Gå til innhold
Arkivverket

[#43686] Hans Hanssen Åmot, f. 1757


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som har et forslag til hvordan jeg kan finne frem til hvor Hans Hanssen Åmot, f. 1757, kan komme fra. Opplysningen om han og hans ektefelle Marit Olsdatter, f. 1760, finnes i bygdebok fra Øksnes i Nordland. Her slo de seg ned på gård 43, Sørsand. Ekteparet skal komme fra Østlandet, men det er jo stort. Regner med at Åmot må være en gård eller en plass der nede, men vet ikke helt hvordan man skal kunne finne noe ut om dette.Er det noen som har et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, den oppgaven var ikke lett. Det er ganske mange steder som heter Aamot på Øatlandet som du sikkert vet.Ved søk på Fam. s. fant jeg to Hans Hansener født i 1855 begge døpt i Aamot Hedmark.Legge en lenke til den ene: LenkeEn var dpt 19 okt og en 11 mai. Det vil kan hende klargjøre om en av dem ble gift med Marit Olsdatter?Mvh. GunnMvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

som du ser i FT 1801 har Hans en bror, Johannes hos seg som er ugift LenkeDu kan jo se om denne Johannes blir gift. Det kan jo da stå hvor han er født og hvis du er heldig navnet på faren.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Gunn og Marita som har forsøkt å hjelpe. Dessverre står jeg nok fremdeles fast. Fant på samme plass (Fms) en Hans Hanssen gift i 1990 med ei Mali Olsdatter. Dette kunne jo vært de jeg lette etter, men trur det ikke. Iflg. bygdeboka kom de til Øksnes i 1790 allerede. Ekteparet skal etter dette ha hatt midler, ettersom de betalte skjøtet kontant og kjøpte også en åttring for drift på havet. Får vel kanskje konkludere med at for tiden blir det vanskelig å finne ut hvem dette ekteparet var og hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Har registrert 3 barn, dette er Aletta Kristine, 1790, Berit Sofie 1798 og Hnas Ulrik 1800. Dette var de eneste barna som var oppgitt, selv om det er et stort sprang i år mellom nr. 1 og 2.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Da tar jeg meg den frihet å børste støvet av denne tråden, og henviser nye lesere til tråd 56980 Lenke som ble litt avsporet.Overskriften på denne tråden er det egentlige spørsmålet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Lars Ove, som fant mitt opprinnelige innlegg om Hans Hansen. Så får vi håpe at jeg får napp denne gangen. Får også gå innom vårt lokale bibliotek og fjernlåne de 2 bygdebøkene fra Åmot i Hedemark og se om det er noe der som kan hjelpe megMvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er mange Åmot på Austlandet. Kombinasjonen Hanssen/dtr og gardsnamn Åmot i 1801, henta frå den andre tråden:Kombinasjonen Hans* på gard Aamo*t i 1801 gjev dette svaret: Du har følgjande utval: gardsnavn: aamod, aamodt, aamot, aamoth etternavn: hansd, hansdatr, hansdtr, hansen--------------------------------------------------------------------------------Fylke Antall--------------------------------------------------------------------------------Østfold 8 Akershus 18 Oslo 0 Hedmark 2 Oppland 9 Buskerud 4 Vestfold 0 Telemark 0 Aust-Agder 0 Vest-Agder 2 Rogaland 0 Hordaland 0 Sogn og Fjordane 0 Møre og Romsdal 0 Sør-Trøndelag 0 Nord-Trøndelag 0 Nordland 0 Troms 0 Finnmark 0--------------------------------------------------------------------------------Totalt 43 --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er ei interessant vigsle i Åmot, Hedmark i 1790 Lenke men desse folka er busette der i 1801.Eg vil tru Hans og Marit har gifta seg i heimbygda før dei reiste nordover, noko anna ville ikkje vere sømeleg på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sidan gardsnamnet Åmot finst i Vågå, legg eg inn lenke til ein Hans som er døypt i Vågå 1756, berre for å ha han 'på lager'. Lenke Kan farsnamnet lesast som Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Lenka i (14):Her er to Hansar: På venstre sida Povel Toldstads Dr[eng] Hans.På høgre sida: Isak H...[?] Dr[eng] Hans, altså neppe nokon av desse.Der er Åmot i Bøverdalen i Lom òg, men eg fann ingen Hans Hansen der som var fødd omlag 1757, iflg. bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Tusen takk alle for forslag til løsning. Men at dere klarer å tyde noe i det hele tatt fra disse kirkebøker er jo utrulig. Forstår nesten intet av det som står. Prestene på den tiden kan ikke ha vært klar over at noen i ettertid skulle kunne lese det de skrev.Etterhvert må jeg vel få sett igjennom noen bygdebøker for å kunne se om jeg kan finne Hans og Marit. Foreløbig har jeg bestillt bind 1 og 2 av bygdeboka fra Åmot, Hedemark.MvhThor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

På denne tida (rundtom 1790) vil eg gå ut frå at Åmot er eit gardsnamn, ikkje namnet på ei bygd. Men der er ein Åmot-gard i bygda Åmot i Østerdalen, og der er to Hans-søner (begge husmenn) i 1801, så kven veit? Men mange bygdebøker tek ikkje med husmennene, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Er nok enig i at tilnavnet Åmot er på grunnlag av en gård og ikke navnet på bygda. Som innlegg 9 viser så har kombinasjonen Hans og gård Åmot gitt 43 tilsalg, så da er det vel kanskje å finne om noen av disse gårder er omtalt i noen bygdebøker.Hans og kona var i 1790 allerede i Øksnes, slik at de nok var gift litt før de ankom. Etter det som står i bygdeboka ser det ikke ut som de event. var av husmannsslekt, da de etter å ha kommet nordover betalte skjøtet kontant og kort tid etterpå hadde skaffet seg en åttring. Synes jeg tidliger har lest om en militærfamilie ved navn Åmot, uten at jeg kan huske i hvilken forbindelse og hvor. Kanskje noen vet om denne?Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg las nettopp det du skreiv om pengane tidlegare i tråden, og det peikar ikkje akkurat mot husmenn, du har rett i det.Søkjer ein på Åmot-liknande etternamn (ikkje gardsnamn) i 1801, kjem der fram ei militær-enkje i Fredrikstad, ikkje gammal nok til å vere mor, og eit par andre interessante namn andre stader i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.