Gå til innhold
Arkivverket

[#43619] Wulff-slekten fra Korsnes på Nordmøre. Forfedre og etterslekt.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Du spør etter andre av barna til Petter Henriksson Wolff på Solskjær, og med sin første kone Lisbeth Augustinusdatter Rognskog (ca.1665?-ca.1726?) skal han jo (mens han bodde på Inder Vågland i Halsa, der han hadde giftet seg med enka) ha fått datteren Gjertrud Pedersdatter Wulf (1720-1775), som fikk barn både med sin første ektemann Lars Jonsen Klætten (bosatt på Taknes Indre i Vågland) (barn: Jon og Peder) og med sin andre ektemann Halvor Larsen Dreyer (bosatt på Edøy) (barn: Lars, Daniel og Ole). Av disse har særlig Jon en del etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg kan jo gjengi barna til Karen Hwenriksdatter Wulff f. ca 1698 på Korsnes i Halsa. Opplysningene er mottatt fra Bodil Moum Børsting 1. febr. 1991.Karen vart g. ca 1719 med Mathias Lorentz f. ca 1683. Han var sønn av Mathias Lorentz d.e. fra Flensburg, uteliggerborger på borgerleiet Revsnes i Bjørnør i Sør-Trøndelag og Mette Magrethe Laugesdatter, datter av Lauge Nilsen i Molde.Mathias og Karen hadde 6 kjente barn, nemlig;1.Henrich Mathiasson Lorentz f. ca 1720. G.m. Maren Kristina Dreier. Barnløse.2. Mette Mathiasdotter Lorentz f. ca 1723. G.m. Jacob Clausen på Skjørøya. (Hadde bl.a. sønnen Claus Peter Wulff f. 1753)3. Maren Beate Mathiasdotter Lorentz f. ca 1726. G.m. Claus Aagesen Grytting. 10 barn.4. Richard Hagerup (Hvorfor??) f. 24.08.1730 g.m. Magdalena Dorothea Wagenfeüer (Hadde bl.a. sønnen Mathias som ble 'Rigsherold' og 'Ridder av Nordstjernen'5. Anna Cathrina Mathiasdatter Lorentz. Ugift, Døde 1806 i Bjørnør.6. Mathea Henricha Mathiasdatter Lorentz. g.m. Elias Pedersøn Heltberg f. i Skånevik. Disse to ble forfedrene til han som har gitt navnet til Heltbergs studentfabrikk, der bl.a. Ibsen, Bjørnson, Garborg og Jonas Lie var elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Hagerup kan ha blitt kalt opp etter sin fille-grandonkel, nærmere bestemt sin farmor's søster Kirsten's mann Richard Richardsen Hagerup (d.y.) ca.1643-1703, tollersønn fra Remmem, Vestnes, Romsdal, skipper og trelast-eksportør i Trondheim.Hva het 'han' (NN Eliassen Hagerup) 'som har gitt navnet til Heltbergs studentfabrikk ... ' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til 28.Det var ikke sønn av Elias Pedersøn Heltberg og Mathea Henricha Mathiasdtr. som grunnla 'studentfabrikken', men sønnesønnen. Elias og Mathea hadde bl.a. sønnen Mathias som var lærer på Trondheims realskole, res. kap. til Støren, sogneprest til Byneset, Lom i Gudbrandsdalen og Ringsaker. Han døde 27.febr. 1851. Mathias var gift 3 ganger. I ekteskapet med Anne Dorthea Klüver hadde Mathias sønnen Henrich Anton Heltberg. Det var den siste som opprettet og innehadde 'studentfabrikken'.Er enig i at det trolig er fillegrandonkelen som er oppkalt, når den ene sønnen blir kalt Richart Hagerup.Til spørsmålet ditt i innlegg 29, har jeg ikke noe svar, men i følge Bodil Moum Børsting, så hadde Elias en onkel som var prest i Beitstaden. Også han kaltes Elias og Elias Pedersøn vokste opp der. Her er det kanskje andre som kan supplere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall antar jeg at Elias' far Peder var sønn av sogneprest i Skånevik fra 1690, Elias Eliassen Skånevik (ca.1654-1716) og Margrethe Pedersdatter Heltberg (1666-1733), som var foreldre til Elias Eliassen Heltberg (1686-1766), sogneprest i Beitstaden 1722-1762, Margrethe (ugift) og Peder Eliassen Helberg (1696-1751), som vel da er far til Elias Pedersen Heltberg (f. ca.1730?). Peder var 1. g. g.m. Maren Lund og 2. g. m. Johanne Alida Vendsyssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei Finn! Svar til (25): Rasmus Isaksen Hals f. 1754 fra Nigar'n på Dyrnes, og sønn til Isak Augustinussen Hals og kona Margrethe Jørgensdatter Parelius giftet seg første gang med Gidschen Mortensdatter Rein, Leksa. De bodde på Leksa og fikk datteren Mortina Margrethe f. 1782, gift 1801 med Jacob Aarøe Danielson Iversen f. 1775 på Brattværet. De var søskenbarn og ble bosatt på Leksa. Enkemannen Rasmus Isaksen Hals giftet seg andre gang i 1784 med jomfru Martha Maria Pettersdatter Wolff f. 1748 på Solskjel. De fikk datteren Gidschen Sophia f. 1789.