Gå til innhold
Arkivverket

[#43591] Arne Falkorsen (1645-1711 ) Bergen?


Gjest Åge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Han er ein av mine forfedre, og eg veit det er fleire som har leita etter han. Men eg veit ikkje av nokon som har funne ut kven han var sonen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Nilsen

Han er en av mine forfedre også, både på mor og far sida..det kan se litt rart ut, men i følge 'Slekt og folk i Trondenes, bind 1', så er det slik.Arne Falkorsen. 1. Johanne Arnesdtr. - gift med Hans Jørgensen. 2. Anne Hansdtr. - gift med Hans Andreas Pedersen 3. Peder Hansen - gift med Ellen Karoliusdtr. 4. Karen Jonette Pedersdtr - gift med Ole Hansen 5. Andreas Olai Olsen - gift med Malene Johanne Larsdtr. 6. Henny Charlotte Andreassen - gift med Hans Kristian Nilsen 7. Arne Nilsen - gift med Erna Nilsen 8. ÅGE NILSENHer er min vei til Arne Falkorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

To forslag til fedre:Casper Walhorn eller Jacob Valkers / Valqiors.Det må vel være en fornorsking av et tysk eller nederlandsk navn? -tror dere ikke det?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jo, det kan så vera. Men Falkor vart bruka som førenamn der nord på ein son. Og det er han eg er etter. Han fekk ein son Arne Falkorsen som fekk dottera Johanne Cesilie. Ho vart gift inn i Warberg-slekta med ein Hans og fekk m.a. sonen Arne Falkor Valberg Hansen som i sin tur fekk sonen Erik Christian Arnesen. Han drog til Bergen og var far til min farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det finnes ei folkevise som handler om Falkvord Lommannson. I følge Klara Semb bygger denne visa på historien om et bruderov i Sverige i 1288 der Folke Algotson ( sønn av lagmannen i Vestergøtaland Algot Brynjulvson) røver ridderdattera Ingrid Svantepolksdatter. I visa er Folke blitt til Falkvord og Lommannson skal være en forvanskning av lagmannsønn. M B Landstad skal ha notert ned visa i 1846 etter kvedaren Anne Lillegård fra Lardal.( flere andre kvedarar i Vest Telemark skal ha brukt samme visa. Fornavnet Falkvord eller Falkor har ihvertfall vært kjent på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg ser her i Bergen at etterslekten til Volquard Brodersen Riisbrich,ombudsmann for Munkelivskloster, skrives Falcor(død 1660).I blandt fadderne i KK finnes barnene: Zisle Falcorsdatter,Margrete Falcorsdatter,Commisarius Falcor Falcorsens frue Else (Smith/Lilienskiold),Karen Falcorsdatter og så videre. I 1700 2/7 døpes en Falch.Men Arne har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Jeg har også vært inne på tanken om Arne kan være sønn av Volquard Brodersen Riisbrich, men da som et av de tre barna Volquard fikk utenom ekteskap med Maren Johansdatter. Dette betalte Volquard 140 Rigsdaler for i 1638. Som vi ser er det dog en aldersforskjell opp til 1645 anslått for Arne Falkorsens fødsel.Interessant er det også at i skifte etter Arnes kone Gjertrud Abrahamsdatter Høeg er det et tinnfat og en tinnskål som har initialene: A.F.S.R og G:A:D:H som står for Arne Falkorsen R. og Gjertrud Abrahamsdatter Høeg. Jeg har ikke klart å finne ut mer om denne initialen R. Kanskje noen andre som vet hva denne R'en står for? Fristene med Riisbrich, men noen bevis for dette er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fødselsåret 1645 antar jeg er satt utfra 1701-tellingen, der det står at han var 56 år. Vi har vel erfaring for at dette kunne variere med flere år, begge veier.Arne Falkorsens eldste sønn synes å være en Jacob. Kanskje en indikasjon. Kan ikke Valkers / Valqiors være det identisk med Volquard / Falkor, mon tro...Ellers så ser jeg i en tingbok fra 1661 at Volquard Brodersen Riisbrich også nevnes Falkor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Selvsagt, Volquard Broderson Riisbrich var gm Karen Nielsdatter Lem. Ellers ser jeg at det er lurt å bruke søkeordet 'Brodersen' ved søk i tingbøkene, for Volquard er transkribert på mange ulike måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Åge. Jeg ser at Volquard(Falcor)Volqvardsen Riisbrich har tilknytning til Senja.Han eiet bl.annet gården Årberg i Torsken fra 1690-....Han døde på Gravdal ved Bergen mai 1714.Det er skifte på Skjold 11/5-1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Nilsen

