Gå til innhold
Arkivverket

[#43610] Maria Jensdtr. f. 1816, fra Sparbu til Åfjord ca 1845


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Dette er hva jeg vet om min tippoldemor Maria Jensdtr. Hun kom sammen med sin far Jens Larsen fra Sparbu i NT til Åfjorden i ST i 184524/12 s.å. fikk Maria datteren Johanna i Åfjorden, barnefar var Johannes Larsen fra Stor-rydden i Sparbu.31/8 1851 fikk hun i Åfjord, min oldefar Johan med Brede Arnt Andersen fra Leksvik.Av gode hjelpere under tema 39711 har jeg i tillegg fått vite at Marias far, Jens Larsen kjøpte bruket Morkastranden i Åfjord av Simen Olsen med skjøte 15. juni 1845 for 10 daler. Da Maria giftet seg 9/7 1854 med John Pedersen fra Moen (Monsfjell) i Åfjord, er fødested hennes oppgitt å være Hulvandet. Ser av ft. i 1865 at dette stedet er i Bjugn prestegjeld, ST.Noen som kan hjelpe meg videre, med å finne hvor Maria og hennes foreldre var fra?Meget takknemlig for svarMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Aud Marion Røen

HeiJeg finner en Maria, født 3.12.1826 (kirkebokavskrift for Ørland) med foreldre Hans Arentsen Hoelvandet og Berit Teodoriusd.Dette stemmer jo ikke med de opplysningene du har om Marias far; kan hennes mor blitt gift med Jens slik at Maria brukte sin stefars navn ?Jeg skal se om jeg kan finne flere opplysninger i kirkebokavskriften. Bjugn hørte til Ørland prestegjeld på den tiden.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Vel, sånn går det når man ikke leser nøye nok; ser at din Maria ble født i 1816. Beklager - skal se om jeg kan finne henne døpt rundt den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke så sikker på at hun er født i Hulvandet. De pleier å skrive stedsnavn ikke gårdsnavn som fødested.Det står utenfor Johns navn at han var fra Sparbu, men p.t. bor på Hulvandet, og så er Hulvandet gjentatt utenfor hennes navn. Noe som normalt skulle bety at hun var født der. Det jeg synes er rart er at han er fra Sparbo, bor i Bjugn og gifter seg i Åfjord.Derfor lurer jeg på om han er født i Sparbu, arbeider på Hulvandet og det samme gjør hun. De reiser til hennes fars bosted og blir gift der. Da kan hun være født i Skogn.Har du sjekket fødselen til de 2 første barna hennes om det står noe mere der om hvor hun er født og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Aud Marion og BeritSetter kjempe stor pris på at dere prøver å hjelpe meg med å finne opphavet til min tippoldemor. Har ellers funnet ut hvem alle mine andre tipptippoldeforeldre var, men ikke hvem som var foreldrene til Maria Jensdtr. Har prøvd å knekke denne nøtten i mange år, uten å kommer videre.Finner Marias 1. barn Johanna (nr. 21) døpt i Åfjord i 1846, men ingen nye opplysninger om Maria. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607020504.jpg>LenkeIkke noen nye spor når min oldefar Johan (nr. 12) blir døpt heller LenkeHer er dåpen til barna hun fikk i ekteskapet med John Pedersen. Petter Olaus (nr. 6) i 1856 Lenke Og broren Johan Martin (nr. 22) i 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(4) Jeg mente Sparbu og ikke Skogn som fødested for Maria.Ved Johannas dåp står det at hun kom fra Sparbu. Hvor ble de oldefar døpt. Bjugn eller Åfjord ? Jeg ser at hun her allerede er på Hulvandet.Ser i O.Rygh at Hulvandet er gnr.55/3 i Skjørn, S-Trl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Av fadrene er det flere som finnes igjen i H.K. Hansens bok; de 'ukjente' er vel tjenestefolk som har oppholdt seg i Åfjord. Jeg vet ikke om du har dette: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2386&idx_id=2386&uid=ny&idx_side=-191>Lenke Maria er blitt enke og flytter til Bjugn (nr 16).Jeg finner ikke familien i 1865, bortsett fra Johan Bredesen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Beklager at jeg ikke har svart før, men har hatt problemer med å komme på ”nettet.”Du verden, dette var totalt nytt for meg at Maria var i livet i 1865. Du har gjort en kjempejobb Aud som fant dette. Jeg har gått ut i fra at hun var død før den tid, ettersom jeg ikke har klart å finne henne i folketellingen i 1865 Dette må være min oldefars halvsøster Johanna Johannesdtr. som tjenestepike i 1865 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1630&kenr=001&bnr=0029&lnr=000>Lenke og dette må være Maria og John sin sønn Johan Martin (pussig at hun kalte 2 av barna sine for Johan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg mener også at det står 'fin' foran navnet til John Pedersen og også foran navnet til Johannes far. Her flytter Brede Arnt fra Morkestranden ![url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2385&idx_id=2385&uid=ny&idx_side=-210>LenkeDet er sikkert de 'riktige' barna du har funnet i 1865. Kan det være Johan Martin som er her i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det er Christian Jensen som foretar Johans hjemmedåp, ser jeg. Jeg vet ikke om du har Johans konfirmasjon - han er konfirmert fra Vasstrand: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei - nok en gang ! Det må være en slektssammenheng her ? Ved Johannes dåp er det Christians kone Karen Sofie som besørger hjemmedåpen ! Se på May Oldens innlegg i 39711; kan det være Christians Jensens far som blir neste bruker på Morkastranden etter Christian (som er flyttet til 'Hulvandet'). Er Christian Marias bror ? Ved FT 1900 er Christian og Karen i Trondheim: LenkeDersom mitt 'forslag til løsning' er riktig, må Maria tatt en omvei om Sparbu til Åfjord - og familiens opphav finnes på en annen kant av landet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei AudJeg er mektig imponert og meget takknemlig for hva du finner, og for den tiden du bruker på å hjelpe meg. Sånn er det når man treffer på noen som er kjent i området (Jeg har aldri vært i området, så jeg prøver å orientere meg om de ulike stedene via veiboka til NAF:-) Ja, det er rett Johan Martin du har funnet. Har notert om han: Handelsmann på Myken i Rødøy fra ca. 1882 - 1894 og på Børøya i Roan fra 1894 – 1898. Gift med Inga Katrine Nielsdtr. (Hun var på 1880 tallet tjenestepike hos kjøpmann Krüger i Bergen. Da hun ble med barn med kjøpmannens sønn, bekostet kjøpmann Krüger hennes reise til Amerika. Dette barnet må være Agnes som er født i ”Brochlin”) Har funnet ut at Johan var 2 ganger over til Amerika.Og dette har jeg om hans bror Petter-Olaus Han var først bosatt på Grøttingen i Stokksund, der han giftet seg 16. januar 1881 med Kristine Kristoffersdtr. fra Kristiansund. Så flyttet de til Vik i Bessaker, så til Hepsøya i 1891, [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1633&kenr=003&bnr=0004&lnr=00>Lenke At Brede Arnt Andersen var innom Morkestranden var helt ukjent for meg, men kan dette være rett Brede? ”Min” Brede Arnt var født 17/11.1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg synes dette er spennende og interessant og litt lokalkunnskap har jeg. Min interesse for 'Hulvandet' oppsto da jeg lette etter samboerens aner og fant dem innflyttet dit hvor familiefaren skulle arbeide som 'skoghugger'. Er du interessert, finner du litt av historien her: LenkeEnn at det er 2 som heter Brede Arnt Andersen da ! Jeg skal se om jeg kan finne noe i kirkebokavskriftene jeg har ... har faktisk lett litt etter Brede Arnts far før også.Jeg undres på om vi kanskje skal til Hedemark; dårlig med kirkebøker for riktig periode på 'nettet', dessverre.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

