOle dpt 23 des 1781, StokkeJohanne Maria dpt 16 april 1784, StokkeJohanne Maria dpt 26 mars 1784, StokkeJohanne Maria dpt 11 april 1790, StokkeGunhild dpt 17 feb 1793, StokkeBerte dpt 13 des 1795, StokkeOlea var ikke nevnt i denne opplistingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Takk for retting av lenken. Hva som har skjedd forstår jeg ikke. Jeg så riktig side da jeg klippet.Jeg hadde de barna som var døpt i Stokke, bortsett fra Johanne Maria 1784, som det vel ikke kan ha vært to av.Christopher er født før foreldrene giftet seg og jeg hadde registrert at han ikke var døpt i Stokke. Det er så langt jeg kan se ikke Helvig Christophersdatter heller.Jens ser ut til å være døpt 13.04.1755. Foreldre Johannes Thoressen og Maren Gulbrandsdatter, Hogsrød under Skjærsnes. Mari Gulbrandsdatter, Hogsrød konfirmeres 1739. Mulig far er Gulbrand Madssøn, Ødegården under Skjærsnes, som begraves 1747 69 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Innlegg 1: Mye miks og triks, men det ville ikke forundre meg om det henger sammen slik!Angående Jens Johannessen, døpt 13/4-1755, født på Hogsrød under Skjersnes: Foreldrene er, som du skriver, Johannes Toresen og Maren Gulbrandsdatter. Maren er ganske riktig datter av Gulbrand Madsen på Hogsrød, jfr skiftet etter ham 13. juni 1748. Mora til Maren Gulbrandsdatter het Maren Håkonsdatter; hun var i live da det ble skiftet etter Gulbrand, og hadde trolig først vært gift med en Brynnil.Gulbrand Madsen vitnet på tinget i 1737 at han var 58 år og født på prestegården i Høyjord. Jeg har funnet ham døpt i Høyjord 11. desember 1680 som sønn av 'Matz Præstegard', en kar som ikke er nevnt i Andebu kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Mads er nevnt i Andebu bygdebok, bind III, Høyjord/Kodal, side 129. Han er leilending på Prestegården i Høyjord 1679-1720. 6 barn nevnes, deriblant Gulbrand f. 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Takk for bekreftelsene og flere nye navn og data.Jens Johannesen, Vear begraves 25.02.1801 47 år gammel.Olea Jensdatter ble altså foreldreløs før hun fylte 2 år. Hvem vokste hun så opp hos? -på Vårnes-eie? Bygdebøkene er til liten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hmmmm.....Jens Johannessen, født på Hogsrød under Skjersnes, døpt 13/4-1755 har jeg registrert følgende søsken på, alle født på Hogsrød:- Gunhild Johannesdatter, døpt 28/7-1748.- Tonette Johannesdatter, døpt 15/2-1751.- Kristoffer Johannessen, døpt 8/12-1752.I 1801 er det én Kristoffer Johannessen i Stokke. Han er 46 år, skomaker og inderst hos husmannen Truls Eriksen på Vårnes. Han og kona har ei fosterdatter: LenkeDet er fristende å tro at det er snakk om Kristoffer Johannessen fra Hogsrød, selv om alderen i så fall er et par år for lav. Med ei fosterdatter allerede, kunne vel Kristoffer og kona ta til seg Olea Jensdatter også. - Om Jens Johannessen ikke var uten eiendeler/midler, bør det være et skifte etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Jens Johannessens sønn Ole har Jens Jonsen, Brunstad som en av fadderene under dåpen 23.12.1781. Han ble født på Hogsrød.Kristoffer Johannessen har Jens Jonsen, Brunstad som en av forloverene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Sønnen Christopher nevnt i innlegg nr 3 ble døpt i Tønsberg. Min tolking av kirkeboka er som følger:1779 21 april Blev døpt et uækte drengebarn ved navn Christopher. Hvortil blev angivet som moder et løst Quindemenneske, som har tient på gaarden Skiersnes i Stokke. Angives av moren Helvig Christophers D. stifdatter av Smeden? Friedric Bertelsen , og som far Jens Johansen, Soldat tienende ... på ... gaarden Skiersnes.Faddere: (lenkene viser til funn av fadderene i Tønsberg)Jøran jordmor? , Hans Jacobsen fragtmanns hustru. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0705Viede1&view_detail=1&ID=1176>LenkeAnna Sørena, Mathias Christophersen Riddervolds hustru. LenkeIvar Børresen, skomaker LenkeLars Marcusen? Friis.Friedric Bertelsen finner jeg i Stokke ved vielsen Lenke og ved to fødsler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ei Helvig Kristoffersdatter Brøholt (16) konfirmert 1771. Jeg kan ikke finne henne døpt i Stokke. Jeg vet ikke om det er den rette; Berg nevner ingen Kristoffer på Brøholt som kan passe som far.Siden Helvig Kristoffersdatter kalles Fredrik Bertelsens stedatter, er hun antakelig datter av Fredriks hustru, Kirsten Jensdatter. Jeg har én kandidat til hennes identitet, nemlig Kirsti Jensdatter, døpt 28/6-1733 i Stokke, datter av Jens Ottersen og Anne Esaiasdatter på Hvalberg under Melsom. Jeg antar at hun er identisk med Kirsten Jensdatter, 18, fra Roberg, konfirmert 15/8-1751. Siden Fredrik Bertelsen bodde nær Melsom (Åsen og Korsene), er det ikke urimelig at dette er den rette Kirsten Jensdatter. Men det må naturligvis bevises, og så må vi finne Helvig Kristoffersdatters dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, det vil jeg mene! Sannsynligvis står det mer i kirkeboka ved denne dåpen enn hva som er kommet med i registreringa - i det minste faddere. Nå begynner det i alle fall å bli noen holdepunkter, så får vi se om det hele kan sys fornuftig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Helvig, datter av Christopher Christophersøn og Kirsti Jensdatter se lovende ut, og må sjekkes med kirkeboka. Vielse for Christopher og Kirsti har jeg ikke funnet i Stokke og Sandar. Kanskje en 'uækte' her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Lorens Berg, Sandeherred en bygdebok side 376 nevner under Bugaarden Kristoffer Kristofferssøn. Han var fra AAbol, underofficer og ... blev paalagt at ta ophold i Hitterdal i Telemarken.Dette må være far til Helvig som jo ble døpt fra Bugården. Se lenken i innlegg nr. 14.Under Åbol side 364 er det mer å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Helvig er i henhold til Sandar kirkebok u-ækte og født på Søndre Skalberg. Faren Christopher Christophersn bodde på Bugården. Mor Kirsti Jensd.Faddere var:Dorthe Jahn Søndre Skalberg ( Dorthe Hansdatter, Jan Rasmussøns hustru ).Kirsti Larsdatter Mellom Skalberg.Ole Christensn Rønn.Lars Jacobsn Mellom Skalberg.Jens Joonsn?. Nordre Sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.