Gå til innhold
Arkivverket

[#43610] Maria Jensdtr. f. 1816, fra Sparbu til Åfjord ca 1845


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg undres på om foreldrene til Johanne (nr 59) også er Marias foreldre ? LenkeDet kan stemme med at deres første barn er født i Vang (FT 1900; Christen Jensen i Trondheim). Kanskje er også han som ble bruker på Morkestranden etter Jens Larsen en sønn, Anders Jensen ? Heller ikke om ham finnes det mange opplysninger i Åfjord og Jøssund gårdshistorie, men han ble bruker der i 1846, var ungkar og flyttet til Flatanger i Bjørnør. Ved 'foreldresøk' på FS fant jeg disse med foreldre Jens Larsen og Margrethe Andersdatter:1. MARIA JENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 FEB 1822 Furnes, Hedmark, Norway 2. Johanne - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 20 APR 1829 Ringsaker, Hedmark, Norway 3. ANDERS JENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 28 JAN 1816 Furnes, Hedmark, Norway 4. JOHN JENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 29 AUG 1819 Furnes, Hedmark, Norway 5. JENS JENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 20 JUN 1824 Furnes, Hedmark, Norway 6. CHRISTIAN JENSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 03 OCT 1813 Ostre Toten, Oppland, Norway Jeg tror at Johanne og Christian ganske sikkert er Marias søsken, men er usikker på de andre ... ? Ha ei fin helg mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Du er fantastisk hjelpsom Aud Marion, og du finner det utroligst om denne familien. Jeg har ennå ikke klart å få system på alle opplysningene du har fremskaffet (må prøve i morgen) Men, en ting er sikkert, Christian og Johanne er søsken. Fant på denne siden [url="http://slektshistorielaget.no/>http://slektshistorielaget.no/ Christian døpt på Østre Toten 3/10 1813 med foreldre: Jens Larsen og Margrethe Andersdr. L.Ringsager-Eyet af Ringsager Præstegjeld Det samsvarer jo godt med Johanne sin dåp Lenke der foreldrene også er Jens Larsen og Margrethe Andersdtr. Lille Ringsakereie, (men hva er det som står i den siste kolonnen ?) Maria og de evt. andre søsknene har jeg ikke funnet ennå. Har heller ikke klart å finne familien som utflyttet fra Ringsaker. Denne familien må også ha fartet litt rundt mens de sang: ”så seiler vi på Mjøsa” siden 4 av barna er døpt på Furnes, 1. på Ringsaker i Hedemark og 1. på østre Toten i Oppland.Er litt usikker på om denne Maria egentlig er ”min Maria” siden hun er født i 1822 ? Når Maria gifter seg i 1854 er alderen 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg vil ikke gi meg ut på å tyde ord for ord det som er anført ved Johannas dåp, men jeg forstår det slik at det er foreldrenes andre barn sammen. Jeg så at fødselsåret på Maria fra FS ikke stemte; hvor på ferden ble 'din' Maria født ... og hvor giftet foreldrene seg (de er jo ikke gift ved Johannas dåp)? Jeg tror Margrethes foreldre er faddere ved dåpen, forresten. Ja, hvor i all verden var Maria med mann og sønn i 1865 ! De er tydligvis ikke blitt registrert i tellinga. Jeg tror din 'kandidat' nr 2 er den mest sannsynlige Jens Larsen - stemmer best med alder ved dødsfallet. - skal se mer etter Marias mann (dødsfall). Jeg har ikke funnet henne innflyttet til Bjugn.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg kom til å tenke på at kanskje hadde Maria fått et dødfødt barn - den triste historien finner du nede på høyre side (dødfødte barn). Lenke En sørgelig historie på en lørdagskveld. Barnefar her er også Brede Arnt Andersen - og senere fikk de jo en sønn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenDet er bare ”Makalaust” hva du finner Aud Marion. Så der var forklaring på hvorfor det står at det var hennes 3 leiermål ved Johan Bredesen sin dåp. Jeg klarer ikke å tyde teksten som står i 2. kolonne ved dette dødfødte barnet.Men, jeg skjønner ikke at det står at det var hans 2 leiermål, for han fikk da vitterlig datteren Hanna Birgitte med Ellen Hansdtr. i 1848 så da skulle det også være hans 3. leiermål. Det må jo ha vært ett forhold her, siden Maria og Brede får 2 barn i løpet av ca 16 