Gå til innhold
Arkivverket

[#43606] Ole Eliesen, f. 1776, Trondheim?


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiJeg leter etter opplysninger om en av mine aner, Ole Eliesen, han er i følge FT 1801 født ca. 1776-77, er da 25 år og bosatt i Printsensgade, 6.rode hus 11, han blir i 1803 gift med Johanne Margrete Nilsdatter Nordberg, født 1776, i Vår Frue Kirke i Trondheim. Han er ved FT 1801 omtalt som Jægtemann, blir senere Jækteskipper.Jeg er ganske sikker på at han har en bror ved navn Christian Eliesen, Christian er ved FT 1801 bosatt i Kongensgade 2 rode hus 58, er da ugift, han ble senere angelmaker. På samme adresse som Christian finner vi så en 3 bror, Elias Eliassen, 38 år, enkemann 1. gang, født ca. 1763-64, han har yrke som Fælberederer.Tror også denne søskenflokken har en søster ved navn Ragnhild. Hun får en datter Magdalene Serine som blir døpt i Domkirken i 1808.Er det noen som har kjennskap til noen i denne familien. Har søkt på family search og alt som er tror jeg, finner ingen passende kandidater. Samtidig lurte jeg også på hva en Fælberederer er?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal du ha Grete, da fikk jeg en del mer om Elias. Og fikk litt viten om fellberederen også. Man lærer noe nytt hele tiden.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hanne!Du nevner Ragnhild som en mulig søster til din Ole. Jeg finner jo ikke henne i byen i 1801, men det finnes en Ragnild Eliasd. 26 år og ugift på Halseth i Lade / Strinden i 1801. Hun er ugift og daglønner.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AstridJeg var en tur på Statsarkivet i Trondheim for 2 år siden for å finne noe mer om dem. Det var ikke lett, men jeg fikk hjelp av Kåre Hasselberg i Trondheim. Han mente jeg kunne sjekke noen skipsprotokoller siden Ole var jækteskipper. De befant seg selvfølgelig på Dora og var en dags bestillingstid på, så han fikk jobben med å sjekke dem for meg siden vi skulle reise neste dag. Det han fant i de listene var 2 ved navn Ole Eliesen, den ene for i kystfart innenriks, mest nordover tror jeg, den andre for i utenriksfart. Vi gikk for ham som var i kystfart innenriks siden hans reiser passet inn med fødslene på barna :). Han sto omtalt i de listene som født i Strinden, og med navnet Krægenes. Hasselberg sjekket bøkene for Strinda for meg, og han finner ingen som passer til opplysningene. Og jeg ser jo nå at i FT1801 bor Ole Eliesen i huset til Lars Krægenes, kan der har vært en sammenblanding?Samtidig er det jo mulig å kanskje jobbe videre på broren Chritian Eliesen som ble angelmaker, finnes det noen protokoller eller andre lister over dem med slike yrker som kan sjekkes ut? Vet at Ole's svigerfar var mesterskredder i Trondheim, han fant jeg i en protokoll når han fikk borgerbrev, var det noe angelmakere og fellmakere måtte ha også?Vel dette blir det visst bare flere og flere spørsmål av, og jeg regner med at Statsarkivet ikke er noe lettere å få hjelp med nå, de er jo også på flyttefot disse dager. Det blir vel muligens lettere siden når man har alt tilgjengelig på Dora, da slipper vel man muligens å bestille enkelte ting en dag i forveien også. Men så er jo avstanden fra Ålesund til Trondheim fremdeles så stor at det ikke bare er å stikke innom, uheldigvis. Jeg har jo hele tiden lette etter en i denne slekten med navnet Elias, siden jeg starte med min oldemor, Anna Emilie Eliesen, men har enda tilgode å finne ham. Men Hasselberg mente ganske sikkert at faren til de 3 her ville være en Elias. Og det er vel det eneste jeg har å forholde meg til, en Elias som har fått barn i Strinden som passer til de ovenfor. Strinden ble vel delt inn i flere sogn så det er vel en mulighet at det ikke bare er i selve bøkene for Strinden, men noen av de andre. Når alt kommer på nett må det vel gå an å finne dem til slutt.Og jeg tror mulignes den Ragnhild du finner i Strinden kan være en god kandidat.Takk for hjelpen så langt.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusaen takk skal du ha Berit. Da har jeg altså 5 kirker å velge blant for det tidsrommet. Har noe å gjøre på en stund da. Håper det ikke er så store sogn på alle de plassene.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.