Gå til innhold
Arkivverket

[#43631] Jacob Wisløff Bergh - på Limset i Nannestad i 1801


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Ved folketellingen i 1801 bodde avskjediget regimentskvartermester Jacob Wisløff Bergh på garden Limset i Nannestad i Akershus (Lenke). Han ble i følge Ovenstads militærbiografier gift i 1764 med Karen Thanch Ancher fra Ringsaker.Er det noen som vet eksakt når de ble gift og hvilke barn de hadde? Videre etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Jeg har tatt en rask gjennomtitting av Jann Wisløffs bok om wisløffene fra i år men finner ingen som passer.Har du noen flere data ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vi har en Christopher Anker Berg. Han er vel etter alt å dømme sønn av av Jacob (Erichsen Wisløff ) Bergh (f. 10. jan. 1731 på Gran, Oppland) og Karen Thanch Ancher : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10301&gardpostnr=254&personpostnr=2868&merk=2868#ovre>Lenke . (Det kan muligens også være av interesse at ei niese (??) av Christopher holder til i samme husstand.)Iflg. FS-opplysnineg skal denne Christopher Anker Berg og ektefellen Marie Schejtlie stå oppført som foreldre ved dåpen til døtrene Anne Marie (Nannestad 21.mars 1797) og Helena Catarina (Nannestad 21.sep. 1795).Sistnevnte (Helene Kathrine) gjennfinner vi her i FT 1865 (Christiania) som enke etter en professor Lundh Lenke Her er det ganske sikkert etterslekt (-som for eksempel han her. Lenke )I tillegg til etterkommere av Christopher har vi sønnen Niels, som sammen med sin unge ektefelle, Anne Riis står oppført i samme husstand i Nannestad som Jacob ved FT 1801 (Lik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Karen Tanch(e) Ancher er datter av sogneprest i Ringsaker Christopher Ancher og Magdalene Berntsdatter.Christopher Ancher (f. ca. 1715 i Søndre Land) var sønn av Bernt (Erichsen….-Erich, stamfaren til norsk Ancher) Ancher(1680-1724) og Karen Tanche (1685-1758) . Iflg FS-opplysninger.Iflg Ovenstad ble altså ekteskapet mellom Karen og Jacob inngått (naturligvis) i Ringsaker, men begge to ble muligens født på den andre siden av Mjøsa, på Gran (Jacob) og i Land (Karen). I alle fall er paret på Romerike (Sørum) da barna Maren Antonette (ikke nevnt i innlegg 3) og Niels Dorph døpes i henholdsvis 1769 og 1774. – så noen forbindelse til Ringsaker utover prestegjerningen til Karens far og ekteskapsinngåelsen i 1764, er det vanskelig å finne.Koblingen mellom Bergh og Wisløff går gjennom fetter/kusine-ekteskapet til Jacobs foreldre: Ovida Maria Wisløff (i hennes første ekteskap) og Erich Christensen (Rosing) Bergh .Knut…..- Var dette grunnlag for å ta en ny titt i Jann Wisløffs bok ?…- Og enda en ting (som tilsynelatende er litt på siden), men siden du er sørlending: Tror du det kan være noen forbindelse mellom sognepresten i Ringsaker, Gerhard Gunerus Bergh, (som var født på Hægebostad ca 1754) Her i Ringsaker ved FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=f10412&gardpostnr=1&personpostnr=1#nedre>Lenke og den Bergh-slekta vi driver på med her, - og som jeg trodde hadde røtter i Danmark/Hadeland ???Siden jeg i innlegg 3 antydet etterslekt gjennom Christopher (f. ca 1765) og hans datter Helena Catarina f.ca. (f.ca 1795), burde det vel også være mulig å spore opp etterslekt gjennom Christopher og Niels sin søster, Maren Antonette (Her i 1801, - Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Jeg har sett i Wisløff-boken igjen, der nevnes ganske riktig Ovidia W og hennes ekteskap med erich Christensen Berg. 1 barn: Nils Eriksen Berg, f. 1731. Ingenting om Bergs bakgrunn annet enn: Ovidia giftet seg inn i den fremdeles betydelige og velstående familien Berg(H).Ikke noe 2. ekteskap er nevnt.Jeg er nok ikke sørlending, jeg bare bor her.