Gå til innhold
Arkivverket

[#43640] Torsten Ingebretsen Gammelsæter, f. i Bud ca 1810


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne Torstens foreldre? Det eneste jeg vet om ham, foruten det som står i overskriften, er at han ektet Johanna Pedersdatter, f. ca 1823 i Bud, og bodde i 1865 på Gammelsæter i Hustad sogn i Bud, Møre og Romsdal. Da hadde de i hjemmet døtrene Marith, 18 år, Thea, 13, og Johanna, 4, samt sønnen Sæus (?), 7.Datteren Johanna var gift 2 ganger, annen gang med Fredrik Fredriksen Skotheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Torsten Ingebretsen på Fam s. LenkeDet finnes digitale kirkebøker fra Bud på den tiden, så da kan vi håpe det der står fedre nevnt.Fortsetter leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo her fant jeg vielsen i kirkboka i 1845: LenkeHer er fedres navn nevnt som Ingebrigt L. Gammelsæter om det hjelper noe og hennes far Peder Johnsen om jeg ikke leser feil.Håper lenken går inn rett nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Gunn! Men er du sikker på at farens navn er Ingebrigt L. Gammelsæter? Kan det ikke like gjerne være Ingebrigt I. ?Jeg ser nemlig at FT 1801 har to stk. Ingebrigt Ingebrigtsen på Gammelsæter. De er far og sønn og henholdsvis 34 og 7 år gamle. Faren er enkemann. Kan det være han som har giftet seg på nytt og fått sønnen Torsten omkring 1810? (Sønnen som bare er 7 år i 1801 er vel neppe blitt far allerede i 1810, skjønt helt umulig er det jo ikke).Om noen med tilgang til kirkebok for Bud for omkring 1810 kunne finne Torstens dåp, ville jo problemet vært løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, nå var du for rask for meg, Gunn! Skrev mitt forrige innlegg før jeg hadde sett at du har funnet Torstens dåp. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med din vurdering her men tenkte at Ingebrigt kunne ha giftet seg igjen og fått Tosten i 2. ekteskap.Se dåp i 1810 Fam. s innlegg 7. Skal se om jeg kan finne kone 2 til den Ingebret Ingebretsen som er far til Tosten I. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er flere Ingebrigt Ingebrigtsen som gifter seg i Møre og Romsdal i årene like etter 1801, og en av dem er trolig den jeg er ute etter. Kanskje er det den I.I. som ekter Marie Clausdatter Venge i 1771 i Grytten? Jeg gjetter på henne som Torstens mor fordi Torstens eneste sønn i FT 1865 kalles Sæus, et for meg helt ukjent navn, men som i det minste kan tenkes å være feillesning for Claus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg glemte å opplyse at vielsen mellom I.I. og Marie Clausdatter Venge er funnet på Familysearch. (Jeg er ikke så trygg på dette med å legge lenker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at det er mange kandidater som heter Ingebrigt Ingebrigtsen i Møre og Romsdal som gifter seg i lagelig tid til å være far til en Tosten f. 1810.Jeg festet meg ved dette paret g. 1808 : LenkeDet var også et par som ble viet i 1807, i følge Fam s.Den Ingebrigt som giftet seg i Grytten med Mari Clausdatter blir kalt for Ingebrigtsdatter på Fam. s. ( Litt unøyaktige opplysninger herfra?)Håper noen kan sjekke kirkebøker for disse ekteskapene. ( Desverre ikke digitalisert for denne perioden)Kan tenkes at det er noen som kan slå opp dette i bygdebøker for deg.Oppdaget et det var svært mange Ingebrigter og etterkommere i Møre og Romsdal i den tiden, så det er nok ikke enkelt å finne rett mann. Du har jo et gårdsnavn, så jeg håper det kan finnes opplysninger i bøker om slekta som levde på Gammelsæter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Hans! Da jeg så dette navnet, tenkte jeg at dette må være slektninger til Sundbechene på Veiholmen, Smøla. Det har seg nemlig slik: Klokkar Torstein Andersson Sundsbø, Midsund, var først gift med Anne Iversdatter, som døde i 1737. Disse bodde på Klokkargarden, Sundsbø. Ved skiftet etter Torstein i 1744 står det at han hadde disse barna med Anne:1. Karen f. ca. 1722, tok over Klokkargarden. 