Gå til innhold
Arkivverket

[#43612] Skifte i Sunnfjord, , Brandsøy 1677-1687


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 22. april 1685 og nevner Anders Willumsen og hans kone Britte Rasmusdatter. På mannens side var hans søster Giertrud Willumsdatter arving, mens konens arvinger var hennes barn Sl. Gunder Andersen, Anders Andersens barn Anders og Maritte, Dirdj Andersdatter Jordsetter, Anne Andersdatter Sollum og Bornj Andersdatter Huchaaen.Som formynder for Anders Andersens barn står deres morbror Ingvald Langedahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for meget raskt svar en søndags morgen. Jeg tolker skifte som om at Britte hadde vært gift tidligere med en nå avdød Anders og at hennes barn fra dette ekteskapet var avdøde Gunder Andersen, avdøde Anders Andersen med barn Anders og Meritte, samt døtrene Dordi, Anne og Borni som alle var i live.Men skyldes dette skiftet at Britte og Anders er døde? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det framgår av skiftet at Anders Willumsen var død, mens enken var i live og skiftet til sine arvinger. Hun hadde også tidligere vært gift med en Anders. Det underlige er at det ikke står hvem som var Sl. Gunder Andersens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for redegjørelsen. Etter hva jeg har funnet ut var hun tidligere gift med Anders Bendixen Øren. Og det er riktig at Gunder hadde vært gift og hadde tre barn jeg vet om, nemlig Ole , Maritte og Anders.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Det at barna til Gunder Anderson ikkje er nemnde, tyder ikkje det på at Gunder Anderson levde når skiftet skjedde i 1685?Kona til Gunder Anderson blei tydeligvis gift på nytt med Lars Olsson og han er oppførd som fadder på Endestad (nabogarden) i 1691. Truleg hadde dei dottera Synneve Larsdotter Øren, som er nemnd som fadder på Endestad 1709.I den samanhang tør eg spørje om det var noko aldersgrense for å være fadder. F.eks. måtte ein være myndig?Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.