Gå til innhold
Arkivverket

[#43585] Skomaker i Trondheim i 1909


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Johannes Meek flyttet, 10 år gammel, i 1875 sammen med sin familie til Strinda hvor hans far Ole Meek forpaktet Reitgjerde gård fra 1875 til 1879. I ft. 1900 er Johannes oppført som enslig losjerende i Gregus gt 10, Trondheim.Hans adresse i 1909 var Nedre Møllenbergs gt 10.Han er ikke funnet gift Han er ikke funnet utflyttet. Han er ikke funnet begravetHvad skjedde med Johannes etter 1909 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Når eg søker på 1900-teljinga, finn eg: Johanne Meek, waskerdame, fødd i Nordfjord 1865, adresse Gregus gt 10 i Trondheim!?! Du søker ein mann? Kva kan ha skjedd her?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lei Skjerve

Johanne Meek, f 1865, vaskerdame, er ukjent i Johannes sin familie Johannes Meek f 1865, flyttet i 1875 sammen med sin familie fra Volda til Strinda, hvor hans far Ole Meek forpaktet Reitgjerde gård fra 1875 til 1879Ole Meek døde i 1896,Følgende døtre levde opp:Jertrue Jakoba (Gjertine Jakobine) f 1867, VoldaOline Kristine f 1872 , VoldaAnna Katrine f 1873, VoldaRagna f 1877, Reitgjerdet, StrindaDertil avdøde døtre:Johanne f 1859, død kring 1862Johanne Antonette f 1863, død 1874Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lei Skjerve

Johanne Meek, f 1865, vaskerdame, er ukjent i Johannes sin familie Johannes Meek f 1865, flyttet i 1875 sammen med sin familie fra Volda til Strinda, hvor hans far Ole Meek forpaktet Reitgjerde gård fra 1875 til 1879Ole Meek døde i 1896,Følgende døtre levde opp:Jertrue Jakoba (Gjertine Jakobine) f 1867, VoldaOline Kristine f 1872 , VoldaAnna Katrine f 1873, VoldaRagna f 1877, Reitgjerdet, StrindaDertil avdøde døtre:Johanne f 1859, død kring 1862Johanne Antonette f 1863, død 1874Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ja, ikkje veit eg, men i folketellinga for 1865, Indvigen, er både Johanne og Johannes med - og far er Ole Thorbjørnsen Meek. Når eg søker 1900- teljinga på Digitalarkivet og RHD, så finn eg berre denne Johanne med den adressa du oppgav. Så her er det noko som er feil?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Leiv, i adresseboka for 1909-1910 finner jeg J. Meek, skomager, Nedre Møllenberg gt. 60.(Det står Johannes Meek under gatefortegnelsen. I adressebok for 1911-1912 er han ikke nevnt.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ser at hverken kirkebøkene for Bakklandet eller Lademoen er scannet for dette tidsrommet ennå. Leiv, har du skjekket disse kirkebøken etter dødsfallet til Johannes ?Vet du hva han døde av ? Kan det tenkes at han kan være nevnt i kirkebøkene til sykehus ?Hvis han ble sendt på et pleiehjem ville han vel heller ikke vært nevnt i adresseboka. Han behøvde ikke å dø rundt 1910. Han kan nok sikkert også ha flyttet fra byen. Tror ikke alltid alle utflyttninger ble registrert på den tiden heller.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Marianne. Det var nok Johanne Antonette f 1863, død 1874, som var nevnt i ft 1865.Inger (6). Ser at jeg i (1) har Nedre Møllenbergs gt 10. Nr 60 er nok riktig.Inger (7).Har ikke sjekket kirkebøker.Min mor skriver i et brev av 11.nov. 1909 fra Levanger. 'Onkel Johannes har vært på besøk noen dager. Han er bedre nå, men jeg tror ikke at han noen gang blir helt frisk'Han er ikke gravlagt på det gravsted hans mor festet på 'Tilfredshet' i 1900. Heller ikke nevnt i politiets utflyttingsprotokoller 1910-1918.Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mange takk Marianne og Inger for at dere har brukt tid i et forsøk på å hjelpe meg til å finne hvor det ble av Johannes. At han manglet i 1900-tellingen kommer kanskje av at han i 1900 oppholdt seg midlertidig i Selbu hos sin søster sanatorieeier Gjertine Meek.Waskerkone Johanne Meek forblir et mysterium.Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.