Gå til innhold
Arkivverket

[#43576] Kva betyr 'Fisker, N. og Kv.og Sv.' for ?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror Hanne Line er inne på det rette, for hvis man ser fra nr 412 i 1871, så starter denne måten å klassifisrere på der.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, man kan faktisk det. Jeg går ut fra at etnisiteten her er kategorisert med utgangspunkt i foreldrene. Har man f.eks en norsk mor og en kvensk far fra Sverige (fortrinnsvis svensk side av Tornedalen), så ville man vel kunne kategorisere som det er gjort i kirkeboken her.Rubrikken for etnisitet i 1900-tellinga ville vel kunne vise om jeg har rett i antagelsen min, men den er kanskje ikke med i den digitaliserte versjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

La meg føye til at Friis’ arbeid også var lagt til grunn for spørsmålene om etnisitet i foletellingen 1865. Prestene som sto ansvarlig for gjennomføringen av tellingen, var selvsagt godt kjent med klassifiseringen der, og det er ikke urimelig å anta at de tok den med seg inn i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg merker meg at av de 380 hvor der er angitt en b i etnisitet så snakker 309 av disse n (norsk), av disse 309 har 270 norsk som eneste språk. Ingen har kun b, slik at det er rimelig å anta at det Per Helge sier er korrekt, altså at det betyr 'blandet' etnisitet, men der altså norsk er det vesentligste hos et klart flertall av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til alle!Då har eg fått forklaringa!Spesiell takk for lenka til ”Etnografisk kart over Finnmark”.Ha ei flott helg!MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

HeiFor folketellingene så er det jo satt opp lenker til 'avkortningar nytta i teljinga' og ' spesialtekn i teljinga' enten på 'hovedsida' eller om man trykker på knappen 'dokumentasjon' på søkesidene. Så når det står n%b% under etnisitet, så betyr dette n=norsk og at b=blandet mens % foran og etter b betyr at denne er overstrøket i kilden.Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.