HeiChristian Jensen, Morkestranden giftet seg med Karen Sophia Christiansdatter den 30. november 1843 i Aa kirke([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2385&idx_id=2385&uid=ny&idx_side=-153nr>Lenke. 9). Han var 30 år, født i Toten(Oppland fylke) og hans far var oppgitt å være Jens Larsen. Denne Christian er nok en bror til din Maria.Jeg fant også flytteattesten til Cristian og Karen Sophia(se 27. juli)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Viktige opplysninger du har funnet, Rune Andre ! Nå øker nok mulighetene for å finne enda flere opplysninger om familien ! Jeg klarer ikke å lese alt i utflyttingsattesten - men det gjør kanskje du ? - her er Karens dåp:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2384&idx_id=2384&uid=ny&idx_side=-75>Lenke - og sønnens konfirmasjon (nr 14):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Jeg begynner å tro de to i lenken over (fra FS) må være Marias foreldre; se Johans dåp - den som har meldt om fødeselen heter Margrethe Andersdtr. !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Her er Margrethe Andersdtr. dødsfall - 1. i 1858. Lenke- og etter at jeg har vært i kontakt med en av mine dyktige venner i dag, kan jeg fortelle at Maria og hennes ektemann er omtalt i årbok for 1994 fra Fosen historielag. De er nevnt i forbindelse med omtale av 'Hulvandet' og bosetningen der (jeg har dessverre ikke boka selv, men vet den finnes på biblioteket).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Du store verden, her var det mye spennende opplysninger om mitt opphav. Jeg er helt målløs over hvor flinke dere er. Tenke at her har man slitt i årevis med å finne hvor denne Maria Jensdtr. kom fra, og så finner dere dette ut på ett døgn. FANTASTISK.Tusen hjertelig takk for hjelpen Aud Marion og Rune Andre som løste dette mysteriet. For ca. ett år siden hadde jeg på hjemmelån alt som fantes av bygde- og slektsbøker for Lom, Skjåk og Vågå i Oppland. Da jakten jeg på min manns forfedre som kom fra dette området og opp til Steigen i Nordland på midten av 1800 tallet. Å nå blir det å hive seg rundt igjen å finne ut hva fylkesbiblioteket på Gjøvik har av bygde- og slektsbøker om Toten. Østre Toten blir vel Lena med kirkestedet Hoff sørøst for Gjøvik? Å den årboken fra 1994 får jeg inderlig håpe jeg får tak i gjennom biblioteket. Vel, nå har jeg arbeid i helgen med å få på plass alle opplysningene dere har samlet. Jeg lurer også på hva det er som står i denne flytteattesten [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607020987.jpg>LenkeFant disse ulike Jens Larsen på Toten i 1801 som kan være Maria og Christian sin far LenkeLenkeLenkeLenkeTror det må være den første som er den rette, og at Maria kanskje er oppkalt etter sin farmor Mari Jonsdtr.Ser at du Aud også har leita etter denne Anders Olsen fra Ørlandet som er farfar til Maria, er han en av dine aner også? Har etterlyst han her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det er alltid morsomt når ting lykkes; dine aner har ikke gjort det enkelt for deg/oss !Jeg har ingen tilknytning til Anders Olsen, men har lett litt etter at jeg så etterlysninga di tidligere - skal forsatt 'ha ham i bakhodet' på min veg gjennom ulike kirkebøker ..Får du ikke tak i årboka, kan jeg låne den her, ta kopier og sende deg pr post. Jeg tar med en anmerkning som jeg fant i kirkeboka for Åfjord: 'NB Der føres en Proces om enten Hulvandet henhører til Ørlandet eller til Aafjordens Almenning' (kommentar ved en dåp i 1846).Dersom vi kunne finne Jens Larsens dødsfall, ville det hjulpet for å finne den rette. Alder ble jo oppgitt ved dødsfall. Margrethe var 70 år gammel da hun døde.Når det gjelder flytteattesten har jeg 'tydet' det meste, men jeg har noen veldig gode hjelpere som jeg kan spørre om du ikke får hjelp her.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

