Gå til innhold
Arkivverket

[#43649] Jan Cramer gift 30.1.1742 i Bergen med Else Danchers


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Jan Cramer giftet seg 30.1.1742 i Bergen med Else Danchers LenkeParet fikk bl.a. en datter Clarche døpt 3.4.1749 i Bergen.Ifølge FS skal Jan (Johan Henrik) Cramer være født ca 1711 og gift med Elsa Hansdatter Danchersen. Jan sine foreldre skal ifølge samme kilde være sønn av Henrik Gertsen Cramer og Clarchie Dooth og Henrik skal igjen være sønn av Gert Cramer (1640-1701) og Beate Jansdatter Smit (1647-1675). Ved noen tilfeller er etternavnet skrevet Kramer.Ved søk i kirkebøken for Bergen har jeg ikke klart å finne bekreftelse på opplysningene i FS. Er det noen her som kjenner denne familien og kan bekrefte/avkrefte opplysningene?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dessverre ikke noe der som hjelper meg.En tilleggsopplysning: Clarche Jansdatter Cramer giftet seg 27 mai 1779 i Strudshamn, Askøy, med Claus LampeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Opplysningene er riktige. Jan og Else fikk vel først Gabriche Marie f. desember 1744.Clarche Jansdatter Doot/Dodt f.etter 1688 død april 1746.Hun datter av Johan/Jan Dodt og Cornelsche Godtfriedsdatter Bang. Else var datter av Hans Wollertsen Danchertsen f ca 1681 død 1733 og Alida Sandersdatter Warvich.Alida var datter av Sander Jansen Warvich og Gebriche Clausdatter von Rechen.Her er mye å hente. Dette er gamle slekter i Bergen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk til Terje for avklaring - da kom jeg flere skritt videre.Et spørsmål: Er Cornelsche Godtfriedsdatter Bang datter av Gottfried Christensen Bang som fikk borgerskap i Bergen 4.11.1658. Han skal være født i Kristiania, men hvem var han gift med?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Stemmer det. Han var gift med Else Jochumsdatter Surbech død 1679.Datter av Jochum Surbech, handelsm fra Bremen, borger 1619 og Anne Cortsdatter. Else var gift 1 med Cornelius Jansen de Lange og hadde der 9 barn.Med Godtfried har jeg funnet 3 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.