Gå til innhold
Arkivverket

[#43611] Tyding i kirkebok for Orkdal, Sør-Trøndelag


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Er det noen som kan hjelpe meg med nr 8, Anthon Edvard; Hvem var faddere, og hva står det i siste rubrikken? Foreldrene giftet seg 23.01.1861, samme dag som Anthon ble født. Kan det være noe ang. det? Foreldrene er Carl Fredr. Olssen og Marta Sivertsdtr.LenkeMvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I siste rubrikk så står den noe om foreldrene og 23/1 1861.Jeg prøver meg på fadderne: Stener M. Norvig, Ole C. Knoff, Erich(a)? M.. Norvig, Ermegaard?/ .rmegaard O. ibid, og Ane E. Hofsøren.Eller noe likt det.Faddere i 1865 Nærvig(Norvig)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=f61638&gardpostnr=1&personpostnr=1&merk=1#ovre>Lenke Knoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk Berit. Ja mest sannsynlig er det noe ang. gifte som står i siste rubrikk.Og selvsagt er det på dåpsdagen de ble gift og ikke samme dag som han ble født, slik det har blitt feilskrevet.Navn som Nærvig og Hofsøren kan nok stemme.Takk for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Uægte. Ungkarl Carl Frederik Olsen Nærvigsøren og Pige Martha Sivertsdtr ibid. Stener M. Nærvig , Ole C. Knoff, Erich M. Nærvig, E®megaard O. ibid og Ane O.(?) Hofsøren. Forældrene ere ægteviede den 23. Januar 1861.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

I 1865-tellingen for Orkdal finner jeg en med navn Stener M Nærvig og hustru Elmegaard O. under gården Nærvig i Orkdal.Finner også en Erik M. og Ole E under Nærvig.Takk skal du ha Ola.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Olsen