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Kjell for den opplysninga!Da var det altså Rasmus Isaksen som var rett, ikkje Rasmus Johansen slik den transkriberte folketellinga for 1801 viser. Kjenner du kanskje til kvar det vart av andre av borna til Petter Wulff også? (utanom det som står i Tustna bygdebok)Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Finn: I det første innlegget i denne debatten skriver du at: 'Henrik var første gang (før Barbara) g.m. en Maren, som skal ha blitt mor til Peder (på Solskjær), Hans (på Korsnes, død (som sagfogd) i Overhalla, Namdalen) og Johan (handelsmann på Strømsholmen, Kvernes)'. Kan du dokumentere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Johannes innlegg 34!Det går kanskje ikkje fram tydeleg nok, men i første innlegget har eg kopiert eit svar som Per Nermo gav til eit spørsmål i debatten om Gjertrud Hagerup m.m. For eigen del kan eg ikkje hugsa at eg har sett nemnd denne Maren andre stadar, så eg trur eg vil senda spørsmålet vidare til Per Nermo. Elles kunne det det jo ha vore fint om spørsmålet kunne presiserast litt betre, slik at vi kunne veta eksagt kva som burde dokumenterast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg er interessert i dokumentasjonen på at Henrik var gift med Maren og at hun var mot til Peder, Hans og Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan jo tenkjast at første kona til Henrik heitte Karen i staden for Maren, og at den Karen Henriksdotter som vert gift til Refsnes er eldste dotra i andre ekteskapet til Henrik (og oppkalla etter første kona). Men når eg ikkje veit kvar Per har namnet Maren frå, så vert dette berre gissingar frå mi side. Får vona Per har tid til å koma med eit innspel snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg kan dessverre ikke bidra mht. hva som kan være kilden til opplysningen om at Henrik Pederson Wulf (ca.1645?-1719), skredder, senere gjestegiver på Korsneset i Halsa, skal ha vært g.m. en Maren, før Barbara Isaksdatter Hals. Men jeg skal lete ....I innlegg 65 i deb. 43592 (Lenke) er det gjengitt (fra Hornemanns stamtavler) at 'B3 Barbara Isaksdtr Hals' (datter av 'A2 Isak Danielsen Hals Handelsmand paa Nordmør' (født Halse, g. til Hals, død 1687) skal ha vært 'g.m. Peder'.Var Barbara/Babro g.m. en 'Peder' i tillegg til Henrik Pederson Wulf ?Det står forøvrig flg. om Isak's 2. kone Anna Henriksdatter f. Aksetvik (1647?) : 'Anne Henriksdtr sal[?] Jens Laurensen (f ca 1651, 50 aar i 1701)'. Betyr dette at hun var enke etter Jens Larsson (Laurensen) Krabbe ? Jeg har sistnevnte registrert med 1710 som dødsår, og får derfor ikke dette til å stemme. Jeg trodde Jens var hennes 2. ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vær obs på at der jeg har satt klammeparenteser, er jeg ikke helt sikker på hva står - når det gjelder avskriften av Hornemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Finnes det en i denne slekten Wolff som laget hårprodukter i Chrisiania? Vet ikke om han kan ha vært apoteker? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Asbjørn Værnes

