Gå til innhold
Arkivverket

[#43684] Skifter i Bergen årene 1881,1893 og 1915


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Jeg leter etter 2-3 skifter. Det er i korte trekk Helene Marie Olsdtr. f. 06/06-1839 død 20/08-1915. og hennes 2 ektemenn. Her er litt historie rund dem og datoer jeg har. Pølsen på visa hadde vært å finne skiftet til moren Gjertrud Bessesdtr. Herfendal også. Men fakta: Helene Maries første mann var Cornelius Johannesen Seim f. 1831 d. 1881, gravlagt 10.6.1881 i Prestegjeld DK og ST. Andre ektemann ble leieboer Olof Andersson Zetterstrøm f.27.11.1840 i Sverige og død 12.01.1893 i Bergen. Så hun ble enke for 2dre gang i 1893. Enken som jeg også savner skifte på er Helene Marie Olsdtr. f. 06/06-1839 død 20/08-1915. Hun var datter av Ole Andersen Romsloe(1813-1891) og hustru Gjertrud Besesdtr. Herfendal (1810/16-1860) begge døde i Bergen. Han var fra Haus og hun fra Sedalen. Grunnen til at disse skiftene er så viktige for meg er at min tippoldefar Zetterstrøm var leieboer hos fam. Seim. Helene Marie fikk 2 barn med leieboeren mens mannen var i live, disse døde forøvrig samme år som de ble født 1873 og 1880 og hun var også gravid for 3dje gang med leieboeren da Cornelius j. Seim døde. Dette barnet døde også 5 mnd gammelt, senere fikk hun og leieboeren som ble hennes mann 2 nye barn som levde opp. En merkelig sak, men barna fra begge ekteskap hadde bra forhold hele livet, så det var intet ondt blod mellom dem. Men primært er jeg interresert i Zetterstrøm og hustruens skifter og om mulig Cornelius Johannesen Seims skifte. Helene Marie fødte 3 barn med sin 1.ektemann etter å ha fått 2 barn med leieboereren som siden ble hennes mann og var høygravid da hennes 7ende av 10 barn døde. Hun fikk 10 barn med 1 mann og minst 4 vokste opp og ble gift (som jeg har funnet)og 5 barn med 2 ektemann hvor kun 2 levde opp. Det er mulig at de siste barna til Helene og Cornelius kan være Zetterstrøms barn, da de er like som tvillinger, på bilder og jeg har tatt feil mange ganger.? Har noen bilder av barna Deres? Jeg har bilder av yngste barnet fra 1 ekteskap (Oscar Seim) og bilder av begge de 2 som vokste opp i andre ekteskap (Fritz og Olof Martin Zetterstrøm) Samt ett bilde av en død jente som skal være ett barn fra 1 ekteskap, men om noen vet noe om dette, eller trenger mer opplysninger om dette fra meg, så har jeg masse å dele, min mail adresse jozetter@jgnett.com Mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Cornelius Seim døde var han fattiglem og etterlot seg enke og fire barn. Av disse var to umyndige.Jeg finner ikke noe i dødsfallsprotokollen fra skifteretten om Olof Zetterstrøm.Da Helene Marie Zetterstrøm døde, det skal være 20. august 1916 ifølge protokollen, etterlot hun seg Oscar Seim, Gottfred Seim, Kristiana, Fritz Zetterstrøm, mens Oluf Zetterstrøm var død, og hadde etterlatt seg barna Diddi og Fritz. Det ble holdt registrering i boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Tusen takk. Da fikk jeg svar på skiftene. Men du sier hun døde 20/8-1916 mens på digitalarkivet over døde og begravde i Bergen står det 20/8-1915.Hva kan være rett her? Ellers er det riktig at sønnen Olof Martin døde av Diabeteskoma som også finnes i Digitalarkivet. Han døde 18.11.1915 på Haukeland sykehus. og etterlot seg barna Frits Kristian og Helene Marie (Diddi). Hva menes Registrering i boet ?. Når Olof Martin døde, så tok broren Fritz av seg kona og barna og giftet seg med henne i 1917 og det flyttet til Stavanger 16.11.1923 etter at Fritz Zetterstrøm som var reder og broren Oscar Seim som var bankmann gikk konkurs. Viser også til tema 39650 i Brukerforum. Kan sønnen Gottfred være Mons Henrik August Johannesen . f 12.11.1867 eller 68 som i 1891 folketellingen var han blikkenslagermester og bodde hjemme. Finner han oppført som blikkenslager i 1900 tellingen for Bergen, men på midlertidig reise til Christiania? Er det mulig å finne Gottfred noen plass, da dette navnet er nytt for meg og finnes ikke oppført andre plasser ? Ellers tusen takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.