mnd.Svaret på ”gåten” Maria Jensdtr. ligger trolig et eller annet sted i Åfjord. Jeg har dessverre stor problemer med å tyde både skrivemåte og ”krusedullene” som er rablet ned i disse kirkebøkene. Prøver nå å systematisere alle opplysningen jeg har fått, både her og under tema 39711. Føler at det ett eller annet sted, er noen spor jeg må ha oversett.Fant Johanna Johannesdtr. sin konfirmasjon i 1862 (nr. 12), Lenke men finner ikke Petter Olaus Johnsen, verken i Åfjord eller i Bjugn. Han burde jo vært konfirmert sånn ca. 1872Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Et forsøk på å tyde innførselen: 'Pigen Maria Jensdt. født i dølgsmaal et pigebarn til hvem ungkarl Brede Arnt Andersen Hulvandet angivet at være fader. Anmeldt af Carl Mørreaune 1. april 1850 i hvis huus pigen p.t. er. Sagen er anmeldt for den verdslige Øvrighed ved Lensmand og obductionsforretning afholdt ved distriktslægen.'Hvem av de 2 Brede Arnt Andersen er 'faderen' ..?Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på han som flyttet fra Hulvandet, jeg !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjen og takk for oversettelsen. Nei, det er sannelig ikke godt å si hvilken Brede Arnt som flyttet og hvilken som ble. Syns disse forfedrene mine har mye til felles med gjøken, sånn som de farter rundt og legger egg over alt.Det kan jo være det står 1816, men jeg syns det står 1826 som fødselsår. Skal sjekke dette opp mot de opplysningene jeg har om han fra før.Lurer på om dette kan være Petter Olaus som er til oppfostring, men som blir kalt Peder. Lenke Men hvor er Maria ???Finner pussig nok i 1865 bare Christian med etternavn Jensen i hele Sør-Trøndelag, som er født i Vang pgj. (Merkelig):-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Her dåpen til Hanna Birgitte Bredesdtr. i Leksvik Lenke Som bosted til Brede er oppgitt Hulvandet i Åfjord. Kan det være 2 som heter Brede Arnt Andersen? En som er født i Leksvik og en som er født i Åfjord ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Du har nok rett Aud Marion, for det ER 2 som heter Brede Arnt Andersen. På FS finner jeg en som er født 17/11 1817 i Leksvik NT, foreldre Anders Olsen og Gunnil Nielsdtr. Den andre er født 13/9 1826 i Stadsbygd ST, foreldre Anders Andersen og Ane Hansdtr. Jøye meg. Ikke nok med at tippoldemor Maria er problematisk å oppspore, men nå må jeg kanskje starter og finne en ny tippoldefar også. Nei, nå gir jeg meg over og tar natt:-)Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Marie Jensdatter, Foldalen ble konfirmert i Elden kirke i Beitstaden, Nord-Trøndelag i 1841, 20 år gammel(nr.18)LenkeFødestedet klarer jeg ikke helt å tyde, men hun er født på Vang i Hedemarken.Jeg fant denne konfirmasjonen gjennom attestsamilngen til sognepresten i Åfjorden, som finnes i statsarkivet i Trondheim.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nok en viktig opplysning, Rune Andre ! Dette stemmer veldig godt med Maria som jeg fant døpt i 1822 på FS. Men hvordan i all verden henger det sammen at hennes alder er oppgitt til 38 da hun gifter seg ? Jeg undres på om det kan finnes opplysninger om Maria og Brede Arnt i forbindelse med barnet de fikk i 1850 ... Det kan da vel ikke være 2 Maria Jensdatter også !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenTusen takk Rune for opplysningen. (hva dere ikke finner)Ja, dette beviser jo at Jens Larsen og Margrethe Andersdtr. hadde en datter som het Maria og at hun må være født ca 1821-22 i Vang pgj. Spørsmålet er om dette er min tippoldemor. Jeg vet med 100 % sikkerhet at denne Maria Jensdtr. som gifter seg med samen John Pedersen i Åfjord 9/7 1854 er ”min” tippoldemor. Jeg vet også med sikkerhet at Johan Bredesen som Maria fikk med Brede Arnt Andersen 31/8 1851 er min oldefar. (men om det er han fra Leksvik eller han fra Stadsbygd som er faren, har jeg ikke funnet ut ennå.Det hører med til historien at Maria og John sin sønn Petter Olaus Johnsen fikk 2 sønner. Den eldste Albert ble faktisk gift med ett av Marias barnebarn, en datter av Johan Bredesen. Men, før den tid var Johan Bredesen en svipptur innom Brønnøy på Helgeland som bokselger, resultatet av den salgsturnen ble en uekte sønn (min bestefar.)Jeg begynner også å tro at det kan være 2 som heter Maria Jensdtr. i området, eller så må det ett eller annet sted, være oppgitt feil alder på ”min” Maria. Nei, makan til forviklingar.