Hei Terje. Denne Arne Falquorsen/Falkorsen som jeg snakker om døde i Tennevik i 1711(Troms).Han kom fra Bergen.Når vet jeg ikke. Vis denne Volquard var far til Arne ,var han 90+-år da han døde!.Arne var jo f i 1645.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Glemte en liten detalj. Nils Lem eiet Årberg før Volquard Volquardsen Riisbrich.Faderen Volquard Brodersen var gift med datter av Nils Lem. Så gården ,sikkert flere gårder, var vel arvegods.Lem folket eiet iallefall flere gårder i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er noe som skurrer. Leser litt i Laksevågs historie. Der står det at Folkvard dukket opp i 1637 og var knapt 40 år.Fra Riesbrick i Flensborg amt i Sørslesvig.Broren Thomas var borgemester i Odense og hadde store forretninger med Rosenkrantz familien i Bergen.Fra 1635 og 14 år var Folkvard foged i Nordhordland.Hvis han hadde noen 'svin på skogen' er det sikkert godt dekket.Kan nevne at Christian IV hadde en uekte sønn,Wichmann Jacobsen Hasebart, som var i slekt med Folkvards bror Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,I Tingbøkene for Nordhordland er Folkvard nevnt som fogd fra 1643, og første gang jeg ser han er nevnt som salig i tingbøkene er i 1663.Det beste er å søke med søkeord BRODERSEN i tingbøeken for fornavnet skrives på så svært mange måter der.Etter han nevnes en skipper Hans Brodersen.Mvh ArnfridMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til innlegg (8):Arne/Arnt Falkorsens datter Lea er i Bjarkøy bygdebok og 'Folk og Slekt i Trondenes' tillagt slektsnavnet Røllik (evt Röllich?). Hun var bosatt på Nordsand i Bjarkøy, skifte 1780 iflg Bjarkøyboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Røllik kan bli et nytt, spennende spor å følge opp. Har du funnet ut noe mer her?Om Folkvard Brodersens sprell før han giftet seg, kan jeg anbefale Norske Rigs-Registranter, 7. bind, s. 457 (1638) siden boken ligger online i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det eg har fått om Arne F. frå Harstad (no avdøde Bergljot Bjørkenes, forfatter av F&S i T.) er at AF kom nordover på ei jekte og reiste først rundt som skreddar. Sidan slo han seg ned i Tennevik og fekk til slutt hand om heile garden. Han var ufør, men dreiv likevel fiske. Han var gift to gonger; fyrste kona døydde i barsel, deretter vart han gift med denne Høgh-dama som er formora mi.Opphavet hans er framleis eit spøkje. Han kan sjølvsagt vera eit u-barn av V. Riisbech, men det finst det ingen prov på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til (19): Ettersom Lea-navnet finnes i Høgh-slekten, kan det vel ikke utelukkes at Røllik-navnet kan komme fra den siden også.Til (20): Opplysningene er nok hentet fra Trygve Lysakers 'Trondenes bygdebok'. Her står det bl.a. 'Arne var født i Bergen og kom nordover til Rogla i slutten av 1660-åra på Mads Johnsens jekt. Han vanket først omkring i bygda som bygdeskredder, men hadde visstnok sitt faste tilhold i Tennevik allerede 1670.'Er det noen som har kildene til dette?Jeg har notert følgende fra amtregnskapene:1681 (MK10.D) Fauskevåg tingsted. Fullønnsdrenger: bl.a. Aren Falchorsøn Bosted ikke angitt.1689 Sikt og sakefall Fauskevåg tingsted: Arne Falquorsen Tendvigen for Leÿermaall med hans Echtequinde Johanne Oelsdaatter for vielsen, som og døde i Barsels Nød før hun forløst blef. 4 1/2 lod sølf er - 2 Rdr 1 ort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.