Gå til innhold
Arkivverket

[#43613] Rødøy: Lar dette seg transkriberes?


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Vedlagte utsnitt er fra en seks siders herredsbeskrivelse av Rødøy datert 1867. Jeg har prøvd meg på en transkripsjon, men måtte raskt gi opp. Så jeg spør kyndige folk her på Brukarforum: Lar dette seg i det hele tatt transkriberes? Og finnes det personer eller instanser som gjør slikt arbeid på oppdrag?Ved positive svar på disse spørsmål, så vil jeg søke kommunen om kulturmidler til å få utført jobben.Mvh Trond Aakvik

bilete1516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kopien her var ikkje særleg bra, men skrifta ser grei ut, så har ein originalen for hand trur eg ikkje dette skal vere noko stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Forutsatt at du har originalen eller en bedre kopi enn den som er avbildet, kan jeg godt se på teksten. Jeg gjør en del transkripsjon i jobbsammenheng på Aust-Agder kulturhistoriske senter. Kontakt kan skje på tlf. 37042818.Med vennlig hilsenKjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk for skriftvurderingene, og de indikerer at jeg nok må legge dette prosjektet på is. Bedre kopier tror jeg ikke er mulig å få. Dette fordi selve herredsbeskrivelsen er fra samme protokoll hvor hver eneste gård blir beskrevet med mann og mus. Kopi av hele protokollen har jeg mottatt, og her er alt greit å transkribere. Herredsbeskrivelsen er signert lensmann Pleym på Gjerøya, mens gårdsbeskrivelsene helt tydelig er gjort av noen andre.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har du prøvd å funksjonen Formate picture? Ved å lage større kontraster får du skriften helt tydelig frem, men jeg synes den er så utflytende at den av den grunn er vanskelig å lese. Tror at de som er vante til å lese slik skrift vil greie det og at du kan spare deg turen til arkivet.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.