Gå til innhold
Arkivverket

[#43565] Kirke Stubtrøen (Stubban) og Nastad i Strinda


Gjest Eirik Tord Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Ryghs gårdsnavn (Nyttige lenker) ligger Stubb--gårdene i Lade (Hlade) i Strinda. Nasted er en plass under gnr. 92 (gnr.92 er Leren Ungdomsskole i 1900). I tellinga tilhører både Stubb-gårdene og Leren krets 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Det her innlegget er kun et svar etter hodet, og mine lokale kunskaper om Strinda og Trondheim.Men jeg tar vel trolig ikke feil om jeg sier at Strinda Hovedkirke.. også hetende Moholt kirke, dag tilhører området. MEN i 1875 var det som riktig Lade Kirke som var hovedkirke. Den ble for liten, og Moholt kirke ble bygd i 1900.Stubbtrøen(lå). Men Stubban Gård dvs Hovedhuset eksisterer også i dag. Som Jon sier lå Stubbtrøen i dagens bydel som heter Stubban.Rent geografisk er det 7 km mellom Lade og Stubban.Jeg har i min ungdom jobbet på Kirkegården på Moholt, mener bestemt at det finnes graver der som er eldre en 1900.Mvh Jan Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Tord Jensen

Takk skal du ha!Min oldefar giftet seg i denne kirken i 1901. Han flytte litt frem og tilbake, men jobbet i 1904 på Teglverket like ved Reitgjerdet. Dersom han bodde her, ville da Moholt være nærmeste kirke?mvh, Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei Eirik. Du har en tråd til på denne siden, der du er inne på det samme temaet.Nå har jeg et bilde av Moholt Kirke. (Strinda Hovedkirke etter rundt 1955.)I midten av bilde til venstre ser du litt av Tegleverket. Så lange avstanden var det ikke.Litt for langt og kaste murstein riktig nok:-)Mvh Jan Egil

bilete1517.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Tord Jensen

Hei Jan Egil,Det stemmer, men jeg fant den ikke igjen:-)Takk for bildet. Bildene og informasjonen du ga i den andre tråden er behørig ført inn i notatene mine. Jeg har veldig bar oversikt nå. Mangler bare dåp på ett av barna til min oldefar. Det aner meg nå at han kan være døpt i Moholt kirke. Vi får se.mvh, Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.