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Takk for alle bidrag så langt. Slekten Bergs opprinnelse i Gran på Hadeland har jeg god oversikt over. Det er etterslekten jeg forsøker å samle flere opplysninger om.Christen Erichsen Berg ble født ca. 1675, muligens i Land. Han var sønn av Anne Torgersdtr. Gulden i Gran og hennes andre ektefelle Erich. Erich kan ha vært identisk med Erich Reersen Hasvoll i Land. Jeg er forøvrig etterkommer etter Christens eldre halvsøster Siri Halvorsdtr. Vøyen i Gran. Christen var tjenestegutt hos sin morfar Torger Torgrimsen Gulden i Gran i 1689. Han kjøpte garden Undeli i Gran 1696, bygslet Gjefsen i Gran 1709 og kjøpte Berg i Land i 1719. Han solgte Berg i 1721 og ble borger i Christiania. Han benyttet alltid senere etternavnet Berg. I 1726 kjøpte han nedre Nes i Gran og slekten bodde senere der. Christen var gift med Ingeborg Amundsdtr. Horgen fra Gran. Christen Berg tjente seg rik bl.a. ved å kjøpe kirkene og alt kirkegodset i Gran sammen med Gregers Pedersen Granvollen og solgte det igjen med god fortjeneste. Christen og Ingeborg hadde 4 barn, 2 vokste opp: Erich Christensen Berg og Karen Christensdtr. Berg.Sønnen Erich Christensen Berg (død 1746) ble gift med Ovidia Maria Wisløff, datter av sorenskriver over Hadeland, Land og Valdres Nils Wisløff. Erich og Ovidia Maria hadde 6 barn. Den eldste var premierløytnant Nils Berg (1731-1773), gift med Else Sophie Rosing. Niels Bergs elste sønn Erich Rosing Bergh var gift med sitt søskenbarn Ovidia Maria Bergh. Erich Bergs yngste sønn var regimentskvartermester Jacob Wisløff Bergh som bl.a. hadde datteren Ovidia Maria, gift med sitt søskenbarn.Erich Rosing Bergh og Ovidia Maria Bergh hadde sønnen Carl Jacob Bergh som var rittmester og bodde på Nes i Gran. Han bodde hos Christopher Anker Berg i Christiania i 1801 (husbondens søstersønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Med andre ord ser det ut til å være rimelig god kontroll på anene. Men jeg vet ikke hvor blank du er med tanke på etterkommere av Jacob (Erichsen Wisløff ) Bergh og Karen Thanch Ancher.I genealogisk sammenheng driver vi her på med slekter som er meget godt dokumentert. En del av de navnene som er nevnt i dette temaet er bl.a. behandlet i NST, og jeg er overbevist om at det burde være greit å komme videre, uten å finne opp kruttet på nytt.Foreløpig har vi altså 3 barn av Jacob/Karen (–det er vel flere ??): Christopher (f. ca 1765), Niels (dpt. 23/12-1774) og Maren Antonette (dpt. 15/05 1769).På Nermos genealogiske sider er det ført opp flg. barn av Niels Dorph Bergh og Anne Madsdatter Sundbye (som neppe er identisk med Anne Riis ???): Barn : - Marie Antoinette Scheitlie (1830-1912), - Christian Hieronymus (1832-1883), - Christopher Anker Bergh (1835-1906), - Fredrikke Sofie Gunhild (1837-1910), - Nicolai Anton (1839-1905), - Karen Henriette Nicoline (1843-1927), - Fredrik Julius, (1845-1919). (Her er vi bl. annet inne i den veldokumenterte Heyerdahl-slekta)Videre vet vi (FS-kilder) at Jacob/Karen sin sønn Christopher (f.1765), hadde datteren Helene Cathrine Bergh Hun ble gift med Gregers Fougner Lundh 10/12-1814. Av deres barn har vi Christopher Anker Bergh Lundh (1816-1865), Peter Georg Lundh (1818-), Jørgen Hjort Lundh (1820-) Sverre Haakon Harald Lundh (1830-) Gregers Hieronimus Lundh (1836-)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ole i 6: Jeg har ikke noen god oversikt over slekten Berg ?Kan du legge den ut her ?Er det noen forbindelse til lagtingspresidenten Haagen Ludvig Bergh ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg er ganske blank med hensyn til etterslekten etter Jacob Wisløff Berg, jeg kjenner ikke til annet enn det som har framkommet i denne debatten.Jeg kjenner ikke til noen forbindelse til lagtingspresidenten Haagen Ludvig Bergh.Ja, siden det ser ut til å være av interesse for flere så skal jeg legge ut en oversikt over det jeg har om slekten Berg. Jeg skal først gå gjennom det som måtte finnes i NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.