Jeg undersøker litt rundt Ouden Henrik Wulf (1733-1803), sønn av Johan Henriksen Wulf (1691-1745). Det er han som ref. tidligere post (21) muligens finnes i 2 'utgaver'.Et raskt søk gir følgende informasjon om Ouden/Odin Henrik Wulf:Henric Wulf Skipper g.m Martha Christiana Ørbech 17 mar 1756 i Vår Frues Kirke, Trondheim. 'Efter fremlagt kongelig dispensation'. Forlovningsmenn Jan Cornelisen, Lorentz Wulf. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-243>LenkeHans Otto døpt 6 sep 1760 til foreldre Henric Wulf og Martha Kirstina Wulf i Vår Frues kirke, Trondheim. En Mad L: Wulf nevnt blant fadderne, ant. kona til han som iflg. Nermo er søskenbarn til Henrik, Lorentz Wulf. LenkeHendrika Vulf (uekte) døpt 10 jun 1764 Bud, Møre og Romsdal Komplett tekst: Bapt Eet u:ægte Barn, Hendrika Vulf; Fød i Drogen, Boergunÿ [borgund]; faderen Lieutenant Ouden Hendrik Vulf; moderen Else Hansd: fra Strømsholm; Fidejus; Peder Isaksøn Drogen; Semund Olesøn ibid; Mette Olesd ibid; Eli Jørgensd ibid; Mille Aslaksd: ibid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Nei, her er det noe feil i sammenhengen mellom Kirkehandlingene.Skipper Henrik Wulf må være død før 1764 da hans kone Martha Christiana Ørbech gifter seg på ny i Trondheim [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-117>LenkeDet betyr at Martha Christina Ørbech g.m Henrik Wulff i Tr.heim ikke er samme person som Martha Christina Hoppensach som er gift med Ouden Henrik Wulf i København.Videre så finnes det en biografi om en Odin Wolff i Kbh., en sønn av Ouden Henrik Wulf. Der står det at Odin Wolff er f. 26 apr 1760 i Kbh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Jeg har funnet den ene konfirmasjonen til Ouden Henrik Wulf som nevnes i (21), men ikke den andre. Allikevel heller jeg til at det stemmer at det er to brødre med samme navn, da det kan synes som han var etablert i København samtidig som han var offiser i Norge. Jeg gjetter at den Ouden Henrik Wulf som er Løytnant og får et uekte barn Henrikka i 1764 er den samme som er offiser i Nordenfjeldske skiløberkorps, men at de øvrige handlingene gjelder broren. Han synes å ha hatt en ren akademisk karriere. Ouden Henrik Wulf (1733-1803)Døpt 23 okt 1733 i Kornstad kirke, MR [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16094&idx_id=16094&uid=ny&idx_side=-3>LenkeKonfirmert 2 feb. 1750 i Kornstad kirke, MR LenkeStudent 1753Bokutgivelse Tr.heim 17611755-1767 Underoffiser nordenfjeldske skiløberkorps1771-1773 Byråsekretær ved det Norske Kammer, KbhFra 1774 administrator og bokholder ved Tallotteriet i KbhGift med Martha Christine Hoppensach Barn: Odin, født el. døpt 26 apr 1760 i KbhHenrikka, døpt 10 jun 1764 Bud, Møre og Romsdal (uekte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Eg er også ein etterkomar av Henrikke f.1764. Og kan fortelja denne soga om hennar herkomst.Min tippoldefar Sjovat Myrlid 'Jondal' som var fødd i 1820 kunne fortelja etter si bestemor Henrikke. (Han var 17 år då ho døydde.) at ho kom frå Kristiansund og til Hardanger, og ho var dotter til ein Løytnant. Kvar ho var fødd er ikkje nemd. Denne soga har eg etter Sjovats sonnedotter, som hadde den etter sin far. Denne sonedottera var fødd i 1908, og døydde i 1998. , då hadde eg kjent ho, og tala med ho i over 12 år. Eg kan bekrefta at var åndsfrisk til sin døyand dag.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Det er artig med så gamle muntlige overleveringer - 1700-tallet virker ikke så lenge siden da. Det stemmer sikkert at hun kom fra Kristiansund. Het din tipp-tippoldefar Johan Henrik kanskje? Han var gift med ei Kari Sjovatsdotter. Ellers har jeg kommet i tvil om det virkelig er noen konflikt mellom handlingene som opplistet i (43), om det like gjerne kan være samme person de gjelder. Det står i den lille biografien nederst i (41) at han var volontør i Livgarden. Det innebærer vel at han var stasjonert i København? I så fall er det kanskje ikke noen umulighet at han var etablert med familie i København samtidig som han hadde en karriere i den norske hæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.