Gå til innhold
Arkivverket

[#43574] Jakt etter tipp---oldefars opphav.


Gjest Torbjørn Seiring
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Jeg er imponert over hvor stor kjennskap til både slekter og enkeltpersoner internettbrukerne sitter inne med! Jeg har et problem jeg ikke sjøl har greid å løse, men kanskje løsningen finnes: En av mine tipp-tipp-oldefedre het Peder Greger Andersen. Han er født enten 1792 eller 1802. Hans alder ved død tyder på 1792, men da han gifter seg 2.gang er han født 1802. Dette siste tror jeg var fordi hans kone var så mye yngre!Han opplyser til presten da at han er født i Brønnøy,- og at faren het Anders. Ikke noe mer ifl. kirkeboka.Han kom til Salten, bodde i Fauske(Skjerstad) kommune og døde på Finneid i Fauske 14.3.1865, og oppgis da å være 73 år gammel.Her heter han Peder Greger Andersen, men i skiftet etter første kona Maren Nilsdatter heter han bare Peder Andersen. Andre kona het Pernille Pedersdatter, Stemland, og ved vielsen 25.7.1846 er hun 42 år gl. Det er da han sier at han er 44 år.- Dette er faktisk det jeg vet om Peder. Jeg tror at dette Greger-navnet ikke er med i hans dåp, men noe som er kommet til seinere, hvordan nå det har gått til. Ja, dette er gåten. Sitter noen inne med en løsning vil det glede meg meget, for dette har plaget meg lenge!Hilsen Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Marita - det første ekteskapet ble inngått i 1823, mener jeg.Barnet de fikk, Anne Johanne Pernille ble født 1924 i Bodø/Bodin. Det ser imidlertid ut til at Pernille ikke er medtatt seinere. Harald - det kan godt være at ditt forslag er riktig, men der er flere som KAN være foreldrene til Peder,- og noe mellomnavn Greger har jo denne Peder ikke. Så kunne en vente at det måtte finnes en Anders eller en Ragnhild blant barnebarna, men det finnes ikke. Og barnebarn var der nok av! Hele 10 stk.Om det kan være til noen hjelp tar jeg med hele rekka her: Johan Christian, Jacob Cornelius, Anne Ovidia Marie, Hanna Anette Jacobia, Johanne Pauline Sofie, Martin Vidding, Peter Johan Gerhard, Jensine Petrine, Hans Sakeus og Carl Bernhard. Den eneste som har et 'mistenkelig' navn er JENSine Petrine. Anders het jo JENSen.Takk for at dere vil hjelpe!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Peder Andersen i innlegg 4 er nok ikke din mann. Ihht Bindal bygdebok bind 1, side 63 (Hollup) og side 280 (Lilleheil) er denne mannen bosatt i Bindalen hele livet. Han dør i 1879.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei Dag. Nei, jeg var skeptisk til forslaget, og er ikke overrasket over at det var feil. Nei - denne Peder,n har vært og blir vel en håpløs oppgave. Om han hadde vært døpt med mellomnavnet Greger ville det antakelig ha vært lett å finne hans dåp og opphav, men het han i virkeligheten 'bare' Peder Andersen er mulighetene temmelig mange.Men takk for at vi kan eliminere iallfall en! Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.