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nå har jeg forsøkt å 'tyde' anmerkningen ved Johans dåp - kan det være slik ?: 'Opgaven skjet ved Margrethe Andersdt. Hulvand. Hendes 3. Leiermaal, Hans 2. Anmeldt for den verdslige Øvrighed.' Jeg tror at Margrethe og Jens er Marias foreldre. Siden saken er 'anmeldt', er det kanskje mulig å finne flere opplysninger på SAT (om du har anledning, Rune Andre ?). Jeg tror vi har funnet 'riktig' Maria, men så er det dette med alderen da ... ble hun døpt når hun var 4 - 5 år ? Jeg klarer ikke å få noe fornuftig ut av fødestedet som er oppgitt ved konfirmasjonen, dessverre (mangler jo helt lokalkunnskap i dette distriktet). mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Jeg er nokså sikker på at den Maria/Marie som ble konfirmert i 1841 20 år, gift i 1854 38 år og flyttet i 1868 53 år er en og samme person. Riktignok stemmer ikke alderen, men jeg har sett i min forskning at en og samme person har blitt oppgitt med en aldersdifferanse opp til 20 år!!Som regel, jo eldre man ble jo høyere oppgitt alder enn den faktiske alderen. Jeg må også ta med at hun var ifølge flytteattesten innflyttet fra Sparboe i 1845.MVH Rune Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ikke si det Aud, for denne Brede Arnt har jeg vært ganske overbevist om var min tippoldefar, men det er han sannsynligvis ikke. Fant også dette http://www.geocities.com/vaagan_2000/e1858-59.htm for flere år siden. Vel, da må det jo være han fra Stadsbygd som er den nye tippoldefaren min. Egentlig litt synd, for han fra Leksvik fikk en sønn i 1858 ved navn Johan Arnt. Denne karen var en kjempe som ble viden kjent i Nord-Norge for sine kjempekrefter. Det sies at gifteringen hans var så stor at man kunne tre en danske 2 krone gjennom den. Han reiste rundt på marknader og messer og demonstrerte sine kjempekrefter. En av vandrehistoriene om hvor sterk han var, er denne. En gang han skulle reise med hurtigruten, spurte han styrmannen hvor mye han kunne ta med seg. ”Så mye du klarer å bære” var svaret. Da tok Johan Arnt å satte kona oppi ”færingen” og bar så både båten og kona ombord.Akk o ve der forsvant den kjendisen også ut av slektsprogrammet mitt.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- si ikke det, jeg ser først nå at han er en 'Andreassen' ?? Skulle så gjerne hatt flere kirkebøker 'på nett' ! Jeg skal på møte onsdag - kanskje det kan bli hjelp å få da. Her er vi: http://www.flink.no/~dis-austratt/index.htm Jeg kommer nok til å drømme om Brede Arnt og Maria snart .. enn at det skal være så vanskelig (og spennende !) da. mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Rakk bare en rask titt i Bjørnørfolket V i går kveld og fant ingen info om Brede Arnt under Lines, dessverre. Vi får bare fortsette å lete ... mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei alle gode hjelpereBeklager at jeg ikke har gitt noen tilbakemeldinger før, men ble så opptatt av å finne forfedrene til Maria at jeg fikk nesten mareritter om henne, og måtte ta en pause.Tok så tak i saken igjen da vi endelig fikk litt avkjølende gråvær her i nord. ;-) Har sett igjennom kirkebøkene for Bjugn for å finne henne enten utflyttet eller død, men fant henne ikke. Begynte da å finlese gjennom alle opplysningene som dere har gitt meg, og takket være de og kirkebøkene for Furnes i Vang, fant jeg endelig hennes dåp (Nr. 15) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512920119.jpg>Lenke 3 X 3 HURRAFant også når foreldrene Jens Larsen og Margrete Andersdtr. giftet seg (par nr. 3 på h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Aud Marion Røen

Hei Hill-Gunn Nå kan det være at du har funnet din 'nye' tippoldefars fødsel siden sist, men når jeg like vel kom over ham her, legger jeg inn: Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.