Gå til innhold
Arkivverket

[#43595] Jacob Hanssøn Schaaning - Stord prestegard


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jacob Hanssøn Schaaning var prest på Stord 1595-1599. I 1666-manntalet for Stord ser jeg at prestegjeldet omfattet to sokn: Storøen (gard Presthoug) og Fædie (gard Prestbo). Hvilken av disse garder flyttet Jacob Hanssøn inn, da han giftet seg med enken etter sin formann i 1595?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ikke nevnt noen Jacob Hansson Schaaning under Presthaug på Stord. Det står at i året rund 1600 lå garden øde. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jacob Schaaning ble dømt fra kallet på Herredagen i 1599. Han flyttet inn hos presteenken (i 1595), og besvangret henne før bryllupet. Det må ha vært på den gamle prestegarden, Nedre Aadland = Orninggaard, som Bernt Orning makeskiftet mot Tyse i 1648.Min versjon av historien om Jacob Schaaning kan leses her: http://digitalarkivet.uib.no/sab/jacobh.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for opplysningene.I august nytet vi Prestegarden Golfbane på Stord Lenke Jeg bare lurte om det var samme sted der min forfar bodde like før 1600.En fin helg til dere begge!Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I flg. kartet ser det ut som golfbanen ligger på Rommetveit, noen kilometer nord for Orningstad/Nedre Aadland. Orningstad ligger omtrent der Stord kirke ligger i dag. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddny Barmen

Hei!Berre ein liten kommentar: Golfbanen på Stord ligg på garden Tyse, samme gard som noverande prestegard på Stord (også bustad for prosten i Sunnhordland). Rommetveit ligg lenger nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vet noen om det var slektsforbindelse mellom Jacob Hanssøn Schaaning og Christen Bentson Schaaning (1611-1679), prest på Avaldsnes (Karmøy). Christirnus Benedicti Scanus ble immatrikulert 1. juli 1630, antagelig ved Universitetet i København. Jacob's far, Hans, skal ha vært snekkermester og bosatt i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Ingmar Kolstad

For å gjøre bildet enda mer spennende,vil jeg legge inn enda en prest,den katolske sognepresten Nils Grimson Skaaning,som var sogneprest i Sunnhordland prosti,og hans sønn Hr.Jeronymus Nilsson,sogneprest på Stord i perioden 1562-1594.Kommer disse prestene alle fra Skåne,som etternavnene viser. Har de i tillegg slektsmessige forbindelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

'22. Vart Hieronymus her Nils Grimsons søn, ordinered her vdi Bergens Domkirke til Stolens gield siden at her Nils skonung fød i Ysted en gamel mand var lit til føren bleffuen. huilken som vdi sex aar hafde verit Hører vdi Bergens schole, och ieg M. Absalon kallede hannom først der til.' (Absalon Pederssøn Beyers dagbok 1552-1572)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 9: Hvorfra stammer opplysningen om at Jacob Schaanings far, Hans, skal ha vært snekkermester og bosatt i København? Og når levde denne snekkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har ikke notert kilden til dette, som ble funnet i en artikkel på en nettside om Stord-presten Jacob Schaaning. Jeg mener å huske opplysningen var dokumentert med folketellingsdata el. lign. fra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Til (10) og (11) som forsåvidt er litt på siden av tema. Sitatet fra Absalon Pederson Beyers dagbok indikerer vel at Nils Grimson og Nils skonung var to forskjellige personer. Er det noe belegg for at Nils Grimson var omtalt som Skaaning og sogneprest i Sunnhordland?MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se Lampe I, s. 231 Lenke 'Hieronymus Nielssøn valgtes 1562 til Sognepræst, dertil ordineret i Bergen 22. Oktbr. samme Aar. Han var Søn af Hr. Niels Grimsøn og havde i 6 Aar været Hører ved Bergens Skole før sin Ansættelse paa Stordø. Døde i slutningen af 1594.' Her er det heller ingenting som stadfester at det var samme mann. Men dersom det ikke var samme mann, hvor var så Niels Grimsön prest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

(15) Lampe har nok sine opplysninger fra den samme dagboken til Absalon Pederson Beyer. I dagboken for året 1565 skriver APB at Genitte - Nils Grimsons hustru, skulle gifte seg med en tysker som døde før de kom så langt. Det kan kanskje bety at herr Nils Grimson hadde sitt virke i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kurt Østbye

Til innleggene 9, 12 og 13:Det viser seg at det var presten Mads Claussen Schaaning jeg hadde lest om, og ikke salig Jacob Schaaning. Opplysningene om Mads finnes på AbytarforumLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Hei Barbara,Fædie og Prestbo er det samme som nå heter Fitjar og Prestbø. Fitjar er en kommune på Øya Stord og Prestbø en gård der.Vennlig hilsen Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.