27de: Udstædet saadan AttestAar 1843 d. 30te November blev i Aa Hovedkirke i Aafjorden ægteviet Christian Jensen Morkestranden og Karen Sophie Christiansdtr, førstnævnte født paa Toten og sidsnævnte i Oudalen. I flere Aar have disse Ægtefolk boet høit oppe paa Almindingen i Hulvandet, paa omtvistet Grændse og Grund mellem Aafjord og Ørlandet, indtil de for omtrent 3 Aar siden, i Høsten 1856 flyttede ud til Throndhjem eller nærmeste Omegn paa Arbeidsfortjeneste. De have søgt Kirkens Goder i Aafjord Præstegjeld, hvor man siden de bleve ægteviet, ikke har havt at udsette paa deres moralske og sædelige Forhold. Før sit Ægteskab have de med hinanden følgende Børn der ledsage Forældrene, nemlig:1, Iver Christiansen, der ifølge Attest fra Rynning 17/7 1843 er født i Strøms Sogn i Oudalen d. 19/2 1836; men confirmeret i Aafjord d. 8/10 18542, Karen Margrethe Christiansdt er f. 13/10 1840 og confirmeret 28/9 18563, Kristine Christiansdt, der er født 13/4 og døbt 30/11 1843 er uconfirmeret. Denne fattige Familie, som saa længe har været fraværende fra denne Menighed, og som desuden har boet paa et Sted, som man endnu ikke ved hører Aafjord ell Ørlandet ): Bjugn til, afskediges hermed fra denne Menighed, da den i snart 3 Aar har været ved Thjem p.l i Hægdalen.Attesten er meddelt uden Betaling.Aa d. 27 Juli 1859LassenSognepræst til Aafjord ( L S )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Aud for oversettelsen av denne flytteattesten. Her er det virkelig mange gode hjelpereNei, det er sannelig ikke lett å spore opp forfedre som levde på 1800 tallet. De fleste av mine har vært av den typen, som vandret både titt og ofte opp til døpefonden med uekte barn. Ettersom mange av disse barna ble satt bort har det ikke vært lett å spore opp deres foreldre. Får endelig håpe at denne Anders Olsen fra Ørlandet sine foreldre var gift :-)Har også prøvd å finne Jens Larsen sitt dødsfall uten hell. Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.