Gå til innhold
Arkivverket

[#43573] Tolke kirkebok Glemmen 1899


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven
LenkePunkt 142. Ragnhild Antonie født 21/7/1899Min Oldemor Ragnhild Antonie Karlsen født 21/7/1899 iflg kirkeboken når mine besteforeldre giftet seg. Vil derfor tro dette er min Oldemor!Klarer noen tolke resten av det som står om henne? MVH Carola Kleven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg har bare papirer fra da besteforeldrene mine giftet seg, der står bare Ragnhild, og faren til Bestemor Julius Anton Johannessen.Han er også et mysterie å finne.....Men det ser ut til at moren er Anette Larsen, men klarer ikke lese noe mer der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ragnhild Antonie var født 'uekte'. Foreldrene var gift på hver sin kant, som det heter.Foreldre: gift mand Legterfører Karl Jensen og gift kone Anette Larsen. Noe jeg ikke kan lese er føyd til over navnet til moren. Faren bodde på Bjølset, moren på Fattiggården.Faddere: Snedker Hans Karlsen, kapper Hans Olsen, Kulkjører Karl Hansen, kone Hilma Karlsen?, enke Andrine Jansen.Fødselen var meddelt presten av moderen, faderen innkalt 2/9-99.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det står slik i kirkeboka. Foreldrene var ikke gifte, Ragnhild var født utenfor ekteskap.Anette var kokke på Fattiggården ifølge linken i (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Liv har transkribert dette riktig, bortsett fra at det står Bjølstad, ikke Bjølset. Det som er tilføyd over morens navn ser ut til å være et navn nr. 2 på faren. Jeg klarer heller ikke å lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Bjølstad skal det selvfølgelig være. Her skrev jeg feil.Andreasdtr står det ser jeg nå. Da var hun altså gift Larsen. Men hvor og hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen takk for all hjelp til alle!Ja hvem var han, det lurer jeg på også.. Har tittet etter den angivne broren til Ragnhild, men har ikke funnet han heller.. Der bør vel faren stå når han ble døpt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til innlegg 9.Det er mulig du har rett, men jeg tolker dette slik at skriveren først har prøvd å tilføye noe mellom Karl og Jensen over linjen. Så har dette blitt bare rot og vedkommende har så flyttet tilføyelsen under farens navn. At tilføyelsen skal tilhøre farens navn er markert med en liten hake mot mellomromet mellom Karl og Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, jeg ser haken (bokstavelig talt!), men jeg kan ikke få det til å stemme at tilføyelsen med tydelig endelse 'dtr.' kan høre til et mannsnavn. Den som har ført protokollen har ikke gjort det lett for oss, nei! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nei, jeg er enig i at det ser ut som drt til slutt i ordet, men første delen hadde jeg helst lest som Anders(dtr). Det må vel gå være mulig å finne henne gift ett eller annet sted i området. Det var vel ikke så mange som het Anette på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ifølge ft. 1900 skulle hun være født i Skjeberg. Det 'kryr' av Annetter i Skjeberg, dessverre. Kanskje hun er gift i Skjeberg også. Jeg har ikke fått sett etter vielsen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

..og så fant jeg sønnen Carl August født i Glemmen i 1890 her Lenke med foreldre sagarbeider Karl Johan Larsen og Annette Andreasdtr. Så er vi kommet et steg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.