2. BERIT f. ca. 1724, d. 1803, gift med INGEBRIGT GAMMELSÆTER. Ved skiftet etter ham i 1773 blir det opplyst at enken var Berit Torsteinsdatter og at barna var: Hans, 20 år, Torsten, 18 år, Rafael, 15 år, Abel, 14 år, Beret, 9 år og INGEBRIGT, 5 år. Ingebrigt ble senere gift to ganger og bosatt på Gammelsæter. Skifte etter Berit Torsteinsdatter var i 1803, og da kommer det fram at alle barna unntatt Beret var gifte, og at enkemannen etter Berit var Aslak Pederson Gammelsæter, altså var Berit gift to ganger. Av de andre barna ble Torstein Ingebrigtson gift og bosatt på Veiholmen, og tok etternavnet Sundbech, likt de to morbrødrene. Han og familien hans er omtalt i Smøla bygdebok bind 8. Rafael Ingebrigtson Gammelsæter ble gift med Anne Eriksdatter Malefeten fra Midsund og bosatt på Hustad. 3. Paul f. ca. 1725, ugift, tok navnet Sundbech og ble væreier på Veiholmen, Smøla, d. 1764. 4. Abel, død før 1744, nevnt ved skiftet etter mora i 1737. 5. Anders f. ca. 1727, tok etternavnet Sundbech, gift i Kristiansund 1753 med Dorothea Hedevig Prosch f. 1735 i Korskirkesognet i Bergen. Anders tok over som væreier på Veiholmen etter broren Paul. Se Smøla bygdebok bind 9, s. 33. 6. Anne f. ca. 1731. 7. Ingeborg f. ca. 1734. Etter at Anne døde giftet Torstein seg oppatt med Karen Olsdatter, og de fikk barna Torsten og Martha. I Smøla bygdebok bind 9, s. 30 står det mere om denne familien.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Glemte å skrive at besteforeldrene til Berit Torsteinsdatter var klokker Anders Paulsson Sundsbø som var gift med en datter av Torsten Christopherson Remkall, Aukra. Men vi kjenner ikke fornavnet på henne, kanskje var det Karen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp med å løse dette spørsmålet. Jeg hadde tenkt å legge en lenke til Dis-oversikt over Bygdebøker og lokalhistoreie fra Møre og Romsdal, men da trenger du vel ikke det ser det ut til.Lykke til med denne løsningen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, dette var jo riktig storveies! Takk til Kjell for innholdsrikt bidrag!Men noe undrer meg her: du sier at Berit Torstensdatters annen ektemann het AKSEL Pedersen. Men i FT 1801 står hun (under Gammelsæter) oppført som kona til en OLE Pedersen? Og der er hennes alder angitt til 70 år?Jeg må ha litt tid på meg til å fordøye alt dette nye, og så vil jeg eventuelt komme tilbake med en oppsummering av hva jeg får ut av det. Og de bygdebøkene du henviser til, vil jeg selvsagt se å få tak på via biblioteket her i Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Torsten Ingebrigtsen Gammelseter f 1.7 1810 var son til Ingebrigt Ingebrigtsen 1767-1830 og Marit Halvorsdatter Hostad 1773- 1850. Marit var 2. kone til Ingebrigt. 1. kone var Berit Monsdtr Hostad 1768-1800. Det var 4 born i 1. ekteskap og 7 i det andre.Kjell har truleg rett i det han skriv. Ingebrigt Ingebrigtsen var son til Ingebrigt Hansen Gammelsæter og Berit Torstensdatter. Eg er no etter det ovafor klar over at ho kom frå Sundsbø i Midsund.For Bud, Hustad og Fræna er det ikkje bygdebøker enno (berre 1 for Tornesområdet)For Midsund fins det derimot 2 band.