Gå til innhold
Arkivverket

[#43621] Hjelp til å finne en person i FT 1865


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har forsøkt å finne min tippoldemor i FT 1865 uten hell. Er det noen som kunne hjelpe meg. Hun het Nicoline Marie Madsdatter og var født 28/12-1852 i Vestre Aker. Moren Anne Marie Johannesdtr. var fra Hobøl og døde antagelig i forbindelse med fødselen og derfor ble hun trolig satt bort. Faren, Mads Nilsen stiftet ny familie ganske snart Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ett skudd i blinde:Kan det være denne som feilaktig er oppført som datter i 1865? Lenkesom du vil se har paret en pleiedatter - og kanskje Nicoline også er pleiedatter her.Har noen tilgang til kirkebøker for Vestre Aker for rundt 1850, kunne en sjekke om denne Nicoline er tvilling med Johan som har samme alder.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan hun ha tatt faren sitt navn, dvs. Nilsen? Da er det en kandidat i 1875: LenkeDet er et fosterbarn ved navn Nicoline Nilsd. i 1865, men hun er 2 år for ung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Man bør ta høyde for at navnet Nikoline ikke er brukt i FT1865 - dvs at hun kun er registrert som Marie Madsdatter e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, henne syntest jeg og var en god kandidat. I tillegg er hun pleiedatter og födt på rett plass (som du skjönner kom du meg i forkjöpet. Det skjedde jo i byene at barna tok farens farsnavn.Jeg har lett over hele landet og ikke funnet noen andre som passer bortsett fra en tjenestepike i Oslo og med Nilsen som etternavn: LenkeMarie Madsdtr/Matsdtr/Mattisdtr finnes det ingen som passer, heller ingen Nic/koline (med forskjellige varianter med og uten Marie/a). mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja her var det mange gode forslag, den Nicoline som Kjellaug fant i FT 1875 Lenke har jeg kikket på¨selv og kan være en grei kandidat.Jeg har også sett på besteforeldrene, men de var rimelig gamle og jeg tror / vet at ingen av dem levde i 1865. Men det er klart det kan jo hende barnet bor hos en tante eller onkel.Jeg må jo si at jeg blir litt skuffet over disse mannfolkene på denne tiden som ikke klarte å ta vare på barna sine når kona dør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja her var det mange gode forslag, den Nicoline som Kjellaug fant i FT 1875 Lenke har jeg kikket på¨selv og kan være en grei kandidat.Jeg har også sett på besteforeldrene, men de var rimelig gamle og jeg tror / vet at ingen av dem levde i 1865. Men det er klart det kan jo hende barnet bor hos en tante eller onkel.Jeg må jo si at jeg blir litt skuffet over disse mannfolkene på denne tiden som ikke klarte å ta vare på barna sine når kona dør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser hun bruker Madsdtr da hun gifter seg med Carl Gunerius Larsen: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100198114915&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKanskje en idé å sjekke kirkeboka og finne ut hvem vitnene var. Mulig at det og svarer seg å sjekke dåpen til barna for å se hvem som er faddere. Har hun vokst opp i en annen familie kan det jo hende at du finner noen av dem der. LenkeHer er det vel mye mulig at datoen er feil 1854 istedenfor 1852.Dette må vel være den samme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Her er vielsen Lenke Forloverne vet jeg ikke hvem er.Datoen er ikke feil, jeg har ikke morens dødsdato, men faren giftet seg på nytt 1853. De giftet seg i 1851. Men nå fikk jeg noen tanker... han giftet seg tre ganger, første gang i 1834. Evt. barn i dette ekteskap kunne jo ha tatt vare på Nicoline.Jeg har prøvd å komme i kontakt med den som har lagt ut opplysninger på FS, uten resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenken til vielsen fungerer ikke, vel fordi det ikke er ei permanent sidelenke. Hvilken kirke foregikk vielsen i?I og med at vielsen foregikk i 1878, skal (etter kirkebokskjemaet for 1877) tid og sted for konfirmasjonen være oppgitt. Det vil kunne gi en pekepinn på hvor hun oppholdt seg midt på 1860-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Nicoline ble konfirmert 6. oktober 1867 i Gamle Aker kirke. Slik jeg leser kirkeboken var hun da bosatt i Telthusgaden 154. Her er link til kirkeboken, se nr 92: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=44&uid=316630&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1>Lenke. Da kan det være henne (Marie Nilsd.) du finner i FT 1865 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Viss ei lenke til kyrkjebok skal bli liggande her på sida, nyttar det ikkje å lime inn url-en frå adressefeltet. Ein må i staden kopiere bildeinformasjonen frå kyrkjeboksida, helst den permanente sidelenka, fordi lesaren då kan forstørre eller forminske og bla fram og bak som han ynskjer. Eg legg inn dette her fordi kyrkjeboklenkene i (15) og (17) ikkje fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her er permament lenke til konfirmasjonen: Lenke'Nicoline Marie Nielsen' er her oppgitt å være født 28/12-1852 i Christiania og døpt 3/1-1853. Hun er bosatt i Telthusgata 154. Foreldrene er 'Enkemand Skolelærer Mads Nielsen' og 'Enke Anne Marie Johannesen'.Jeg tror Lars Johannessen har funnet rett jente i FT1865 (innlegg 17).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg hadde en mistanke om at Nicoline Marie var født utenfor ekteskap, og det blir bekreftet ved dåpen, som foregikk på Rikshospitalet 3/1-1853: LenkeForeldrene navngis som 'Skolelærer paa Ankerløkken Mads Nielsen Enkemand og Enken Anne Marie Johannesen Harstadv.'Faddere er 'Konen Karen Olsdatter Lera[?] datter Anne Helen Hansen Sophus Theodor Lund og Martinus Johannessen'.Opplysningen fra innlegg 15 om at foreldrene giftet seg i 1851 var altså feil.Vi har to avvikende opplysninger til. Jfr FT1865 (innlegg 17) var Anne Marie Johannesen født i Larvik, mens det i innlegg 1 hevdes at hun var fra Hobøl. Det kan jo godt hende at folketellinga har registrert feil fødested, og i den forbindelse vil det være interessant å få vite hva som er kilden til at hun var fra Hobøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Lenke til vigsla i 1851, innlegg 15, den som ikkje virkar - kva var det lenke til? Dersom det var frå FS, kan det godt vere ei opplysning som er 'laga' for å få resten av historien til å bli akeptabel, det har eg sett døme på før. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg forsto det som om lenka til vielsen i innlegg 15 skulle være til Nicoline Maries vielse med Carl Gunerius Larsen 2/6-1878 i Christiania, jfr innlegg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, nå skjønner jeg ikke så mye. Men jeg har jo helt klart feil personer. Spørsmålet er jo bare er både Mads og Anne Marie feil.At hun var fra Hobøl og at han var gift tre ganger har jeg fra en slektning, som jeg tror fikk prof. hjelp + FSDessuten : Bruksnummer 2 - den største delen av Store Oe (Sandaker & Ou store & Linderud Skov; Vestre Aker, Akershus) Ved auksjonsskjøte av 13.ugust 1862 ble den ervervet av overgarver Mads Nielsen, hvis enke fru Marie Nielsen ved skjøte av 3.oktober 1889 solgte til gårdbruker og senere statsråd Petter Andreas MorellJeg har jo trodd at han var garver, fantes det da to Mads Nilsen?Ang. lenken i nr. 15, så ver den til Nicoline Maries vielse 2/6-1878 Gamle Aker krk, Vielsen i 1851 har jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.