Gå til innhold
Arkivverket

[#43633] Skifte i Sunnfjord, Domben i Brandsøy 1761-1763


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

Siden eg har 'Soga om Flora' kan eg opplyse om kva Albert Joleik skriv om dette skiftet:Står ikkje dato, men skiftet nevner enkjemannen Olav Knutson og hennar døtre med 1. mannen Olav (Tollakson, min anm.): 1) Anne g.m. Johan Henrik Helmers i Batalden 2) Birte (eller Brite) g.m. Vilken Høyder, klokkar i Førde pr.gj., no buande på Hammarset, Askrova.Kan ellers seie at Olav Knutson kom frå garden Fossane i Bremanger, dei vart gift 16/7 1725.Olav Tollakson døydde i 1717.Synneve flytta til Dumba av di 1. mannen eigde jord der, og Jan Henrik Anthoniusson Helmers tok over 1/2 garden Batalden (den vart delt mellom systrene Anne og Brite i 1729).Brite var gift 1. gong med Kaspar Mattisson Hammerset, og Kaspar tok då over 2. halvdel av Batalden. Paret budde der berre ei kort tid før dei flytta til Hammarset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Torbjørn.Det var en grei avklaring på slektsforholdene. Jeg ser at Brite Olsdtr. trolovet seg 19.07.1758 i Kinn med Vilken Høyder.Hun er der nevnt som Qvinden.Jeg trodde imidlertid at den andre datteren til Ole T. og Synneve het Marthe.LenkeDer er imidlertid døpt en Anne på Batalden, men der er faren oppgitt til Anders Eriksen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Olav Tollakson og Synneve fekk etter det eg har funne ut 5 born: Lisbet f. 1704, Anne f. ca 1707, Tollak f. 1709, Brite f. 1711 og Marthe f. 1716.Tollak døydde i 1710, Lisbet og Marthe døydde truleg også som born.Det som har gitt meg hodebry i lengre tid er å finne ut kvar Synneve kom frå. Der budde ei Malene Berendtsdtr. på Reksta, som kanskje kan vere ein link til Synneve, men eg har ikkje funne ut av dette!Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Takk for opplysningen, Rune!Har vore inne på den tanken eg óg.Det er verdt et forsøk å sjekke det skiftet, sjølv om det truleg vart halde før Synneve var gift.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Leif.Jeg har skrevet ut dette stykket om Hafstad gård tidligere. Og selv om forfatterne vel konkluderer med at de tre barna fra ekteskapet med Brite Madsdtr. var døde før Berent Pedersen døde i 1727, så føler jeg meg fortsatt ikke overbevist om at det nødvendigvis er korrekt.For det første så er navnet Berent særdeles lite benyttet i Nordre Bergenhus, både i 1701 og 1663. Dessuten kan Berent ha skiftet med sine første barn før han giftet seg med Anne Piil.Om vi ser på barna til Synnøve og Ole Tollaksen, så døper de en datter for Lisbeth i 1704. Hun er oppkalt etter Oles første hustru. Så døper de en datter Anne i 1707, hun kan være oppkalt etter Berent Pedersens andre hustru. Og i 1711 døpes en datter Brite som kan være oppkalt etter Synnøves mor, Brite Madsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Då vert spm. om kor sannsynleg det er at det er feil i skiftet? Det er vel ikkje ofte det skjer?Det budde ein Berent Jensson (Balchen) i Korsvikja på Indre Vereide i Gloppen. Han vart gift for 2. eller 3. gong ca 1680 med Lisbet Pedersdtr. Fitje. Berent var gjestgjevar i Korsvikja. Desse kan vel óg vere kandidatar som foreldre til Synneve.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Torbjørn.Vi har aldri påstått at Berent Pedersen var far til Synnøve. Vi har bare påpekt at han kunne være en aktuell kandidat, og at navnet Berent tilsynelatenede var lite brukt i området på den tiden. Jeg har lest grundig historien om slektene på Hafstad.Trolig har forfatterne rett i antagelsen at Berents barn fra første ekteskap var døde før faren.Men jeg har imidlertid merket meg er at boet etter Berent Pedersen var falitt, og jeg kan heller ikke se at barna etter Henrik Berentsen som død i Bergen 1726 (året før faren døde på Bruland), er nevnt i skiftet. Hvorfor vet jeg ikke, men det kan være av samme årsak at Synnøve heller ikke er nevnt.Jeg har bedt om opplysninger vedr. skiftet etter Berent Pedersen Bruland. