Gå til innhold
Arkivverket

[#43586] Hvem er Christen Berentsen Øyermelen (?) i Waagens prestegjeld i Nordland i 1792


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Marta Olsdatter Haukås f. 1756 skal ifølge overformynderiet være gift med en Christen Berentsen Øyermelen (?) i Waagens prestegjeld i Nordland i 1792. Jeg vet at Marta var ugift ved skiftet etter sin far i 1786. Er det noen som har opplysninger om dette paret. Eksempelvis hvor de ble gift, vielsesår og dødsår for Marta og Christen.Marta sine foreldre var Ole Olsen Dale f. 1730 d. 1786 gift 1. gang 1755 med Anna Hansdatter Haukås f. 1728 d. 1768. De bodde på Haukås i Åsane.Jeg har funnet et par i Hadsel i Nordland i 1801 som kan være identisk med paret ovenfor: LenkeEr takknemlige for alle innspill som kan løse denne gåten.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Finnes det noen gårds -og slektshistorie som dekker gården Tenstrand i Hadsel? I så tilfelle ville jeg satt pris på et oppslag om ovennevnte personer. Mitt par har sannsynlig giftet seg i 1791 eller 1792 i enten Waagens (Vågan) prestegjeld eller Hadsel prestegjeld. Finnes det noen med tilgang til kirkebøkene som kunne gjort et oppslag for meg?Kan bare håpe om å få løst dette problemet. Og til slutt er det noen gård i Nordland (eventuelt husmannsplass) som heter Øyermelen? Gårdsnavnet var vanskelig å tyde i kilden.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Hei!Forsøk på eit lite spor: Tennstrand ligg i Hadsel-delen av Raftsundet, ikkje lang frå Øyhellesundet i Vågan kommune. Kan det vera garden Øyhelle, Øehelle i 1801, du er ute etter ? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11865&gardpostnr=17&merk=17>Lenke Rett nok er det ingen der med Bernt som førenamn eller patronym.I 1837 døyr det ei Marith Olsdtr på Øyhelle, 75 år gammal. Ho er ikkje på Øyhelle i 1801. Men det kan like godt vera eit blindspor.Informasjon har eg frå listene til Börje Jonsson på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mange takk for et interressant innlegg! Men fremdeles håper jeg på flere bidrag. Det kan godt være at Øyermelen kan være feilskrift for Øehelle. Men det må da være noen som vet om det finnes bygdebøker som omhandler gårdene Tennstrand og Øyhelle som kan gjøre et eventuelt oppslag.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kenneth i innlegg 2: Vil bare gjøre oppmerksom på at kirkebøkene for Vågan før 1841er gått tapt ved brann i 1873 og en brann senere, så det er ingen som kan slå opp et giftermål i 1790-årene i noen kirkebok der. Det finnes noe som heter prestens lister over ektevidde og døde, men de starter ikke før 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for opplysningen! Da gjenstår det å få vite om det finnes bygdebøker for Vågan og gården Øyhelle. Dessuten kan jo de ha giftet seg i Hadsel ca. 1791-1792.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.