Gå til innhold
Arkivverket

[#43687] Maria Kristensdtr. f.1850 (jordm) fra Aure g Rosvoll på Smøla. Søker hennes aner


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker aner til Maria Kristensdtr f.ca. 1850 i Aure prgj., død ca. 1832. Hun skal ha vært jordmor. Ble gift 1875 med Ole Pedersen Rosvoll (1850-1911).Ole tok over Torvholmen på Smøla. Etter at Ole døde giftet Maria seg med bror til Ole Rosvoll, Johan Pedersen Rosvoll-Svelund (1852-1934). Johan og han første kone Beret Torstinsdtr bodde FT 1900 på Svelund i Smøla.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen Jan Kåre! Sjekket med det samme kirkeboka for Aure når det gjaldt Maria, og fant dette:Maria f. 12. august 1850. Foreldre var husmann Christen Halvorson Holmen (Bjørnholmen) og hustru Maria Knudsdatter.Gift 9. juli 1838: Christen Halvorson Bjørnholm, 22 år gammel, og Maria Knudsdatter Ormseth, 25 år gammel. Fedrene deres var Halvor Halvorson Bjørnholm og Knud Pe(de)rson Ormseth. I 'Gardtales i Aure' bind 1, s. 505 tror jeg du finner Knud Pederson Ormseth og hans familie, og i samme boka på s. 573 finner du slekta på Bjørnholmen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei Jan Kåre,Jeg har lest ditt innlegg om Maria Christensdatter f. 1850 Aure med interesse.Jeg arbeider med etterslekta til Christen Evensen f. 1850 Aure. Christen Evensen døper ei datter Elen 18. feb 1872 Aure. Mor er Maria Christensdatter Aure. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4344&idx_id=4344&uid=ny&idx_side=-79>LenkeElen bor hos sin far i Aure i 1875. LenkeJeg har funnet Elen Christensdatter gift med Peder Johnsen Aarvåg, bosatt i Trondheim i 1900. LenkeVed dåpen til Gurina Vilhelmina Aurikla er mor ført som Elen Christensdatter f. Rosvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei Aud! Jeg vet ingenting om Maria hadde barn før ekteskapet, men siden Elen skriver seg Rosvold kan det vel heller ikke avises enda? Min Maria Christensdtr har jeg født 12 aug 1850. Mora til Elen står skrevet født 1949, så kanskje litt tvilsomt?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk for svaret. Jeg får lete litt videre. Elen Christensdatter og Peder Johnsen skal være gift i Edøy 1890.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.