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Neida, alt i orden. Og eg er einig i at det er mange ting som talar for at det er dei rette foreldra. Som du skriv, så kan altså Berent ha skifta han hadde med borna med Brite, før han gifte seg med Anne (beklager, eg las ikkje innlegget ditt (8) godt nok med det same). Ellers så kan ikkje finne hverken Berent Jensson (Balchen)Korsvik (+ ca 1690) eller Lisbet Pedersdtr. Korsvik (+ 1699) å finne i skiftereg.. Vh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men jeg oppdaget noe interessant nå i kveld.I innlegg nr. 4 nevner du at Ole og Synneve hadde en datter Lisbeth døpt i 1704. Det er riktig at det ble døpt en jente med det navnet i 1704. Far er oppført som Ole Batalen og moren var fra indre Regsten og het Malene Berentsdtr. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp14371689&gardpostnr=164&personpostnr=491&merk=491#ovre>LenkeDet må være den samme Malene Berentsdtr. som i 1701 står oppført som oppsitter og gastgieberske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg trur ikkje Malene Berentsdotter var mor til dette barnet. Derimot budde barnet, faren og den unemnde mora på bruket til Malene Berentsdotter, som eg ellers trur var noko for gamal til å få barn i 1704. Eine sonen hennar, Jakob Olsson, var 34 år i 1701.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det tror jeg du har helt rett i Leif. Barna som var nevnt i skiftet etter Malenes ektemann i 1688 var Jens Bjørnsen f. 1675 og Berent Jensen f. 1679. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg tror jeg har løsningen på Synnøve Berentsdtr.Når Birthe Olsdtr. Batalden blir døpt 16.04.1711 er fadderne som følger: Bendix Kittang, Absalon Espeseter, Anne Pil!!!, Susanne Hammerseth, Gunille Baregsten.Dette skulle vel tyde på at hun er en datter av Bernt Pederson Naustdal og Brita Madsdtr. Hafstad. Brita døde i 1692. Som Yngve Nedrebø skriver om Hafstadslekten: 'I skiftet etter Brite i 1692 er tre barn nevnt: sønnene Mads og Nils, og datteren Synneve.'Da er det vel naturlig at stemoren deltar i dåpen til sin stedatters datter i 1711.Gratulerer! Du er sannsynligvis blitt blitt Aspa-ættling: (med alle forbehold)1 Toralde Sigurdson Smørhatt .... +Adalis Erlingsdtr. av Hildegard 2 Trond Toraldeson Smørhatt .... +Jorann Aslaksdtr på Aspa 3 Arne Trondson på Husby 4 Anngerd Arnesdtr. på Torget ...... +Torstein Amundson Kusse 5 Sigrid Torsteinsdtr. Kusse ...... +Christian . 6 Eline Christiansdtr på Aspa ....... +Jens Hallandsfar .. 7 Nils Jensson Hafstad ........ +Marite .. 8 [2] Nils Nilsson Hafstad ........ ... 9 [3] Synnøve Nilsdtr. Hafstad ......... +[4] Mads Haagenson Hafstad .... 10 [5] Brita Madsdtr. Hafstad .......... +[6] Bernt Pederson Naustdal .... 11 [7] Synnøve Berntsdtr. Hafstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var en hyggelig opplysning å ta med seg inn i natten. Jeg satt nemlig med en klar følelse at ikke alt stemte med hensyn til skifte etter Berent Pedersen i 1727. Om det så var at datteren Synnøve var død barnløs før faren, burde i det minste barna etter Henrik Bertsen (d.1726) være nevnt i skiftet. Dersom de ikke var det, må man kunne slå fast at siden boet var falitt i 1727, ble bare enken og deres felles barn nevnt der.Hva skulle eller Anne Piil gjøre som fadder for Synnøves barn på Batalden i 1711, om dette ikke var stedatteren hennes? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Ja ,det gjelder å følge magefølelsen, i slektsforskning, som i annet detektivarbeid!Takker og bukker for grundig arbeid, Anders og Rune!!Vh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Det trur eg du har rett i! Han er i Florasoga nevnt som Bjørn Jensson Lam ved skiftet i 1688. Der står det óg at Malene var gift ein gong tidlegare med ein Olav, dei hadde borna Jacob (f. ca 1667) og Lisbet (f. ca 1670).Vh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja det forklarer jo hvorfor Berent Bjørnsen bruker navnet Lamb ved sine barns dåp på I. Regsten og Furesund. Lisbeth døpt 24.06.1708 I. Regsten ,Henriche døpt 30.01.1713 Furesund , Karen døpt 28.04.1716 Furesund. I tillegg døper han ågså Susanne 20.09.1709 I. Regsten og Biørn døpt 26.09.1714 Furesund. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.