Gå til innhold
Arkivverket

[#43608] Hvor ble det av Hans Martin Pedersen f. 2 .feb.1871 Solli, Målselv ?


Gjest Rolf A Fæster
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Fæster

Hans Martin er bror til min bestemor Anna f. 1868 i Målselv.Foreldrene er Peder Sivertsen f. 1829 og Olava J Manassedtr. f. 1837. Familien står i 1875 tellingen for Målselv,Troms.Etter konfirmasjon i 1887 er Hans Martin ikke å finne, det som (håper jeg)kan lede til noe er at han er oppført i Sjømannsrullene i DA Tromsø, Anotasjonsrulle 1868 - 1899 der han har ID nr. 797.Er det noen som har 'erfaring' med sjøfolk ? Eller er det noe register ellers å søke i ?Med vennlig hilsenRolf A Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei ! Prøver å legge inn Lenke til Sjømannsrullene håper det virker.LenkeJeg har en mistanke på at Hans Martin muligens har hoppet av i USA. Om han var sjømann da?.Muligheten er der da han har/hadde ei søster Maria Elisabet Pedersdtr. m/familie som utvandret til USA den 27-06-1900 med skipet (Salmo) Allan linjen fra Trondheim. De har reisemål Eau Clarie, Wisc. og har reisetillatelse til ( 6/7 Kings Kom.)Hans Martin har jeg ikke funnet som emigrant, mer om fam. som dro har jeg heller ikke.Mvh. Rolf A Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiI sjømannsrullene skal det stå hvor og når de mønstret på og av og hvor de seilte. Den siste innføringen her vil muligens gi ett spor. Statsarkivet i Tromsø kan sikkert være til hjelp her.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei !Fra Statsarkivet i Tromsø er det kommet opplysning fra annotasjonsrullene 1868 - 1929 sitat: 13.2 1891 mønstret Hans Martin Pedersen fra Målselv oppført under 'Patent No.' 591. Påmønstret 'Argo' i Bergen til England. På dagen året etter avmønstret 13. 2. 1892. Og 20 feb 1892 mønstret han på 'H. Wedel Jarlsberg' for tur til London , denne gang er han ikke registrert som avmønstret. Begge gangene reiste han som jungmann. sitat slutt.Så i mellomtiden har jeg funnet noe som er verdt å undersøke se LenkeDet jeg tror er feil årstall på Hans Martin 1861 i stedet for 1871 . Hvorfor jeg tror det er riktig Hans M er for året etter 1909 reiser (søsteren) Marie Peders M/datter Kornelia med samme reisemål (Bustad Amerika) Eau Claire, Wiskonsin. Da har de besøkt foreldrene som ennå var i live hjemme i Norge.Selvfølgelig kan det være feil Hans Martin.Kommentar ? eller har noen tilgang på 1910 telling for området der i Wisconsin ?Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Takk Per Helge for godt forsøk.Jeg tror jeg må få noen som har adgang til folketellinger til å søke i området Wisconsen, ser jeg har skrevet 1910 men er det telling da ? 1900 er jo også aktuell om det er.Er det noen som kan prøve vil jeg bli meget glad.Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.