Gå til innhold
Arkivverket

[#43640] Torsten Ingebretsen Gammelsæter, f. i Bud ca 1810


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Til Knut: takk for svaret. Kan du også bekrefte at den Ole Rambjør som var Johanne Torstensdatter Gammelsæters første ektemann, er sønn av Johan Hansen Rambjør og hans kone Berit Olsdatter? Ifølge FT 1865 var denne Ole f. ca 1854. MVH Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til 22 og 23. I vedlegget til Midsund I i bind II s 710 finner en om Berit Torsteinsdatter at hun er 'f ca 1724, i live 1744. I 1741 tente ho hjå visepastor Christian Jensen i Bud. Ved skiftet etter faren (1744) var Jon Knutsen Reiten formyndaren hennar'.Om Torstein Andersen står det 'd ca 1744, son til forrige brukar (Anders Paulsen f ca 1655, nevnt som bruker og klokker 1690 og 1711), gift 1.gong med Anne Iversdt. d ca 1737, gift 2. gong truleg 1737 med Karen Olsdt., i live 1744.Det var skifte etter Anne den 23/1 1737. I dette skiftet står det at Anne åtte jordegods 'udi 2de gaarder i Opdale beliggende, som denne nu salige qvinde bekom paa sin arvelodd efter sin salige moder' I skiftet etter Torstein 3/7 1744 er det nemnd noko sølvtøy som hadde initialene I:BS: og B:ÆD: samt årstal 1678.(Torstein er nemnd som brukar i 1736, og var klokkar i Aukra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Se også temanr. 34984. Der er dette temaet også diskutert. Det er flott at Johan Julnes tok med som retting i Midsundboka bind 2, det som står i Smølaboka bind 9! Det er jo under Midsund det egentlig hører hjemme!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

I innlegg (15) er det opplyst at Raffel Ingebrigtson gifta seg med Anne Eriksdatter Malefeten 'fra Midsund'. Kva er kjelda for dette?Raffel Ruberg Ingebretsen (Hustad) (1757-1819) gifta seg 16.11.1788 med Anne Eriksdatter Feten. Etter mine noteringar var ho fødd på Malefeten (Hustad) 1767 (1766?)- døypt 06.01.1767 - dotter av Erich Bredal Bendixson Feten (Malefeten) (1740-1814) og Olava Maria Nielsdatter (1738-1783).Mvh EOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Spørsmålet i innlegg (31) er kanskje noko for knapt? Det eg spør om er: Kva er kjelda for det opplyste om at Anne Eriksdatter var frå Midsund?Bakgrunnen for spørsmålet er at ho - etter mine noteringar - skulle vere frå Malefeten. Eg undrar difor på om det her er noko som har gått meg hus forbi; og er difor svært interessert i opplysningar om kva kjelder som tilseier at ho var frå ein annan stad enn Malefeten.Mvh EOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Nei, det er nok sneket seg inn en feil der du, hun var nok ikke fra Midsund. Så da er det nok riktig det du har om henne! Men det som undrer meg litt er at han het Rafael Ruberg, for Torsten Ingebrigtson Sundbech på Veiholmen hadde også en sønn med akkurat det navnet. Er det en 'kjendis' som er oppkalt, eller er det noen i slekta på Gammelsæter med det navnet?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Takk for svar!Det opplyste om at Torsten også hadde en son med same namn, var interessant.På 'nettet' har eg funne ein annan med same namn ('Raphael Ruberg', 1706-1737), kapellan 'pro loco' til Akerø (Aukra). (Simon Ellefsen, Lund) [url="http://www.nose.dk/Norge/lund.html#97>http://www.nose.dk/Norge/lund.html#97 og (Erik Berntsens slektssider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Ja, det kan vel være trolig at det er kapellanen som er oppkalt. Jeg kan jo forresten ta med barna til Torsten Ingebrigtson Sundbech f. Gammelsæter og kona Guru Thoresdatter f. Stranden 1766 i Sunndalen:1. Ingebrigt f. 1791, gift 1817 med Olina Johannesdatter Veien f. 1791, 2. Anna Birgitta f. 1793, gift og bosatt i Trondheim, første gangen med John Olson Sæter, andre gangen med Lorentz Christenson Halsæth, 3. Rafael Ruberg f. 1797, d. 11 dager gammel, 4. Torsten f. 1798, gift 1831 med Ingeborg Pedersdatter Sebuan f. 1803 på Hitra, 6. Martha f. 1802, omkom på sjøen i 1824. Utenom brødrene Paul og Anders Sundbech hadde de også slekt på Brattværet: Væreier Rasmus Danielsen f. ca. 1696 på Remkall, d. 1760 på Brattværet. Foreldrene hans var Daniel Torstenson Remkall og kona Elen (Eli) Rasmusdatter. Rasmus var slik i nær slekt med Berit Torstensdatter Gammelsæter og Paul og Anders Sundbech og de andre barna til Torsten Andersson Sundsbø. Rasmus Danielsen var gift med Anna Catharina Isaksdatter Hals f. ca. 1687, men de hadde ingen barn. Slik ble det Rasmus sin søstersønn, Daniel Iversen f. ca. 1737 i Aukra som kom og tok over som væreier på Brattværet. Han var også gift med Anna Catharina Isaksdatter Hals f. 1744 fra Dyrnes, en nær slektning til Rasmus sin kone, og hadde akkurat samme navnet. Daniel og Anna Catharina har ei diger etterslekt etter seg. En bror av Daniel, Torsten Iversen, ble gift og bosatt på Veiholmen. Så det var tydeligvis mange av denne slekten som kom hit. Paul Sundbech kom til Rasmus Danielsen etter farens død, og lånte penger fra ham til å kjøpe Veiholmen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Ja, både Sivert og og Tosten kommer fra Gammelsæter i samme slekt. Det er mange som har forsket på disse og Sivert Anton Gammelsæter som idag er bonde på Gammelsæter har oversikt over alle som kom fra denne gården. Tosten og Hans(som er min ane) kjøpte og delte Gammelsæter gården. Tosten var født1 juli 1810 på Tuftene under Gammelsæter. Han giftet seg med Johanna Pedersdtr. Hustadrem f. 1822. Sivert Ingebrigtsen Gammelsæter f.1 august 1891 hadde en sønn Magne f. 1935 men mer vet jeg ikke om han. Hans Andreas Hansen Gammelsæter landhandler på Bud 'Hans på Landet' var min oldefar, hans far var Hans Andreas Ingebrigtsen Gammelsæter f.20 febr. 1816. Raphael Ruberg Ingebrigtsen Gammelsæter f.1757 var oppkalt etter presten i Bud? Angående Berit Tostensdtr Sundsbø f.1724 så giftet hun seg tre ganger: 1. Ingebrigt G., 2.g før 1776 Rasmus Joensen og 3. g 15 juli 1777. Ole Pedersen Gammelsæter f.1724 Når det gjelder venninnen av din svigerdatter så er jo farens navn interessant. Jeg tror som sagt at Sivert Anton fikser den.Vennlig Hilsen Ole Bernt Gammelsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.