Gå til innhold
Arkivverket

[#43616] Skifte i Sunnfjord , Bareksten i Brandsøy


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er daatert 18. mai 1706 og nevner enken Marite Oelsdatter, hans datter Kirsten fra første ekteskap, og døtrene med gjenlevende: Bornj, Bergithe, Dorite og Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt kjapt svar. Kan jeg tolke svaret som at jentene var ugifte? Eller er der nevnt noen formyndere for jentene? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hei Rune!Ser i 'Soga om Flora' (Joleik) at det fleire plassar er nevnt ein Torleiv, og i 1706 dør ein Torleiv Tordson (Toreson). Same året er det altså skifte etter Tollak! Lurer på om det er same person, og kva for navn som er rett.Torleiv var gift 1. gong med Borni Andersdtr. (+ 1689). I skiftet etter henne er nevnt dottera Kirsti.Joleik skriv at det i 1701 budde ein Torleiv Larsson? 53 år i Barekstad. Kanskje har han lagt til spm.tegnet sjølv.Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Torbjørn.Ja, jeg lurte faktisk selv på om det kunne være en feilskrift. For Tollak/Torleiv hadde bl.a. datter Borni i sitt andre ekteskap med Marite. Og det var ganske vanlig at første datter i ekteskap nr. 2 ble oppkalt etter den avdøde hustruen. Om det da er skiftet som er feil, eller Joleik som tok feil har jeg derimot ingen ide om.Nå var det forsåvidt ikke dette jeg prøvde å finne ut. Derimot var det en Haldor som døpte barn på Batalden 1701-1706. I merknadfeltet sto det Tollak. Så jeg prøbver å finne ut hvem denne Haldor var.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Det var nok Haldor Guttormson Batalden. Han og kona (ukjend) fekk døypt 5 born som eg veit om: Helga (f. ca 1700), Elisabeth (dpt. 12/1 1701), Olav (f. og + 1705), Tollak (dpt. 12/12 1706, gravlagd 29/9 1707) og Mari (f. 1709)Haldor f. ca 1630 og + 1709 , gravlagd 6/9 1709.Ang. Tollak, så budde det ein Tollak Knutson i Batalden.Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Torbjørn.Ja, denne Haldor er og blir en gåte. Som du sier så døper han i alle fall Elisabeth 12.01.1701, men ikke er jeg i stand til å finne ham i 1701 tellingen. Hvor han var født, hvem foreldrene hans var og hvem han var gift med er også en gåte. Jeg finner ham heller ikke i prestemanntallet 1663-66.Så om noen skulle ha svar på dette, da blir jeg glad. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg burde ha lagt til , at Haldor kanskje var gift med en datter av denne Tollak Knudsen. Men han burde jo også hatt en sønn Guttorm. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Kastar ut ein idé: Haldor var husmann hos Tollak Knutson. Ein annan husmann i Batalden var Anders Guttormson (f. ca 1658), som kom frå Ytre Reksta. Kan dei vere brør?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Kastar ut ein idé: Haldor var husmann hos Tollak Knutson. Ein annan husmann i Batalden var Anders Guttormson (f. ca 1658), som kom frå Ytre Reksta. Kan dei vere brør?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Kastar ut ein idé: Haldor var husmann hos Tollak Knutson. Ein annan husmann i Batalden var Anders Guttormson (f. ca 1658), som kom frå Ytre Reksta. Kan dei vere brør?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tre ganger takk Torbjørn.En god ting kan ikke sies for ofte. Jeg har vært inne på den tanken selv. Men hvor i all verden er Haldor i 1701. Og om alderen ikke er helt bort i tåka, burde han også ha vært mulig å finne i 1663-66. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Når vi veit at det er manglar ved FT 1900, så er det vel rimeleg å anta at det kunne forekomme 'hol' i karfolketellinga i 1701, og i 1663-1666. Men det er jo litt rart at han ikkje er å finne i nokon av dei!Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

På Dumba, nabogarden til Barekstad, var det i 1701 og 1704 ein husmann som heitte Anders Guttormson f. ca. 1669, jf. Florasoga av Albert Joleik (side 33). I 1704 er han oppførd som nordfjording.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Leif for nytt interessant innspill.Jeg ser at Guttorm er et mye benyttet navn i Nordfjord. i 1663 finner jeg 32 personer med Guttorm som fornavn.Og der er 13 personer med Guttorm i etternavnet. Dessverre ingen Haldor blant dem, men veien fra Eid til Kinn var ikke stor, selv ikke etter datidens målestokk. Det er derfor stor sannsynlighet at det var fra det området Haldor kom da han slo seg ned på Batalden.Ser vi på Eid prestegj. i 1701 tellingen, er der 14 med Guttormsen som etternavn og 11 som har det til fornavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.