Gå til innhold
Arkivverket

[#43634] Hjelp til tyding av Kirkebok for Sandsvær


Gjest Erik Wernersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Wernersen

I håp om at det er noen der ute som kan hjelpe, prøver jeg på denne måten å få hjelp til tyding av detaljene for Knud Andersen, født i Sandsvær 26. april 1823. Se Ministerialbok for Sandsvær 1817-1839, side 110 nr. 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Et forsøk: Knud Andersen f. 26/4 1823. Hj.dpt. 30. april av Ingeborg Ha(ns?)d... 8. juni. Foreldre Anders Knudsen ....ejet og Christiane Frantsdt./Tronsdt.? Faddere: Hans Nielsen Knuten?, Mikel Timansen, t.p. Gunild Micheldt.?, Andreas Klu...., Torbiørn Andersen ibid. og Halvor Johnsen ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ikke lett dette; forhåpentligvis utfylkler dette Berits forslag:Knud, f. 26/4, h[jemme]dpt. 30/4 af Ingeborg Landsverk[?] kom[firmert, dvs stadfestet] Hed[en]st[a]d [kirke] 8/6Anders Knuds. Hedenstad Ejet og Christiane Fransdatter [evt. Tronsdatter]Mickel Timansen, k: p: Gunild Mickelsd:, Andreas Wuusgedake[? i alle fall en W først] Torbiørn Andersen ibid og Halvor Johnsen ibid: [Hans Niels: Waala er fadder til forrige barn.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det kan være greit å være litt lokalkjent.Har reist gjennom Weungsdalen der faddrene kommer fra mange ganger.Christiane er nok en Tronsd. De har også en sønn ved navn Tron f. 3/8 1820.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Wernersen

Takk til dere alle for god hjelp til tydingen. Jeg kunne tenke meg å finne fødselen til Christiane, men under hvilken kirkesogn bør jeg lete, kanskje du har noe om dette Arnt?Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ingen ved navn Trond i Sandsvær i FT1801, så sjansen er stor for at hun er utenbygds fra.I stedet for å lete etter hennes dåp direkte, ville jeg gått veien om å finne alle barn av Anders Knutsen og Kristiane Trondsdatter, i håp om å finne ledetråder blant fadderne. Jeg ville også lett etter vielsen først. Og så må du naturligvis ha så gode opplysninger som mulig om *når* hun var født, så som en aldersangivelse ved FT1865 (hvis hun var i live), begravelsen eller ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Kanskje det ikke er nødvendig å gå så langt? Veungsdalen ligger i dagens Kongsberg og der finnes både en Tron og en Christiania Tronsd, f 1789-1790 i 1801 tellingen: LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.