Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Johannes Haltbakk

[#43682] Skrifttyding. Hva heter barnets mor?

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

HeiJeg har vært så heldig å få Lars Ove Wangensteen til å hente ut opplysninger fra Kirkeboken for Nordre Frons prestegjeld. Han har til og med skannet inn bilde av de opplysningene jeg har vært på jakt etter.Det viser seg at min tippoldefar ble far til et barn som het Anne i 1879, men det er litt vanskelig å lese morens navn. Kan noen hjelpe med å se hva som står her?

bilete1541.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg glemte å si at dåpen er meldt inn fra skriveren i Meldal, så det er kanskje et meldalsnavn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Frk. Marit Simensdtr. Tror det står Kleven som bosted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Borgen

Kan det være Anne Simensdatter Kleven ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johannes Haltbakk

OK Kleven var det jeg lurte på om det kunne være også - Har spurt flere andre også som mener det samme. Tusen takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ruth Gaustad

Din Anne er døpt 30.04. 1879 i Sødorp kirke iflg.kirkebøkene for Fron. Far: Ungkar Ole Olsen, Mellomdokken og mor: Marit Simensdatter, Kleven. Stedsnavnene er sikkert deres faste bosted. Ruth.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johannes Haltbakk

Hmm. Det var rart. I bildet står det at hun er døpt 30 Marts Meldals kirke. Det er også en merknad i kirkeboken om at dette er mledt av skriveren i Meldal....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

JohannesDette var merkelig. Kanskje et oppslag i kirkeboken for Meldal kan gi svaret.Mvh Lars Ove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Morken

Det står kommentar at 'dåpen er innf. iflg Skrivelse af 2.april fra Meldal sogneprest'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ola:Vil det si at sognepresten kanskje het Meldal?Mvh Lars Ove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Morken

Lars Ove, Nei, tror nok det menes at de har mottatt en skrivelse fra sognepresten i Meldal. Men kan ikke bekrefte hva sognepresten i N.Fron hette i 1879.mvh Ola

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johannes Haltbakk

hei OlaHer er merknaden som står i Nordre Frons Prestegjelds kirkebok. Jeg har fått dette bildet fra Lars Ove

bilete1553.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg tyder skriften slik: Førstefødt i følge skrivelse af 2 april (?)for Meldals Sogneprest.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Morens mavn tyder jeg også som Fr. Marit Simensdatter, Kleven.Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Til innlegg (12)I merknadsfeltet står 'Indført ifølge Skrivelse af 2 April d. A. fra Meldals Sogneprest.-'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, det står 'Indført.' Forklaringen er nok at de (en eller begge) ikke har oppholdt seg på sitt sedvanlige bosted (hvor de var menighetsmedlemmer), og at dette derfor er innført i kirkeboka både på bostedet og oppholdsstedet. Ikke så rart eller uvanlig, for prestekontoret var den tids bostedsregister, og konfirmasjoner etc. var obligatorisk. Herfra ble det også utstedt attester av ymse slag, som folk trengte når de skulle flytte, emigrere, gifte seg, etc. For å få til det måtte de ajourføre bøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HeiJeg sjekket i dag kirkeboken fra Sødtorp i Nord-Fron, og der står det klart at barnet er døpt i Meldal.Når det gjelder hennes far er han ikke å finne død 1880-1900, og heller ikke registrert utflyttet til og med 1883.Mvh Lars Ove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.