Dette er familien, som uvisst av hvilken grunn, gikk under navnet Grind på Orkdalsøra. Noen av dem tok siden navnet Karlsen. I følge mine notater ble foreldrene gift 23.02.1861 – altså en måned etter Anton Edvards fødsel. Foreldrene står ved giftermålet oppført som:Karl Fredrik Olsen Nerviksøren (36 ½). Far: Ole Nilsen Haadsness, Trondheim gift med Marta Sivertsdatter (22). Far: Sivert Sivertsen ØienHva fadderne angår var de: Stener Mikkelsen Nervig. Gårdbruker i Nervika. Født 1831, angivelig på Solås i Orkdal, som faren Mikkel Steinersen Skjerve (født 1801) drev noen år før han kjøpte Nervika (Thamsnervika) ca. 1840. Faren var gift 1826 med Ingeborg Olsdatter Gunnes (1802), se Rennebuboka II, side 143, Skjerve, Oppigard. Stener overtok Nervika i 1858 og hadde gården til den ble kjøpt på auksjon av Wilhelm A. Thams i 1869. Stener kjøpte da en bolig i Elvegata 8 på Nerviksøra (Holdvakt-husene). Han emigrerte til USA i 1871-1872 og sies å ha vært gruvearbeider i Ishpeming.Ermegård Olsdatter Klemetsmo. Gårdbrukerkone i Nervika. Født 1830 av foreldre på Nerviksøra. Gift med Stener Mikkelsen Nervig ca. 1859. Emigrerte 1888 til USA. Da hadde hun bodd 17 år alene i Elvegata 8. Alle Steiner og Ermegaards barn dro til USA.Erik Mikkelsen Nervig. Født 1837. Bror av over nevnte Steiner Mikkelsen. Var gårdsarbeider hos sin søster Ane Mikkelsdatter og hennes mann Ole Kristensen Skjenald, som eide en av de andre Nervik-gårdene. Erik Mikkelsen Nervig emigrerte i 1870. Ble farmer i Sør-Dakota. I USA-folketellingen i 1880 i Spinks Township, Union County. Gift med Rona, 5 barn.Ole Kristoffersen Knoff. Født 1840, sønn av Kristoffer Knoff, som var militær, og hans kone Karen Olsdatter Rømme. Foreldrene tok over Rømme gård etter hennes foreldre. Ole Kristoffersen Knoff flyttet i følge kirkeboka i 1868 til Trondheim og derfra emigrerte han sannsynligvis til USA i 1870.Ane E. Hovsøren. Ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk for opplysninger Bjørn.Jeg har ikke så mange opplysningene om foreldrene til min oldefar Anton. Men i mine notat er faren ©Karl Fredrik Olsen, født på Hitra 05.03.1825, og ikke i Trondheim. Lenke nr 9Mora Martha Sivertsdtr. er født på Orkanger 13.12.1838. Tenkte kanskje at faddere kunne hjelpe meg, men ingen av de kan jeg sette i forbindelse med familien så langt. Hverken på mor eller farsiden. Martha var såkalt uækte barn, og jeg vet ingen ting om hennes far annet enn at han het Sivert Sivertsen Øien. Mora var Guru Jonsdtr. Nerviksøren.De skrev seg for Grinda, da eiendommen de bodde på, het det. Anton og alle hans søsken tok senere navnet Karlsen.Om du har andre opplysninger om familien er jeg svært interessert.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Hei! Ja, det var mange barn i denne familien. Jeg vet ikke om dette er alle, men jeg har - for uten Anton – notert søskenene:Lovise Gurine Karlsdatter, födt 13.10.1862 Johanne Karlsdatter, födt 21.09.1864, gift 1884 med Johan Johannesen Wilmann. Han ble John Wilmann i USA, prest i Den Forenede Kirke. Bodde i Deer River, Minnesota. De emigrerte i 1891. Hun död 1919 i USA. (Nekrolog i Arnold Bakkens bok Farvel da, slekt og venner, bildeside 18). Ingebrikt Karlsen, födt 17.08.1866. Inger Karlsdatter, födt 27.10.1867, gift med Anton Kristiansen i Fjordgata 31. Marta Karlsdatter, födt 11.10.1870. Druknet 07.07.1889 i Kjönnlikjönn sammen med to andre jenter. (Se Gardtales i Orkdal II side 413). Kristian Karlsen, födt 09.04.1873, emigrerte 27.04.1892 til Quebec. Ole Karlsen Grind, født 17.09.1875 hjemmedöpt. Död 02.10.1875.På kvinnesiden i denne slekten er det i alle fall mulig å følge familien tilbake til tiden omkring skattemanntallet i 1762. Her er kortversjonen: Antons mormor, Guri Jonsdatter, var født i 1804. Etter Marta Sivertsdatters fødsel, giftet hun seg med smed Arnt Pedersen fra Melhus, men de var bosatt på Nerviksøra. Han døde i 1866.Guri Jonsdatter var datter av strandsitter og fisker Jon Eriksen (1769-1851), gift 1804 med Ingrid Pedersdatter Dyndal. De var bosatt på Hovsøra til Orkla truet huset deres, og det ble gjenreist på Nerviksøra med adresse Fjordgata 9.Jon Eriksen var sønn av fisker Erik Jonsen og Ragnhild Evensdatter, gift 1763. Hun var da enke etter Fredrik Iversen Tuveng eller Bergem, som det ble skiftet etter på Hovsøra i 1762. Første gang Erik Jonsen nevnes på Orkdalsøra var han dreng i Nervika. Ragnhild Evensdatter var datter av Even Skomaker på Øra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei.Her var det mange nye opplysninger for meg. Bl.a. visste jeg ikke at Martha døde i ei drukningsulykke i Kjønlitjønna. Jeg har hørt om ulykken, men ikke at hun var en av de som døde. Min farfar hadde hytte ved samme vatnet.Har forhørt meg med min far, og han var uvitende om de to som emigrerte; Johanne og Kristian. Visste heller ikke om Ingebrikt.Jeg har Ole, men han levde i mange år. Han fikk i alle fall 12 barn, muligens enda flere. Har funnet han som født samme år som din Ole, men også som konfirmert 12.10.1890. Da må det nok være 2 med samme navn.Etter oppl. fra deg, finner jeg også Jon Eriksen og Ragnhild Evensdtr. Se link http://orkdal.bygdeleksikon.no/ Det var interessante opplysninger du kom med. Tusen takk skal du ha. Kan jeg spørre om du ætter fra noen av disse?Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Bare hyggelig å være til hjelp. Nei, jeg er ikke slekt med Karlsen på Orkanger. Men jeg vokste opp der og kjenner jo noen av dem. Sant å si var jeg litt nysgjerrig selv, fordi jeg ikke helt hadde koblet Grind og Karlsen. Pågrunn av den store tilflyttingen er slekter vrien materie her. Jeg har brukt adskillige år på å systematisere historie fra Øra. Selvfølgelig kan det forekomme unøyaktigheter og feiltolkninger (som Ole). Men etter hvert som kildene digitaliseres vil jo det meste bli etterprøvbart. Selv har jeg ofte måtte nøye meg med dårlige kopier og tåkete mikrofilm. Hold meg orientert om du finner mer om familien. Lykke til! Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Da er vi to 'ørabøgg' som synes det er kjekt med gammeltida....... Jeg har leita i de søkbare kirkebøkene på nett, og finner flere oppl. om Ole, men blir desverre ikke klokere.Finner: Ole født 17.09.1875 Ole døpt 07.11.1875 Ole død 17.09.1875 Ole konf 12.10.1890Hva som er rett er ikke godt å si. Men takk i alle fall for det du har bidratt med.Et lite tillegg: Det er også en Ole f. 17.09.1888. Han er sønn av ovennevnte Anton Karlsen. Denne Ole døde 08.07.1889 (dagen etter søstra til Anton drukna). De ble gravlagt samme dag.Livet var ikke rettferdig den gang heller! Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.