Gå til innhold
Arkivverket

[#43584] Hans Pauli Paulsen (1840-1913), Tvedestrand - f. på Færøyene


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I ft. 1900 for Tvedestrand finner vi ekteparet Hans Pauli Paulsen (f. 1840 på Færøyene) og Helene Andrea Paulsen Johansen (f. 1850 i Holt) med 4 barn: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00902&gardpostnr=210&personpostnr=1232&merk=1232#ovre>Lenke.En færøying i Tvedestrand på denne tiden var ikke hverdagskost, og dersom noen kan hjelpe meg med å finne hans opphav, hadde det vært flott. Jeg har ingen erfaring med færøysk genealogi.Kona hans er identisk med yngste søster til to av mine tippoldefedre (Søren Johannessen f. 1832 og Jahn Johannessen f. 1837 - Nes verk). Hennes korrekte navn: Helene Andrea Johannesdtr. De var barnebarn til hammersmed Jahn Pettersen Hane og Anne Helvig Hansdtr. (se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En opplysning som falt bort i forrige innlegg (fra kirkeboka for Tvedestrand): Hans Pauli Paulsens dødsdato var 3/10 1913 (begr. 8/10), og det blir i den forbindelse opplyst at han skal være f. 1/1 1840 i Thorshavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg får ikke lenkene til Dansk Demografisk Database til å virke, men jeg ser at det i ft. 1834 er mange Hans Pauli (med varierende patronym) på Strømø (der Thorshavn ligger) som kunne passe til å være Hans Pauli Paulsens far. Jeg finner imidlertid ingen Hans Pauli Paulsen i rett alder i ft. 1845, og der burde jo 'min' mann ha vært med (ca. 5 år på det tidspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vielsen (1883) mellom Hans Pauli Paulsen og Helene Andrea Johannesdtr.: Lenke. Akkurat denne kirkeboka for Holt er ikke skannet ennå, og jeg har ikke undersøkt innflyttingslista. Jeg vil imidlertid gå ut fra at han må ha flyttet til Holt/Tvedestrand ikke så lenge før 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

På den tillenkede siden om bygda Gjógv (Gjov) - som riktignok ikke er i Tórshavn - er en Hans Pauli Poulsen, f. 1812, omtalt ('Gamli Hans Pauli'). Han er også nevnt som brukseier i 1865. Jeg vet selvsagt ikke om det kan være noen forbindelse mellom han og Hans Pauli Paulsen i Tvedestrand, men navnesammenfallet er i det minste interessant. Her er lenken: Lenke (søk på Hans Pauli).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Navnlikheten ser da lovende ut. Lurer på om det er mulig å finne ut om ' Gamli Hans Pauli' kan ha fått en sønn Hans ca 1840?Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Problemet i så måte (gjelder også mitt eget innlegg 7) er at jf. navnetradisjonen bør Hans Pauli Paulsens far ha hett Paul. Men Hans Pauli Poulsen i Gjógv kan jo meget vel ha vært en slektning.Danskene har også skannet mange av sine kirkebøker (www.arkivalieronline.dk), men Færøyene er dessverre foreløpig ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Erik Hansen

Jeg har prøvet at se gennem de færøske folketællinger 1845 og 1850, uden at finde den Hans Pauli Poulsen, som du søger efter.Navnene Hans og Pauli var/er meget almindelige på Færøerne, ligeledes navnet Poul, og deraf afledte patronymikon Poulsen. Ens navne er ikke nogen garanti for at to personer er nær beslægtet.Muligvis kan du stille en forespørgsel til landsarkivet på Færøerne: www.lss.fo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram igjen denne gamle etterlysningen, siden kirkebøkene jo er skannet siden sist. Samtidig kan jeg nevne at en etterlysning på en færøysk debattside har vært resultatløs.Ved vielsen mellom Hans Pauli Poulsen og Helene Andrea Johannesdtr. 31/8 1883, gis det en del opplysninger om Hans Pauli. Han er enkemann, født i Suderud?? på Færøyene 16/1 1837. Foreldrene: Gårdbruker Poul Pedersen og hustru Susanne Maria. Jeg er usikker på om jeg har lest navnet på fødestedet helt korrekt, så her er jeg ute etter litt tydehjelp: LenkeHans Pauli oppholder seg ved vielsen på Nes Verk og er snekker. I ft. 1900 er han snekkermester i Tvedestrand, men barna er f. på Nes Verk - også eldstesønnen Johan Paulsen, som må være fra Hans Paulis første ekteskap. Dette ekteskapet har jeg ikke funnet, og jeg leter også etter Johan Paulsens dåp. Ft. 1900 oppgir 1878 som fødselsår for ham, men det er ikke nødvendigvis helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg faktisk Johan 'Paulsen's dåp (Holt, 22/2 1878):LenkeSom vi ser, var han ikke Hans Pauli Poulsens sønn - men Helene Andreas 'uægte' barn. Far: Den 36 år gamle svenske ungkaren Peter Joh. Johansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja - kan dette være Hans Pauli med foreldre og søsken i ft. 1840 (Dansk Demografisk Database):Samtlige personer i husstandenFærøerne, Suduroy, Kvalba, Kvalbø Bøigd, en gaard, 3, FT-1840, D2061Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Poul Pedersen 42 Gift kongsbondeSusanne Niclasdatter 39 Gift hans koneNiels Peter Poulsen 13 Ugift deres børnMariane Poulsdatter 12 Ugift deres børnHans Pauli Poulsen 9 Ugift deres børnElisabeth Cathrine Poulsdatter 6 Ugift deres børn--------Hans Paulis alder stemmer riktignok ikke med oppgitt fødselsår ved vielsen i 1883 (1837), men det resten passer godt (og i så fall kan 'Suderud' være en mistolking av Suduroy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I så fall er det vel denne karen (fra FS-IGI):HANS PAULI POULSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 16 JAN 1832 Christening: 29 JAN 1832 Hvalba, Faeroerne, Denmark Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: POUL PETERSEN Family Mother: SUSANNA NICKLASDR---------------Fødselsdatoen 16. januar stemmer, men i KB for Holt kan det vel se ut til at fødselsåret 1832 er blitt tolket som 1837?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Pauli Poulsens stesønn, Johan Paulsen, er oppgitt som midlertidig boende på Fevik i ft. 1900 for Tvedestrand. Her er han på Hausland i Fjære:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Johan Paulsen ble konfirmert i Holt som Johan Pedersen 2/10 1892. Oppgitt fødested: Nes Verk, Hammerbakken (antakelig hjemme hos moras foreldre). Oppgitt bopæl: Liane, Nes Verk (så der må altså Hans Pauli Poulsen og Helene Andrea ha bodd på det tidspunktet). Johans far kalles garversvenn Petter Johan Södergren, og mora (litt feilaktig) Helene Johanne Andreasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.