Gå til innhold
Arkivverket

[#43630] Lars Tasta i Stavanger, f. ca. 1722. Overlevde 4 koner


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Lars Henriksen, f. på Jæren omtrent 1722. I 1801 bor han som enkemann i Pottemakerstranden sammen med sønnen Lars på 9 år. Han kaller seg Lars Tastad. Foruten Lars hadde han barna Ole Engel f. 1892 og Jan Henrik f. 1788. Moren til disse barna var Anna Olsdatter. Noen som vet noe om de andre ekteskapene og hans koner og evt. andre barn?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for innlegg. Ser at det er oppgitt 2 sønner i Undersøkelseskommisjonen. Og det kan jo være at det er den rette Lars Henriksen som er far til Martha f. 1756. Har også sett at Lars Henriksen fikk flere barn med ulike koner, men kan ikke være sikker på at det er den 'rette' Lars.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Har sett på fødte i Domkirken etter barn av Lars Henriksen Tasta, og finner mange barn, men er usikker på om det er 'min' Lars som er far til alle barna, eller om det er flere Lars i samme perioden. Samtidig skulle han jo ha overlevd 4 koner, og kan derfor være den rette faren. Noen som kjenner til noe mer rundt min Lars ?Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente. Folketelling 1865 Klevens rode. Nr.3402. Ole Engel Larsen, husfar, høker 74 år. Laurentze Larsen kone 73 år.Ole Engel Larsen handlende Øvre Strandgt.,alder 75, døde 12.12.1866, slagtilfelle, gravlagt 19.12.1866. Grav nr. Eg.D.9.24.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk til deg. joda, jeg har registrert dette ,men klarer ikke å få bekreftet barna og de 4 konene til Lars, utenom denne Anna Olsdatter som er mor til Ole Engel. Lurer på hvor Pottemakerstranden var.....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Pottemakerstranden lå ved sjøen i sentrum av Sandnes, jeg har en gang sett i en bok på Ættesogelaget eller biblioteket, men jeg er ikke god for å ta igjen den, var tykk med to spalter og innholdet var alle beboerne i Sandnes sentrum. Kan hende andre her kan friske opp hukommelsen min og vet hva bok det dreier seg om.Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for nye tanker. Vil da Pottemakerstranden i 1801 være registrt under Stavanger ? Noen som vet mer om Lars Henriksen f. 1722 på Jæren et sted ?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Selv om Sandnes utover på 1800-tallet ble Pottemakerbyen i Norge, lå likevel Pottemakerstranden i Stavanger. Den lå ved enden av Kirkegaten, i nærheten av den gamle Hurtigbåtterminalen i Børevigå. Se lenke fra Byhistorisk Forening. Mvh Magne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Etter en rask titt i kirkebokavskrifter på statsarkivet i Stavanger fant jeg følgende:Ungkar Laurs Henrichsen og enke Syneve Hansdtr. viet 20. nov. 1759. Hun døde før 1764, 42 år gl.; glemte å notere årstallet.Ungkar Laurs Henrichsen og pige Anna Maria Heljesdtr. viet 31. juli 1764. Hun døde før 1771, 39-40 år gl.; også her ble årstallet glemt notert.Enkemann Laurs Henriksen og Aleth Laursdtr. viet 25. juni 1772. Hun ble begr. 11. sept. 1777, 35 år gl.Enkemann Laurs Henrichsen og pige Anna Olsdtr. viet 21. okt. 1778. Hun ble begr. 19. nov. 1795, 55 (sic) år gl.Lars Henriksen begr. 5. juni 1805, 80 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk Gunleif! For at du tok deg tid til å kikke etter Lars Henriksen. Skjønner ikke linken til Tasta, om kanskje en av hans koner kunne være fra Tasta......Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

I 1773 (Næss, 1971, side 437) bodde matros Lars Larsen Tasta i hus 149 i Stavanger. 4.12.1782 (K2-3) skjøtet Lars Henriksen Tasta hus 149 til Ole Askautsen Brickeland for 110 riksdaler. Hus 149 lå nok enten i Bakken eller Østervåg, uten at jeg har sjekket.I 1788 (Næss, 1967), 1790 (Næss, 1971, side 450) og 1792 (K3-1, side 24b) bodde matros Lars Tasta i hus 88 - i Bakken rode. Bakken var bydelen mellom Østevåg og Holmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Litt for kjapt! Første setning i innlegg (14) skal være: 1773 (Næss, 1971, side 436) bodde matros Lars Henriksen Tasta i hus 149 i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk, Arne! Skal vi da tro at dette er 'min' Lars Tastad som bodde i Pottemakerstranden i 1801. Vet ikke helt hvor denne ligger i forhold til for 1773 og 1788. Er det Pottemakerstranden som ligger mellom Østervåg og Holmen ?Godt nytt år fra Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Axel Kielland: Stavanger borgerbog, 1935, side 316 skriver at Ole Engel Larsen (Tasta) var døpt 1.7.1792 som sønn av Lars Henriksen Tasta og Anna Olsdatter. Han ble borger 30.8.1841 i Stavanger som høker. Han døde 12.12.1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

7.8.1790 (Stavanger byarkiv, Kiellands samlinger, pakke 2-3) skjøtet Lars Henriksen Tasta til Jakop Knutsen Bø hus nummer 88 for 30 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

Lars Tasta hadde også hus nummer 88 i 1787. Før 1787 hadde huset branntakstnummer 90.Hus nummer 88 i 1788 og 1790 er trolig dagens Nedre Holmegate 26 eller en naboeiendom.I 1796 og 1797 (Kielland samlinger) bodde fortsatt Lars Tasta samme sted (hus 88) selv om han hadde solgt den i 1790 (innlegg 18)! I 1798 hadde Torger Johnsen overtatt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Til (7) og (10) om Pottemakerstranden.På dette kartutsnittet fra 1857 er Pottemakerstranden tegnet greit inn nederst i Kirkegaten, vest for Kjerringholmen. Ellers er Østervåg inntegnet i øst, Skansen i vest og Valberget i sørvest.

bilete3698.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Kartskissen er fra før den store bybrannen på Holmen i 1860. Etter brannen ble deler av området utplanert og gatenettet ble endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.