Gå til innhold
Arkivverket

[#43632] Hjelp til tyding kirkebok Bragernes 1824, John Anderson


Gjest Inger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

John Anderson er blant mine barns aner, han er blant utflyttede fra Bragernes i 1824 til Ringerike, se kirkebok for Bragernes 1815-1829 side 570, han er nr. 3. Jeg trenger hjelp til tyding av opplysningene i de to siste rubrikkene. Usikker på hvordan jeg legger inn lenke, men prøv denne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Der står 'Garver Hans Andersens Søn'Sidan den utflytte heiter John Andersen er vel Hans Andersen feilskriving for Anders Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Tusen takk for at du tok deg bryet med å lese for meg. Jeg fant i 1801 tellingen for Bragernes Hans Andersen med familie, yrke Garver mester og med sønnen nevnt Joen Hansen 1 år gml. Jeg har tro på at det kan være riktig familie. Familietradisjonen har ikke fortalt mer om opprinnelsen til John Andersen enn at han var født 1801 i Bragernes/Drammen. John Andersen brukte etternavnet Andersen og det gjorde også hans eldste sønn Hans Johan og også sønnedatteren som er 'vår' ane. Jeg har tidligere lett etter Anders med sønnen John i 1801 tellingene uten resultat. Opplysningene i Kirkeboken for Bragernes over utflyttete i 1824 om at faren het Hans Andersen var helt nytt for meg og således svært kjærkommen informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else B. Rustad

Ved Hans Andersen (nr. 4) står det Garvermester p. Bragerhagen. Ved nr. 3 står det Sergeant Hansens Fader. Jeg vil anbefale deg å legge inn permanente sidelenker når du henviser til de skannede kirkebøkene. Det blir lettere for andre å hente fram sidene, evt. bla frem og tilbake, og du har større sjanser til å få hjelp! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Tusen takk for gode svar og godt råd om lenke. Beklager feil lenke i mitt forrige innlegg. Prøver på nytt her for å 'øve' meg.Lenke Det er litt uvant bruke av etternavn i denne familien, jeg visste ikke at det var vanlig å bruke f.eks Andersen som etternavn i flere generasjoner og også på kvinner (Sørine) så tidlig som på begynnelsen av 1800 tallet. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.