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen Hans! Ja, Ingebrigt var gift med Berit Monsdatter Hostad første gang, andre gang med Marit Halvorsdatter Hostad. Det var i forbindelse med at jeg skrev bind 9 av Smølabøkene at jeg lette etter slekta til Anders og Paul Sundbech og som gjorde at jeg gikk til originalkildene, og fant ut alt dette. Det stod ikke flere enn to barn av klokker Torstein Sundsbø i bind 1 av Midsundbøkene, så da var det ikke annet å gjøre enn å sjekke skifteprotokollene selv, og skiftet etter både Anne Iversdatter i 1737 og Torstein Andersson i 1744 var å finne under geistlige skifter, siden han var klokker. Når det gjelder navna Ole eller Aslak så kan det jo hende at det er feil et sted, eller at Berit var gift tre ganger. Når det gjelder slektsgranskning så er det jo alltid en del overraskelser, det vet du sikkert også selv. Lykke til!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Bygdebokskrivar for Midsund har supplert manglane i band I i ei vedlegg i band II.Eg meiner dette med Aksel er ein feil. Eg har notert at enka gifta seg i 1777 med Ole Pedersen, son til Peder Danielsen Skarset. Skarset er nabobruket til Gammelseter.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Da har jeg enda mer å takke for!Jeg interesserer meg for disse menneskene fordi flere av dem hører med til min svigerdatters aner. Hennes morfar var Ole Ferdinand Rambjør, f. 1898, hans mor var Johanna Torstensdatter Gammelsæter, f. 1862, datter av Torsten Ingebrigtsen Gammelsæter, f. 1810, som jeg nå noterer var sønn av Ingebrigt Ingebrigtsen Gammelsæter, f. 1767, i hans annet ekteskap med Marit Halvorsdatter Hostad, f. 1773. Denne Ingebrigt var sønn av Ingebrigt Hansen Gammelsæter, d. 1773, og Berit Torstensdatter Sundsbø, f. ca 1724, datter av klokker Torsten Andersen Sundsbø, d. ca 1744, og hans første kone Anne Iversdatter. Denne Torstens foreldre var klokker Anders Paulsson og en NN Torstensdatter, datter av Torsten Christophersen Remkall. (Har jeg oppfattet dette riktig nå tro?)Så en ytterligere forklaring for min interesse for Gammelsæter-folket: Min svigerdatter har en venninne som heter Gammelsæter, og de to venninnene undres om de kanskje har felles aner bakover i tiden en gang. Foreløpig ser jeg ikke at det er tilfellet, men kanskje likevel?Den nevnte venninnes farfar het Sivert. Muligens er han identisk med en Sigvard Gammelsæter, f. 22.11.1899, sønn av en Hans Gammelsæter, som var landhandler, f. 26.10.1858 og døpt 23.01.1859 i Bud og sønn av Johan Hansen og Berit Olsdatter Rambjør.Det foreligger en ubekreftet antagelse om at noen i denne slekten skal ha kommet til Gammelseter, Bud, fra øverst i Gudbrandsdalen, noe som forsåvidt støttes av at en av fadderne til den nevnte Hans Gammelsæter var Thor Olsen Malo, som sies å være født i Vågå i 1821.Noen som ser en sammenheng mellom denne Gammelsæter-familien og min svigerdatters aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Dei fleste vil vere i slekt med kvarandre i ei bygd, berre ein går langt nok attende. Johan Hansen Rambjør er son av ein Hans Nielsen Ekren og Elen Ingebrigtsdatter Gammelseter! Elen er dotter av I I i hans første ekteskap, og derfor halvsøster av den først omtalte Torsten I. Dei kan og vere i slekt på andre måtar.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Knut: Stemmer det at Johan Hansen Rambjør, som du nevner, ble født 1824? Og hadde han søsknene Berit, Ingebrigt og Hans? Kanskje noen flere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.