Gå til innhold
Arkivverket

[#43663] Feil i 1865-tellingen for 0612 Hole


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei, I en årrekke har jeg trodd at søsteren til min oldefar, Lovise Johannesdatter, døde 21 år gammel i 1866, for det står så i 1865-tellingen under Stensæteren i Hole. Utenfor navnet hennes (nummer 1063/merknad), står det: 'Døde i Begyndels Januar'. MEN det er den neste på listen (1064), Guri Torstensd., som døde 10. januar 1866.Jeg fant det ut da jeg så dødsfallet til faren hennes. Lovise levde i 30 år til, hun døde av lungebetennelse (3 dager etter faren) 7. april 1895 (Gaardsmandskone Lovise Kristiane Johannesdatter Elvigen, Norderhov). Da det kan være flere enn meg som forsker på familien, og naturlig nok bruker FT, hadde det vært fint om dere rettet opp og flyttet 'dødsmeldingen' ett hakk ned....Vennlig hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tusen takk for meldingen din. Vi ville satt stor pris på om du benyttet vårt Korrektursystem for å melde tilbake denne type feilregistreringer, legger du det kun inn her i debatten, er sjansene stor for at meldingen forsvinner og blir glemt. I vårt korrektursystem blir meldingen din liggende sammen med databasen og vi kan gå og hente ut feilmdeldinger for databasen når vi får ressurser nok til å ta fatt på opprettingsarbeidet. Alle feilmeldinger må kontrolleres mot originaldokumentet og i dette tilfellet befinner 1865-tellingen seg i Riksarkivet i Oslo, mens Digitalarkivet holder til på Vestlandet. Vi samler derfor opp feilmeldingene slik at vi kan kontrollere dem samlet. Men som sagt, det avhenger også av et bedre budsjett om vi skal få det til.For å legge inn en korrekturmeldingen finner du tilbake til personen igjen i databasen og klikker på knappen 'Vis korrekturblyantane'. Klikk så på blyanten i den ruten hvor feilen ligger og fyll ut skjema. Du vil nå se en hammer ved de data det er lagt inn korrekturmelding for.På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.